|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۸
کد خبر: ۱۹۲۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
محققان آمریکایی موفق به ابداع شکل جدیدی از مهندسی ژنتیک شده اند که پتانسیل درمان انواع بیماری های جدی مانند دیابت و دیستروفی عضلانی را دارد.
 محققان آمریکایی موفق به ابداع شکل جدیدی از مهندسی ژنتیک شده اند که پتانسیل درمان انواع بیماری های جدی مانند دیابت و دیستروفی عضلانی را دارد.

محققان موسسه مطالعات بیولوژیکی سالک کالیفرنیا در جریان یک مطالعه متوجه شدند که این شیوه جدید مهندسی ژنتیک بیماری های دیابت، کلیه و دیستروفی عضلانی را با موفقیت در موش ها درمان کرد.آنها می گویند: از این شیوه جدید می توان برای درمان وضعیت های مغزی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون نیز استفاده کرد.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، هم اکنون اغلب شیوه های مهندسی های ژنتیک که بر یک موجود زنده انجام می شود، حذف و یا جایگزینی ژن هایی را که بد عمل می کنند، هدف قرار می دهند و یکی از متداول ترین شیوه های اصلاح ژنتیکی موسوم به 'کریسپر' که شبیه یک 'قیچی مولکولی' عمل می کند، در این زمینه عملکرد سریع و دقیق دارد.

در تحقیق جدید، محققان موسسه مطالعات بیولوژیکی سالک، کریسپر را به گونه ای تغییر دادند که به جای حذف ژن ها، موجب فعال سازی سایر ژن هایی شود که می توانند برخی اثرات بیماری را معکوس کنند.

این قابلیت می تواند اثرات مضر برخی از بیماری های غیر قابل درمان را مختل کند.

پروفسور 'جوان کارلوس ایزپیزوا بلمونت' از محققان اصلی در این پروژه گفت: حذف ژن ها زمینه را برای جهش های جدید باز می کند. اما با استفاده از این روش جدید نیازی به اصلاح دائمی ژنتیک نیست.

وی و همکارانش از این شیوه اصلاح شده کریسپر برای ارائه یک بسته مولکولی در یک منطقه ناکارآمد از دی.ان.ای استفاده کردند. زمانی که این بسته مولکولی در آنجا قرار داشت، فعالیت ژن مورد نظر را تقویت می کرد.

استفاده از این شیوه در موش های دیابتی باعث تحریک تشکیل سلول هایی شد که انسولین تولید می کنند؛ انسولین هورمونی است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به کمبود آن مبتلا هستند. استفاده از این شیوه در درمان بیماری کلیه نیز نتایج مثبت مشابهی داشت.

محققان خاطر نشان کردند که همچنین استفاده از این شیوه برای درمان دیستروفی عضلانی، وضعیتی که با عملکرد بد فیبرهای عضلانی شناخته می شود، در موش ها باعث تقویت رشد و عملکرد عضله در این جانداران شد.

نتایج این تحقیق در مجله Cell منتشر شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین