|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۱۸۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
احمدی، معادن، نفت و انرژی را از جمله سرمایه‌های فیزیکی کشور نام برد و گفت: بسیاری معتقد هستند که کشور به نفرین نفت دچار شده است؛ ولی ما مشاهده می‌کنیم کشوری مانند نروژ هرگز به نفرین نفت دچار نشده است و از سرمایه‌های فیزیکی برای توسعه کشور بهره می‌برد.
 دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برخی از انتقادها درباره عدم تاثیر سرمایه‌های فیزیکی در پیشرفت کشور، گفت: کشوری مانند نروژ که از ثروت نفت برخوردار است، توانسته است از این ثروت در راستای توسعه کشور بهره‌مند شود.

دکتر وحید احمدی امروز در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی با تاکید بر اینکه در دنیای فعلی تقویت علم و فناوری یکی از رویکردهای اساسی جهانی است، افزود: در بیشتر اقتصادهای دنیا 85 درصد تکیه بر سرمایه‌های نامشهود است که سرمایه‌های نامشهود شامل ابتکار، نوآوری، خلاقیت و علم و فناوری می‌شود که منجر به تولید فناوری و عرضه آن به بازار خواهد شد.

وی با اشاره به سرمایه‌های فیزیکی و سرمایه‌های نامشهود در کشور خاطرنشان کرد: در خصوص ظرفیت‌های سرمایه نامشهود کشور باید گفته شود که بر اساس آمارهای پایگاه بین‌المللی تایمز و لایدن در چهار سال گذشته تعداد دانشگاه‌های برتر کشور از یک تا دو دانشگاه به 18 دانشگاه برتر افزایش یافته است.

احمدی با تاکید بر اینکه از سال 2012 نام 18 دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه‌های برتر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سهم ما در تولید مقالات برتر از حدود 0.8 درصد در دنیا به حدود 2 درصد رسیده است و در تولید مقالات برتر نیز به 2.9 درصد رسیده‌ایم.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این میزان در گذشته 0.7 درصد بوده است، ادامه داد: رشد چهار برابری در تولید مقالات برتر از سوی محققان کشور نشان می‌دهد که ظرفیت‌های بالایی در حوزه سرمایه‌های نامشهود وجود دارد که باید هدایت شوند.

احمدی، معادن، نفت و انرژی را از جمله سرمایه‌های فیزیکی کشور نام برد و گفت: بسیاری معتقد هستند که کشور به نفرین نفت دچار شده است؛ ولی ما مشاهده می‌کنیم کشوری مانند نروژ هرگز به نفرین نفت دچار نشده است و از سرمایه‌های فیزیکی برای توسعه کشور بهره می‌برد.

معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه سرمایه‌های فیزیکی ظرفیت‌های خوبی را برای کشور ایجاد کرده‌اند، اضافه کرد: در این راستا لازم است تا با ارائه مدلی بتوانیم ضمن توسعه مناطق ویژه علم و فناوری اکوسیستمی را در کشور ایجاد کنیم که با حضور همه ظرفیت‌ها چون مراکز تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری، سرمایه‌گذاران و صنعتگران، زیست بوم علم و فناوری را در کشور اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت، صنعت و مراکز دانشگاهی در این مدل مبنای کار قرار دارند، خاطرنشان کرد: شورای علوم، تحقیقات و فناوری نیز به عنوان تنظیم کننده امور و با همکاری همه استان‌ها به دنبال همگرا کردن فعالیت‌ها در این حوزه است که خوشبختانه این اتفاق در استان آذربایجان شرقی رخ داده است.

احمدی وجود 12 دانشگاه دولتی، 42 واحد دانشگاهی علمی کاربردی، 40 واحد پیام نور، 40 واحد دانشگاه آزاد، 34 موسسه تحقیقاتی، 6 مرکز رشد، 200 هزار دانشجو و پارک علم و فناوری را از جمله ظرفیت‌های این استان نام برد.

وی ابراز امیدواری کرد که این مدل بتواند موجب همگرا شدن همه مناطق ویژه چون یزد، خراسان رضوی، اصفهان و بوشهر شود.

دبیرکل شورای علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه ما به دنبال ایجاد فضایی برای همگرایی میان بخش‌های علم و فناوری هستیم، خاطر نشان کرد: در این راستا در صدد ایجاد شبکه‌های علمی بین‌المللی و تشکیل حلقه‌ها و تکمیل حلقه‌های علم و فناوری در منطقه، کشور و در سطح بین‌المللی هستیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین