|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۸
کد خبر: ۱۸۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰
محققان دانشگاه کالیفرنیا مو فق به تولید نانو اسفنج‌هایی شده اند که با جذب سموم، عفونت چشمی ناشی از جراحی های متداول چشم را درمان می‌کند.
 محققان دانشگاه کالیفرنیا مو فق به تولید نانو اسفنج‌هایی شده اند که با جذب سموم، عفونت چشمی ناشی از جراحی های متداول چشم را درمان می‌کند.

در سال‌های اخیر تعداد جراحی های چشم به دلیل آب مروارید و آب سیاه به طور چشمگیری افزایش یافته است. عفونت چشم یکی از عوارض جانبی جراحی چشم است. محققان برای حل این مشکل از نانو اسفنج‌های مهندسی‌شده استفاده کرده‌اند. این فناوری که در مدل‌های حیوانی مورد استفاده قرار گرفته، ‌ عفونت چشم ناشی از باکتری انتروکوک فکالیس (Enterococcus faecalis) را درمان می‌کند.

این باکتری حاوی سمی به نام سیتولیزین است و در ایجاد عفونت‌های بیمارستانی نقش دارد.

به واقع سموم نقش مهمی در بروز عفونت‌های چشمی باکتریایی دارند و درمان‌های فعلی به آن پاسخ نمی‌دهند. عفونت‌های چشم زمانی اتفاق می‌افتد که میکروارگانیسم‌ها به طور تصادفی وارد چشم می‌شوند. این عفونت منجر به آسیب شبکیه، قرنیه و سایر قسمت‌های چشم می‌شود. در حال حاضر برای درمان این عفونت از انواع آنتی بیوتیک و داروهای ضد التهابی استفاده می‌شود که راهکار موثری نیست.

محققان دانشگاه کالیفرنیا برای حل این مشکل نانو اسفنجی تولید کرده اند که سموم ترشح‌شده از باکتری ها را جذب می‌کند. این نانو اسفنج شامل یک هسته نانوذرات پلیمری است که با غشایی از جنس سلول‌های قرمز خون طبیعی احاطه شده‌اند که با سموم ترکیب می‌شوند و مانع از فعالیت سموم در سلول‌های چشم می‌شوند. محققان این نانو اسفنج‌ها را به چشم موش‌های آزمایشگاهی تزریق کردند و مشاهده کردند این فناوری با جذب سموم، مانع از آسیب به چشم می‌شود. نتایج نشان می‌دهد درمان عفونت چشم موش‌ها با استفاده از این روش، منجر به افزایش عملکرد شبکیه شده است؛ ولی زمانی که این روش قادر به درمان عفونت چشم موش‌ها نبود، عملکرد شبکیه به طور کامل مختل شد.

این روش نیازمند مطالعات بیشتر برای استفاده در انسان است.
نتایج این مطالعه در نشریه mSphere منتشر شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین