کد خبر: ۱۶۹۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
 یونس نادی کولوکیسا رئیس هسته گزینش هیات قضات و دادستان های ترکیه اعلام کرد که در یک سال گذشته چهار هزار و 521 نفر از قضات و دادستان های این کشور به اتهام ارتباط با گروه گولن از کار اخراج شده اند.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از ایرنا، نادی کولوکیسا روز جمعه در گفت و گو با شبکه خبری تی.آر.تی ترکیه در تشریح شرایط قضات، وکلا و دادستانهای اخراج شده بیان کرد: پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 ترکیه، مراجع قضایی شروع به بررسی و تحقیق از عوامل کودتا کردند و مشخص شد که بسیاری از قضات و دادستان ها تحت نفوذ و یا مرتبط با گروه گولن بودند.

وی مدعی شد: این قضات و دادستان ها در روند رسیدگی به اتهامات عوامل کودتا اختلال ایجاد کرده و مسیر رسیدگی به پرونده کودتاگران را منحرف می کردند.

وی در ادامه افزود: با کسب اطلاعات لازم و شناسایی عوامل نفوذ گروه گولن در دستگاه قضایی، چهار هزار و 521 نفر از قضات و دادستانها پس از بازجویی و تحقیقات و اثبات ارتباط آنها با گروه گولن از کار برکنار شدند.

وزیر دادگستری ترکیه چند روز پیش تعداد افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن را نزدیک به 168 هزار نفر و تعداد افراد زندانی شده در این زمینه را 50 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای 15 جولای سال گذشته ترکیه نقش داشتند.

ترکیه بعد از کودتا در چهار دوره متوالی حالت فوق العاده و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین