|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
کد خبر: ۱۸۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
نماینده دائم ایران در سازمان ملل حل مشکلات جهانی را نیازمند اقدام جمعی دانست و از برجام به عنوان شاهدی بر ارزش دیپلماسی یاد کرد و گفت:باید با تضعیف برجام که تضعیف دیپلماسی و چندجانبه گرایی است، مقابله شود.
 نماینده دائم ایران در سازمان ملل حل مشکلات جهانی را نیازمند اقدام جمعی دانست و از برجام به عنوان شاهدی بر ارزش دیپلماسی یاد کرد و گفت:باید با تضعیف برجام که تضعیف دیپلماسی و چندجانبه گرایی است، مقابله شود.

غلامعلی خوشرو روز سه شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این مطلب را در تایید جمع بندی گزارش سالانه دبیرکل این نهاد بین المللی بیان کرد.

وی همچنین از اقدامات برخی قدرت ها در تضعیف چندجانبه­ گرایی ابراز نگرانی کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل برجام را شاهدی بر ارزش دیپلماسی توصیف کرد و افزود باید با هر گونه تلاش برای تضعیف این توافق که در نهایت منجر به تضعیف دیپلماسی و چندجانبه­گرایی خواهد شد، مقابله شود.

خوشرو از دبیرخانه سازمان ملل متحد هم خواست در ایفای نقش گزارشگری خود در خصوص برجام، رویکرد سازنده­تری اتخاذ کند.

وی با اشاره به تصویب معاهده ممنوعیت سلاح­های هسته­ای، آن را گامی به سمت هدف غایی جهانی عاری از سلاح­های هسته­ای دانست و ادامه داد: این اقدام، اعتراض جمعی کشورهای جهان به 50 سال تخلف کشورهای دارای سلاح­های هسته­ای از تعهدات خلع­سلاحی­شان است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین به روندهای نگران کننده «رقابت جدید تسلیحاتی هسته ای» و «رقابت جدید مدرنیزه کردن تسلیحات هسته ای» در کنار خواست قوی جامعه بین المللی برای پایان دادن فوری به این رقابت ها اشاره کرد و ذکر نشدن این روندهای مهم در گزارش دبیرکل را یادآور شد.

خوشرو با اشاره به ایجاد دفتر مقابله با تروریسم به عنوان بخش جدیدی در دبیرخانه سازمان ملل متحد برای هدایت فعالیت های مرتبط با مقابله با تروریسم، این اقدام را باعث تقویت انسجام، هماهنگی و بهبود ارتباطات داخلی و خارجی در این حوزه دانست. وی در عین حال تاکید کرد: این اقدام باید ظرفیت سازمان ملل در پرداختن به علل ریشه ای تروریسم و افراطی گری خشن را افزایش دهد.

وی خواستار اختصاص بودجه کافی به این دفتر از محل بودجه عادی سازمان ملل متحد شد و از این موضوع که در زمان حاضر در ساختار جدید، اغلب پست ها از محل بودجه داوطلبانه تامین می شوند، ابراز نگرانی کرد.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در ادامه به وضعیت منطقه خاورمیانه اشاره کرد که درگیر چالش­های متعدد انسانی، اجتماعی و زیست­محیطی است و گفت: اکنون دستیابی به صلح و توسعه پایدار، فوری ترین اولویت این منطقه است. از این رو، فرآیند تحول نظام ملل متحد باید به گونه ای باشد که به کشورهای این منطقه در برآوردن نیازها و چالش های خاص خود کمک کند.

خوشرو خواستار آن شد که سازمان ملل متحد در تنویر افکار عمومی جهانی نقش هدایت کننده ایفا کند و در این حوزه دنباله روی روندهای رسانه ای هم راستا با تمایلات کشورهای تامین کننده مالی نباشد.

وی با اشاره به تلاش های دبیرکل جدید سازمان ملل متحد در ایجاد تحول در مدیریت این سازمان، تاکید کرد این اقدامات باید توانایی اعضا برای ایفای نقش نظارتی خود را تقویت و نیز ماهیت بین دولتی، چند جانبه و بین المللی این سازمان را حفظ کند.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: کشور ما طرح های دبیرکل برای ایجاد تحول را به دقت بررسی خواهد کرد و ایران مشارکت فعالی در مباحث مربوطه خواهد داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین