|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۱۹۰۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
رییس ستاد علوم‌شناختی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان ایران و برزیل گفت: این تفاهم‌نامه چهارچوب همکاری‌های ایران و برزیل را تعیین می‌کند و ما براساس آن علاوه بر اجرای پروژه‌های مشترک اقدام به تبادل استاد و دانشجو و تجربیات خواهیم کرد.
 به منظور تقویت پیوندهای همکاری میان مراکز علمی ایران و کشور برزیل در راستای اهداف بین‌المللی ستاد علوم و فناوری شناختی، دومین تفاهم‌نامه همکاری علمی میان ایران و برزیل به امضاء رسید.

این تفاهم‌نامه علمی به منظور اجرای پژوهش‌های مشترک و تبادل استاد و دانشجو در زمینه مطالعات مغز و شناخت از سوی دکتر کمال خرازی دبیر ستاد علوم و فناوری شناختی و دکتر کارلوس توماس نماینده سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل با عنوان کمپس به امضاء رسید.

در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه، دکتر کمال خرازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این تفاهم‌نامه میان ستاد علوم شناختی و آژانس حمایت از تحصیلات تکمیلی برزیل به امضاء رسیده است، گفت: از طریق این تفاهم‌نامه همکاری، همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌ها و محققان کشورهای ایران و برزیل گسترش می‌یابد.

وی تعریض و اجرای پروژه‌های مشترک را از جمله همکاری‌های مورد تاکید در این تفاهم‌نام برد و اظهار کرد: براساس توافقات صورت گرفته، هزینه‌های محققان ایرانی از سوی ستاد علوم شناختی و هزینه‌های طرف برزیلی از سوی کمپس تامین خواهد شد.

خرازی با بیان اینکه در چارچوب این تفاهم‌نامه پروژه‌های مشترک تحقیقاتی در حوزه‌های مرتبط با علوم و فناوری‌های شناختی اجرایی خواهد شد، تبادل استاد و دانشجو و همکاری‌های مختلف در حوزه‌های مرتبط را از دیگر زمینه‌های همکاری این تفاهم‌نامه ذکر کرد.

دبیر ستاد توسعه علوم و و فناوری‌های شناختی با بیان اینکه برزیل از جمله کشورهای در حال توسعه است، خاطرنشان کرد: این کشور سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه‌های علوم و فناوری‌های شناختی داشته است. این کشور دانشگاه‌های بسیار خوبی در این حوزه ایجاد کرده است همانطور که در ایران نیز محققان و دانشمندان برجسته‌ای در حوزه‌های علوم شناختی وجود دارد که تحقیقات ارزشمندی را در دستور کار دارند. از این رو دو کشور در حال توسعه می‌توانند به خوبی نتایج تحقیقات را مبادله کنند و پروژه‌های مشترکی را به امضا برسانند.

خرازی امضای این تفاهم‌نامه را تعیین چارچوب‌های همکاری‌های دو کشور توصیف کرد و ادامه داد: در گذشته نیز میان ایران و برزیل همکاری‌های علمی وجود داشته به گونه‌ای مقالات مشترک زیادی میان محققان این دو کشور منتشر شده که دارای ارجاعات بسیار زیادی بوده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی از تصویب دو پروژه تحقیقاتی میان محققان دو کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر دو پروژه میان ایران و سازمان حمایت از تحصیلات تکمیلی برزیل تصویب شده است.

به گفته خرازی، دانشگاه تهران، پژوهشگاه علوم شناختی، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شریف از جمله موسساتی هستند که با این سازمان برزیلی همکاری‌های علمی دارند.

به گزارش ایسنا، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برای توسعه و گسترش همکاری‌های میان ایران و برزیل در سال 93 یک تیم کارشناسی برای بررسی زیرساخت‌ها و سابقه رشد علوم و فناوری‌ها به برزیل اعزام و یک تیم تخصصی دیگر نیزد در حوزه علوم اعصاب با حمایت این ستاد با هدف ایجاد ارتباط میان اساتید فعال در این زمینه و تعریف پروژه‌های مشترک از کشور برزیل بازدید کردند.

در حال حاضر دو درصد از درآمد ناخالص ملی کشور برزیل صرف تحقیقات می‌شود که در سطح ملی و در قالب موسسات فدرال و به محققان و گروه‌های تحقیقاتی مایل به انتقال دانش به دانشگاه‌های برزیل پرداخت می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین