|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۷۵۱۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
حامد کرزای، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: من با راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان کاملا مخالف هستم زیرا این راهبرد بر خلاف منافع ملی و ثبات در کشور است.
 حامد کرزای، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: من با راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان کاملا مخالف هستم زیرا این راهبرد بر خلاف منافع ملی و ثبات در کشور است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: من با راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان کاملا مخالف هستم زیرا این راهبرد بر خلاف منافع ملی و ثبات در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا باید به جای دامن زدن به درگیری‌ها و خونریزی‌ها به دنبال صلح و ثبات در منطقه باشد.

کرزای نوشته است: راهبرد آمریکا باید منجر به تحقق آبادانی در افغانستان شود اما تمرکز ترامپ بیشتر روی جنگ و تقابل با رقیبان است.

پیش‌تر، رئیس‌جمهوری آمریکا در تشریح سیاست‌هایش در قبال افغانستان متعهد شد کشورش تا "پیروزی" به جنگ ادامه دهد. گرچه او بر مخالفت خود با خروج نظامیان آمریکایی از این کشور جنگ‌زده تاکید کرد اما رقمی برای افزایش تعداد نیروها هم اعلام نکرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان،‌ دونالد ترامپ دوشنبه کمپین نظامی ۱۶ ساله کشورش در افغانستان را با پیشنهاد "افزایش حضور نظامی" تمدید کرد و همزمان به سایر کشورهای منطقه برای کمک به برقراری امنیت در افغانستان فشار وارد آورد.

او در جمع زنان و مردان نظامی در پایگاهی در نزدیکی واشنگتن گفت، به این نتیجه رسیده است که آمریکا نمی‌تواند به سادگی از این درگیری خارج شود. ترامپ همچنین از پاکستان و هند خواست تا اقدامات بیشتری در خصوص افغانستان انجام دهند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که خروج نیروها بی‌احترامی به سربازان آمریکایی کشته شده در افغانستان است و می‌تواند خلایی ایجاد کند که منجر به توسعه شبکه‌های تروریستی شود؛ "درست همان کاری که تروریست‌ها پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق انجام دادند."

گرچه ترامپ به مساله افزایش سطح نیروهای آمریکایی در افغانستان اشاره کرد اما نگفت که چند هزار سرباز آمریکایی دیگر در این کشور مستقر خواهند شد. او همچنین درباره طرح‌های بیشتر برای فعالیت‌های نظامی هم صحبتی نکرد.

به گفته ترامپ، تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان بر اساس شرایط این کشور تعیین خواهد شد. او گفت: خروج عجولانه (از افغانستان) خلایی ایجاد خواهد کرد که تروریست‌ها از جمله داعش و القاعده فورا آنرا پر خواهند کرد - همان طور که قبل از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد. همان طور که می‌دانید آمریکا در سال ۲۰۱۱ عجولانه و به اشتباه از عراق خارج شد. در نتیجه دستاوردهایی که به سختی به دست آورده بودیم به راحتی به دست دشمنان تروریست ما افتاد.

دونالد ترامپ همچنین ضمن حمایت از دولت افغانستان خواهان تقویت نیروهای امنیتی این کشور شد. ترامپ گفت: من بارها گفته‌ام که چقدر غیرسازنده است که آمریکا از قبل تاریخ آغاز یا پایان اقدامات نظامی مورد نظر خود را اعلام کند. ما در مورد تعداد نیروها یا برنامه ما برای فعالیت‌های نظامی بیشتر صحبت نمی‌کنیم. از این به بعد، شرایط افغانستان و نه جدول‌های زمانی دلبخواهی استراتژی ما در این کشور را هدایت می‌کند. دشمنان آمریکا نباید نقشه‌های ما را بدانند یا فکر کنند که می‌توانند آن قدر صبر کنند که ما برویم.

به گفته ترامپ آمریکا به همکاری با دولت افغانستان ادامه می‌دهد اما تعیین سرنوشت این کشور در اختیار مردم آن است. او تاکید کرد: تعهد ما نامحدود نیست و حمایت ما یک چک سفید امضا شده نیست.

ترامپ در یک سخنرانی تلویزیونی در یک پایگاه در نزدیکی گورستان نظامی آرلینگتون در نزدیکی واشنگتن صحبت می‌کرد که محل دفن تعداد زیادی از ۲۴۰۰ سرباز آمریکایی است که در افغانستان کشته شده‌اند. در حال حاضر ۸۴۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند که بیشتر آنها مشغول آموزش نظامیان افغان و فعالیت‌های مستشاری هستند. ژنرال نیکلسون، فرمانده ارشد نظامی آمریکا در افغانستان پیش‌تر خواستار اعزام چهار هزار نظامی دیگر به این کشور شده بود.

دونالد ترامپ در سخنانش نسبت به خروج عجولانه از افغانستان هشدار داد و گفت نمی‌خواهد اشتباه رهبران آمریکا در خروج سریع و گسترده نظامیان ایالات متحده از عراق در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما را تکرار کند.

بخش دیگری از استراتژی اعلام شده از سوی ترامپ درباره پاکستان بود. ترامپ گفت آمریکا دیگر نمی‌تواند در قبال حضور گروه‌هایی مانند طالبان در پاکستان ساکت بماند. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت واشنگتن میلیاردها دلار در اختیار پاکستان گذاشته اما آنها به گروه‌هایی که عوامل بی‌نظمی و خشونت هستند، فضای امن داده‌اند.

او گفت: پاکستان به سازمان‌هایی پناه داده که هر روز تلاش می‌کنند مردم ما را بکشند. ما به پاکستان میلیاردها دلار پرداخت کرده‌ایم ولی آن ها به تروریست‌هایی پناه داده‌اند که ما با آن‌ها می‌جنگیم. این وضع باید تغییر کند و این تغییر فورا انجام خواهد شد. هیچ همکاریی نمی‌تواند در مورد کشوری که به شبه نظامیان و تروریست‌هایی که نظامیان و مقامات آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، دوام بیاورد. زمان آن فرا رسیده که پاکستان تعهدش به تمدن، نظم و صلح ثابت کند.

به گفته ترامپ زمان آن فرا رسیده که پاکستان تعهد خودش را به تمدن، نظم و صلح نشان دهد. ترامپ همچنین خواهان نقش آفرینی بیشتر هند در کمک به ایجاد امنیت در افغانستان از جمله گسترش همکاری‌های اقتصادی شد.

پیش از این سخنرانی، مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا با اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان تلفنی صحبت کرد تا او را در جریان تصمیم تازه ترامپ قرار دهد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا هم در تماس با نخست وزیر پاکستان و همتایانش در افغانستان و هند آنها را در جریان تصمیمات ترامپ گذاشت. اعلام استراتژی جدید آمریکا در افغانستان و جنوب آسیا پس از چندین ماه بررسی اعلام شده است.

طولانی شدن این روند باعث شد تا برخی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌خواه در کنگره از جمله سناتور جان مک‌کین و سناتور لیندسی گراهام از او بخواهند در این باره تلاش بیشتری کند. دونالد ترامپ پس از آن که جمعه گذشته با فرماندهان نظامی و مشاورانش در کمپ دیوید دیدار کرد، در توییتر نوشت درباره سیاستش در افغانستان به نتیجه رسیده است.

ترامپ پیش‌تر از دستاورد حضور نظامی ۱۶ ساله آمریکا در افغانستان ابراز نارضایتی کرده بود و خواهان بازنگری در آن شده بود. ترامپ به جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اختیار داده بود تا در صورت صلاحدید نیروی نظامی بیشتر به افغانستان بفرستد اما ماتیس ترجیح داده بود منتظر بماند تا تکلیف استراتژی نظامی آمریکا در این کشور مشخص شود.

دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما حضور نظامی آمریکا در افغانستان را اتلاف منابع مالی دانسته بود و خواهان خروج سربازان ایالات متحده از این کشور شده بود. او در سال ۲۰۱۱ توییت کرد: "چه زمانی به اتلاف پولمان در بازسازی افغانستان پایان می‌دهیم؟ اول باید کشور خودمان را بازسازی کنیم." او در توییت مشابهی در سال ۲۰۱۲ از راه سازی و احداث مدرسه برای مردم افغانستان که به گفته او از آمریکا تنفر دارند، انتقاد کرده بود.

پیش‌تر هم گزارش‌هایی درباره دو دستگی میان مشاوران ترامپ در رابطه با سیاست آتی این کشور در افغانستان منتشر شده بود. وزیر دفاع آمریکا از جمله افرادی است که خواهان تقویت حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان بوده است. از سوی دیگر، استیو بنن، استراتژیست ارشد کاخ سفید که هفته گذشته اخراج شد، از افرادی است که خواهان کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان بوده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین