|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۸۵۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
قدرت‌های خارج از منطقه باید نسبت به چنین اقداماتی که می‌تواند ثبات استراتژیک در جنوب آسیا را متزلزل کند، بسیار محتاط باشند. استفاده از پهپادهای مسلح می‌تواند وقوع درگیری را محتمل‌تر کند.
پاکستان اعلام کرد با امضای توافقنامه دو میلیارد دلاری آمریکا و هند در زمینه پهپادهای مسلح مخالف است چراکه "این توافق ممکن است صلح را به خطر بیندازد."

 به نوشته روزنامه نیشن،‌ نفیس زکریا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در کنفرانسی خبری گفت: اسلام‌آباد بارها تاکید کرده که حفظ ثبات منطقه‌ای باید اساس هرگونه قرارداد تسلیحاتی بین‌المللی باشد.

وی افزود: قدرت‌های خارج از منطقه باید نسبت به چنین اقداماتی که می‌تواند ثبات استراتژیک در جنوب آسیا را متزلزل کند، بسیار محتاط باشند. استفاده از پهپادهای مسلح می‌تواند وقوع درگیری را محتمل‌تر کند.

این سخنگو در ادامه گفت: هرگونه توافق مربوط به پهپادهای مسلح باید با توجه به دستورالعمل‌های سازمان‌های کنترل صادرات چندجانبه از جمله سازمان کنترل تکنولوژی موشکی صورت گیرد که محدودیت‌های مشخصی را بر چنین قراردادهایی اعمال می‌کند.

زکریا تصریح کرد: از آنجایی که چنین داد و ستدهایی مطابق توافقات منطقه‌ای نیست، آنها به طور قطع روح دستورالعمل‌های سازمان‌های کنترل تسلیحاتی را نقض می‌کنند؛ سازمان‌هایی که قصد دارند گسترش سیستم‌های تسلیحاتی بی‌ثبات کننده را کنترل کنند.

وی گفت: پاکستان امیدوار است اعضای سازمان کنترل تکنولوژی موشکی و دیگر سازمان‌های کنترل صادراتی کاملا به مسئولیت خود آگاه باشند و اجازه ندهند که هیچ یک از کشورهای عضو این سازمان‌ها در گسترش سیستم‌های تسلیحاتی بی‌ثبات کننده اختیار تام داشته باشند.

این سخنگو افزود: دسترسی به تکنولوژی هسته‌ای برای استفاده صلح‌آمیز حق هر کشوی است اما این حق و حقوق باید براساس تدابیر مناسب طبق استانداردهای منع گسترش تسلیحات اتمی استفاده شود. هرگونه تخطی از استانداردهای بین‌المللی هدف منع گسترش تسلیحات اتمی را متزلزل خواهد کرد و این احتمال را به وجود می‌آورد که از تکنولوژی‌های با هدف استفاده صلح‌آمیز برای اهداف نظامی استفاده شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین