|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۸۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸
با معرفی وزرای علوم و نیرو به مجلس، حالا بهارستانی ها یک هفته فرصت دارند تا به بررسی وزرا بنشینند و در مورد آنها به قضاوت بنشینند.
 با معرفی وزرای علوم و نیرو به مجلس، حالا بهارستانی ها یک هفته فرصت دارند تا به بررسی وزرا بنشینند و در مورد آنها به قضاوت بنشینند.

بعد از دو ماه از رای اعتماد مجلسی ها به 16 وزیر کابینه دوم روحانی، رئیس جمهور با معرفی دو گزینه پیشنهادی نیرو و علوم، تکلیف  دو وزارتخانه معطل مانده را مشخص کرد تا در صورت رای نمایندگان، اداره این دو وزارتخانه را به جای سرپرست به وزیر بسپارد. در طول این مدت حرف و حدیث ها کم نبود؛ برخی مشورت های دولت بر سر انتخاب وزیر علوم را علت تاخیر می دانستند و برخی هم می گفتند قرار است وزرا در دقیقه 90 معرفی شوند تا نمایندگان راه چاره دیگری برای مقابله نداشته باشند و نهایتا ناچار شوند رای مثبت بدهند.

در این بین بازار گمانه زنی ها هم داغ بود، گمانه زنی هایی که اینار هم بیشتر حول محور وزارت علوم می چرخید و از معرفی دوباره فرجی دانا تا جعفر توفیقی و دیگران در گردش بود؛ اما از یک هفته پیش بساط گمانه زنی‌ها برچیده شد و خبرهایی که زمزمه آن بگوش می رسید این بود که دولت برای معرفی وزرای باقی مانده به نتیجه رسیده است نهایتا روز گذشته نامه روحانی از پاستور به مقصد بهارستان فرستاده شد و امروز نام  "منصور غلامی" به عنوان وزیر پیشنهادی علوم و "رضا اردکانیان" به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت نیرو از تریبون مجلس شنیده شد.

فضای مبهم مجلس

با معرفی وزرای علوم و نیرو حالا بهارستانی ها یک هفته فرصت دارند تا به بررسی وزرا بنشینند و  در مورد انها به قضاوت بپردازند اما  آنچه در روز اول دستگیرشان شده بود فقط کلیاتی در مورد سوابق دو وزیر بود که نمی توانستند با این کلیات به یک نتیجه قاطع برسند. وقتی با آنها وارد صحبت می شدیم یک جمله بین همه‌شان مشترک بود " شناخت دقیقی نسبت به آنها نداریم " " باید ببینیم چه برنامه ای دارند" درواقع بیشتر از آنکه یک پس زمینه ای درمورد وزرا داشته باشند به امید جلسات فراکسیون ها و کمیسیون ها با وزرا نشسته بودند تا بتوانند تصمیم  محکم تری در این رابطه بگیرند.

هوای آفتابی بزرگراه نیایش

هرچند گفته‌های بهارستان نشینان درمورد وزرای پیشنهادی  توام با شک و تردید بود اما اغلب در مورد وزارت نیرو احساس مثبت تری داشتند و او را داری سابقه  و تخصص می دانستند. در این رابطه غلامرضا تاجگردون که در رای نیاوردن بیطرف نقش موثری داشت و برای رای نیاوردنش با دیگر نمایندگان به مداکره می نشست درباره اردکانیان نظر مثبتی داشت و به خبرآنلاین گفت: آقای اردکانیان انسان با تجربه ای است و با وجود تجربه ای که درمورد بیطرف به ویژه درمورد معرفی برنامه هایش دارد می تواند با بیان صادقانه تر درمورد اقداماتی که می خواهد انجام دهد نظر مساعد مجلس را کسب کند. او گفت درمورد رای نیاوردن بیطرف ما 20 درصد نقش داشتیم و خودش 80 درصد در اعلام برنامه هایش ایراد داشت. تاجگردون می گوید اردکانیان به لحاط فنی  فرد با تجربه ای است .

میرزایی نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه نیز به خبرآنلاین گفت: من از نزدیک با آقای اردکانیان در دولت اصلاحات آشنایی دارم و او فرد کاردان و با تجربه ای است  و به نظر می رسد می تواند در زمینه محیط زیست به ویژه در رابطه با بحران آب برنامه های مفیدی داشته باشد.

برند بودن اردکانیان از جمله مواردی بود که اغلب نمایندگان از جمله بیرانوند نماینده خرم آباد، میرزایی نیکو و بت کلیا درمورد ان صحبت می کردند و معتقد بودند همانطور که زنگنه با اسمش می تواند نفت ایران را به رشد برساند اردکانیان نیز در عرصه بین المللی شناخته شده است و او نیز می تواند در عرصه همکاری های بین المللی در راستای انرژی به ویژه در مورد مسئله آب گام های موثری بردارد.

البته درباره وزیرنیرو همه نگاه ها هم مثبت نیست و برخی از نمایندگان که اغلب نگاهی انتقادی به دولت دارند مانند ابطحی و کامران این گزینه را مناسب نمی دانند و دلیل‌شان هم این است که اردکانیان سالها از ایران دور بوده است و نسبت به کشور شناخت دقیقی ندارد.

ماجرای پیامک‌ها علیه وزیر علوم

برخلاف بزرگراه نیایش، هوای ساختمان شهرک قدس ابری است و نگاه تردیدآمیز نمایندگان نسبت به گزینه وزارت علوم بیشتر است از یک سو می گویند نمی دانیم برنامه هایش برای آینده چیست و از سوی دیگر عنوان می کنند در سوابقش تنها دانشگاه بوعلی همدان به چشم می خورد و حوزه ای فراتر از آن را مدیریت نکرده است. با این وجود آنچه نمایندگان را بیش از همه نگران کرده است موضوع پیامک هایی است که از سوی تشکل های دانشجویی در مخالفت با این گزینه به آنها ارسال می شود.

جعفرزاده ایمن آبادی در این رابطه به خبرآنلاین گفت: ما برای بررسی وزرا و نظر دادن درمورد انها نیاز داریم با این افراد صحبت کنیم و تا صحبت‌هایشان را نشنویم نمی توانیم قضاوتی درمورد آنها داشته باشیم البته نظر دانشگاهیان و دانشجویان برای ما بسیار اهمیت دارد که تا امروز پیامک‌های زیادی به دستم رسیده است.

سهیلا جلودارزاده هم در همین رابطه به خبرآنلاین گفت: من وقتی هنوز با وزیر صحبت نکرده ام نمی توانم ارزیابی دقیقی درمورد آنها داشته باشم اما در این چند روزه پیامک های زیادی از دانشجویان و دانشگاهیان به دستمان رسیده است که نسبت به این گزینه اعتراض داشتند؛ او گفت: باید ببینیم پاسخ وزیر نسبت به این انتقادات چیست.

موسوی از دیگر نمایندگان یزد هم با بیان اینکه انتظار می رفت گزینه قوی تری در مورد وزارت علوم معرفی شود می گوید از روزهای گذشته که بحث معرفی غلامی جدی شد پیامک های زیادی به ما ارسال شده است که قطعا نمی توان انها را نادیده گرفت لذا باید در جلساتی که با وزرا داریم ببینیم دفاعیات آنها چیست.

البته همه نمایندگانی که نظرات مبهمی نسبت به وزیر علوم داشتند اشاره ای هم به موضوع  رای اعتماد می کردند و معتقدند نوع دفاعیات وزیر علوم بسیار می تواند موثر باشد و همانطور که برخی وزرا در روزهای رای اعتماد توانستند نظرات منفی را به مثبت تغییر دهند وزیر علوم پیشنهادی هم می تواند با ارائه برنامه های قوی همراه با خلاقیت محوری فضا را به سود خود تغییر دهد.

سایه دوکارت زرد بر رای اعتماد

دلخوری های نمایندگان نسبت به وزرایی که سه ماه پیش رای اعتماد از مجلس گرفته اند امروز باعث شده است تا کار دو وزیر باقی مانده به سادگی قبل نباشد و این موضوع در صحبت اغلب نمایندگان مشهود بود افرادی مانند موسوی و بیرانوند می گویند نمایندگان فرصت بیشتری برای بررسی این دو وزیر دارند و از آنجایی که برخی وزرا در روز رای اعتماد وعده هایی دادند اما انها را عملیاتی نکردند شاید غلامی و اردکانیان برای جلب اعتماد خانه ملتی ها کار دشواری داشته باشند.

خیز فراکسیون‌ها برای جلسه با وزرا

مانند زمان رای اعتماد به کابینه دوازدهم سه فراکسیون مجلس برای جلسه با وزرا پیش قدم شدند. امروز امیدی ها با دو وزیر پیشنهادی نشست داشتند البته این نشست به گفته بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون در سطح هیات رئیسه بوده است. او گفت: بنده به اتفاق آقایان تابش و حسین‌زاده عضو کمیته بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو خواهیم بود و قرار است پس از برگزاری جلسات فراکسیون امید با وزرای پیشنهادی، نظر نهایی فراکسیون درباره آقایان غلامی و اردکانیان اعلام شود.

حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی نیز در این مورد گفته است: بعدازظهر روز یکشنبه نیز آقای غلامی وزیر پیشنهادی علوم در جلسه مجمع عمومی فراکسیون نمایندگان ولایی حضور خواهد یافت تا از برنامه ها و سوابق کاری خود دفاع کند و صبح روز سه شنبه نیز آقای اردکانیان که وزیر پیشنهادی نیرو  در جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی حضور یافته و برنامه های خود را تشریح خواهد کرد.

جعفرزاده ایمن آبادی نائب رئیس فراکسیون مستقلین نیز می گوید روز چهارشنبه این فراکسیون با دو وزیر پیشنهادی جلسه می گذارد و برنامه های آنها را می شنود.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در مورد جلسات این فراکسیون با وزرای پیشنهادی گفت: روال کار فراکسیون به گونه ای است که ابتدا هیات رئیسه جلسه ای با وزرا برگزار می کند و پس از آن جلسه ای رسمی با حضور همه اعضای فراکسیون و وزاری پیشنهادی تشکیل می شود که در این رابطه امروز هیات ریسه امید با آقای غلامی جلسه ای داشت و روز سه شنبه نیز هم با آقای غلامی و هم با آقای اردکانیان نشستی را خواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین