|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۱۷۰۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
محمدرضا تابش با بیان اینکه وقتی ما صحبت از آشتی ملی می کنیم بهتر است کاری کنیم که در کابینه همه حضور داشته باشند گفت: امیدوارم آتش بس اصولگرایان یک راهبرد باشد نه اینکه به عنوان یک تاکتیک برای گرفتن سهمی در کابینه مطرح شود.
 محمدرضا تابش با بیان اینکه وقتی ما صحبت از آشتی ملی می کنیم بهتر است کاری کنیم که در کابینه همه حضور داشته باشند گفت: امیدوارم آتش بس اصولگرایان یک راهبرد باشد نه اینکه به عنوان یک تاکتیک برای گرفتن سهمی در کابینه مطرح شود.

اصولگرایان اعلام آتش بس کرده اند اما سال‎های پیش که صحبت از گفت و گوی ملی به میان آمد، گارد گرفتند! حال این سوال پیش می آید که چرا اصولگرایان در این مقطع علی رغم مواضع قبلی تغیر روش داده اند؟ موضوعی که محمدرضا تابش از نمایندگان اصلاح طلب مجلس می گوید شاید این امر تاکتیکی است برای حضور در کابینه دوازدهم. البته این تنها سوالی نبود که خبرآنلاین آن را با عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان درمیان گذاشت بلکه پای اختلافات میان اصلاح طلب ها نیز به میان آمد. موضوعی که تابش در پاسخ به آن می گوید «قرار است اختلافات در شورای عالی سیاست گذاری مطرح شود».
مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان از در چند دوره انتخابات به خوبی گذر کرده اما در این دوره انتقاداتی نسبت به عملکرد آن مطرح شد. چقدر این زنگ خطر و اختلافات می‎تواند مانع از حرکت اصلاح طلب ها شود؟

من انشالله انسان منصفی هستم. چطور می توانید مکانیسمی فراهم کنید که هزاران نفر در سطح کشور پالایش بشوند و در نهایت به یک لیست 21 نفره برسید؟! کار سختی است. همین‎که تشکیلاتی ایجاد شد و همه، محوریت آن را قبول کردند این بسیار مهم است. این تشکیلات را شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان مستقر کرد.

نکته دیگر این است که برای مثال در تهران چه ساز و کار دیگری می توانست پیاده شود که هم دموکراتیک باشد و هم لیست 650 نفر بشود 140 نفر و این تعداد به 60 نفر برسد و در نهایت از 60 نفر یک لیست 21 نفره انتخاب شود که دموکراتیک هم باشد؟! در هر صورت با کسب نظر از گروه ها و اصناف و اقشار، این فرایند طی شد و این شورای سیاست گذاری بود که به عضویت آنها در لیست شورای شهر تهران رای داد. من به عنوان یک ناظر می خواهم بگویم شاید مردم در یکی دو مورد ضعف هایی را متوجه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بدانند اما به نظرم اگر مردم توجیه شوند چه روندی در پیش گرفته شد؛ ابهاماتشان مرتفع می‎شود. به نظرم یک مقدار ضعف اطلاع رسانی در مورد روند تصمیم گیری داشتیم.

یعنی شما ضعف شورای سیاست گذاری را در اطلاع رسانی می دانید؟

به هر حال درباره این روند دموکراتیکی که منجر به ایجاد یک اجماع شد که از دل آن یک لیست کاملا دموکراتیک بیرون بیاید کمتر اطلاع رسانی شد. وقتی شما می گویید در یک لیست 21 نفره حداقل 6 زن داشته باشیم و یا حداقل 10 جوان داشته باشیم باید ملاحظات زیادی را در نظر بگیرید. مضاف بر آنکه از همه احزاب هم باید نمایندگانی حضور داشته باشند و البته دموکراتیک نیز باید باشد کار پیچیده ای بود.

اما برخی معتقدند که لازم بود فیلترهای دیگری وجود می داشت تا لیست تمیزتری بیرون می آمد؟

فیلتر چیست؟! به جز رای گیری؟ فیلتر همان گروه ها و احزابی هستند که این افراد را معرفی کردند. ما که معرف نبودیم، از میان افراد معرفی شده انتخاب کردیم. به نظرم مکانیسم خوبی بود. البته نقاط ضعفی هم وجود داشت که جای تامل و بررسی دارد. اساسا خود شورای عالی سیاست گذاری هم می تواند مورد نقد قرار بگیرد. بالندگی و رشد در رفع و ابهامات و نقد ها است که به این موضوع هم دارد توجه می شود تا اگر اشکالی وجود دارد، اشکالات رفع شود. فقط استدعا می کنم کسانی که رای نیاوردند به تخریب دست نزنند.

امروز اختلاف هایی میان احزاب اصلاح طلب وجود دارد چقدر شورای عالی سیاست گذاری می تواند مانع این اختلافات شود؟

انتقاد حق همه گروه ها و احزاب است اما نباید اجازه داد این انتقادها منشا اختلاف شود و انشالله نخواهد شد. با جلساتی که در آینده قرار است با محوریت آقای عارف انجام شود، نقدهایی که مطرح می شود و متعاقب آن اصلاحاتی که صورت می گیرد؛ این اختلافات برطرف خواهد شد.

امروز نگرانی در مورد رهبری اصلاحات و قائل به شخص بودن آن است آیا شورای اصلاح طلبان می تواند این مسئله را مرتفع کند؟

این ها مسائلی است که باید در جلسات مطرح شود.

این روزها از سوی چهره‎های اصولگرا پیشنهاد "آتش بس" مطرح شده است. موضوعی که پیش از این در قالب "آشتی ملی" و " گفت و گوی ملی" از سوی جناح اصلاح طلب مطرح می شد. از سوی دیگر ما خانه احزاب را داریم که می تواند محلی برای گفت و گوی میان احزاب باشد. اما اصولگراها در جلسات خانه احزاب شرکت نمی کنند. چقدر ظرفیت گفت و گو میان جناحین در کشور وجود دارد؟

یکی از سیاست های دولت تقویت ان.جی. او ها و احزاب بوده است. وقتی ما در کشور حزب نداریم، یعنی نظام حزبی نداریم. احزاب در محل هایی مانند خانه احزاب می توانند دور هم جمع شوند و بحث کنند و مجموعه نظرهایشان را به حاکمیت اعم از دولت و مجلس ارائه کنند و می توانند محملی باشند برای به دست گرفتن نبض جامعه با ابزار مدنی. برای مثال آشتی ملی که آقای خاتمی مطرح کرد یا گفت و گوی ملی که در پارلمان مطرح شد بحث حول محورهای مهمی است که امروز به عنوان چالش یا ابرچالش مطرح است. مانند محیط زیست، آب، فساد و رانت خواری، آسیب های اجتماعی و ... که می تواند در خانه احزاب مطرح شود و همه احزاب و جریان ها از اصلاح طلب گرفته تا اصولگرا همه در مورد آنها به بحث بنشینند و به یک راهکار دست پیدا کنند.

پیشنهاد آتش بس اصولگرا ها در این راستا ارائه شده است؟

امیدوارم آتش بس اصولگرایان یک تاکتیک نباشد. اگر به منزله استراتژی و راهبرد است که چرا پیش از این مطرح نشد تا انتخابات دو قطبی نشود و یا برجام با چالش مواجه نشود؟ اگر آنچه از سوی اصولگرایان تحت عنوان آتش بس مطرح می شود به عنوان یک راهبرد باشد قابل بحث است و باید از آن استقبال شود. اما نه اینکه به عنوان یک تاکتیک برای گرفتن سهمی در کابینه مطرح شود. اگر منظورشان این باشد، قابل درک نیست و کارایی ندارد. مضاف بر اینکه سردمدار بحث آشتی ملی و گفت و گوی ملی هم آقای خاتمی و دوستان اصلاح طلب بودند که در آن مقطعی که مطرح شد باید اصولگرایان از آن استقبال می کردند و گارد نمی گرفتند.

حالا که بحث کابینه هم به میان آمد برخی اصلاح طلب ها عنوان می کنند شاید بهتر باشد برخی چهره های اصولگرا مانند باهنر در کابینه حضور داشته باشند تا بتوانند در مقابل تندروهای طیف خودشان بایستند. نظر شما چیست؟

من وارد مصادیق نمی شوم اما از آنجایی که ما با یکسری ابرچالش ها روبه رو هستیم، تا مقام معظم رهبری و سران سه قوه حمایت نکنند و اجماعی ایجاد نشود و تا زمانی که یک کابینه کارآمد که خود را موظف به اجرای راهبردهای رئیس جهور نداند، شکل نگیرد؛ نمی توانیم کاری از پیش ببریم. بنابراین اینکه در کابینه اصولگرایان معتدلی که دل در گرو اعتلای کشور دارند و متعهد هستند شعارها و آرمان‎های رئیس جمهور را پیش ببرند عیبی نیست. وقتی ما صحبت از آشتی ملی می کنیم بهتر است کاری کنیم که در کابینه همه حضور داشته باشند.

یعنی این حضور می تواند یک تابلوی ای باشد در برابر تندروهای اصولگرا؟

نه وضعیت از این مسائل عبور کرده است و کشور با مخاطرات جدی روبه رو است که دیگر چپ و راست نمی شناسد. باید همه دست به دست هم بدهند و از این چالش‎ها عبور کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین