|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۶۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
افتخار می‌کنم که برادر یک شهید مدافع حرم استان کردستان هستم و برادرم بدون نگاه به مسائل قومی و قبیله‌ای برای دفاع از حرم در سامرای عراق شهید شد و حتی هیچ وقت به پیکر برادرم دسترسی پیدا نکردیم.
 هر فردی در هر کجای دنیا فارغ از رنگ و نژاد و قومیت می‌تواند تروریست باشد، بنابراین این‌گونه نیست که صرف انتشار چند فیلم در فضای مجازی مبنی بر گفتگوی تروریست‌های داعشی به زبان کردی یا عربی چنین حملات وحشیانه و کورکورانه‌ای را به قومیت خاصی نسبت دهیم، به خصوص که تجربه تاریخی کشورمان نشان داده، این گروه از هموطنان در دوره‌های مختلف به خصوص دوران دفاع مقدس در دفاع از خاک کشورمان لحظه‌ای غفلت و کوتاهی نکرده‌اند.

پس از انتشار تصاویر و فیلم‌های گفت‌وگوی تروریست‌های داعشی در فضای مجازی و رسانه‌های کشور، عده‌ای از روی ناآگاهی و تحت تاثیر فضای احساسی سعی کردند با انتساب عمل بزدلانه و کورکورانه این گروه تروریست به کردزبان‌ها و اهل تسنن، روابط عاطفی و انسانی اقوام کرد و سایر قومیت‌ها را زیر سوال برده و به این شائبه دامن بزنند که تروریست‌های داعشی، کرد یا عرب بودند؛ در حالی که چنین تصوری از اساس اشتباه و مترود است زیرا تروریست بودن هیچ ربطی به قومیت و نژاد خاصی ندارد؛ تروریسم یک مرام و مسلک دور از انسانیت است که از عقاید و افکار غیر انسانی و غیر اخلاقی پیروی می‌کند، همان‌طور که تروریست‌های داعشی بر وحدت و اتحاد و جهاد تاکید دارند در حالی که در سراسر دنیا تفرقه و خونریزی ایجاد می‌کنند.

بسیاری از هم‌وطنان کرد، انسان‌های آزاده و فرهیخته‌ای هستند که محال است متوجه غریب بودن شما در سنندج، پاوه یا مریوان شوند و به خانه‌هایشان دعوت‌تان نکنند و با روی گشاده و مهر مورد پذیرایی قرار نگیرید، انسان‌های ساده زیست و مهمان نوازی که حتی با وجود وجود کمبودهای اجتماعی و اقتصادی باز هم خم به ابرو نمی‌آورند و با غیرت به کار و فعالیت می‌پردازند.



رفتار تروریست‌ها آبروی ما را برد

"ابوبکر" یکی از هموطنان کردزبان اهل پاوه در مورد حملات تروریستی اخیر به خبرنگار آنا می‌گوید: این اقدامات کورکورانه تروریست‌ها از سوی هیچ انسانی پذیرفته نیست چه برسد به فردی که ادعای دین و مذهب و ادعای جهاد دارند؛ همه علمای اهل سنت از امام جمعه پاوه گرفته تا روشنفکران کرد این رفتار کوردلان را محکوم می‌کنند.

این جوان 30 ساله کرد زبان، تفکر منسوب به فکر داعشی و تکفیری‌ها را ضربه‌ای سهمگین به پیکره اسلام می‌داند و می‌گوید: اگر ادعای این تروریست‌های داعشی اتحاد و مذهب است چرا با اسرائیل و کفار و منافقان نمی‌جنگند؟ احساس می‌کنم کسانی که به این دام گرفتار شدند افراد کوته‌فکر، نادان و بی‌سوادی هستند که فریب بیگانگان را خوردند.

ابوبکر تاکید می‌کند: اقوام کرد و اهل تسنن در طول سال‌های هشت سال دفاع مقدس از کشور دفاع کردند و با تندروی و دشمنی مخالفند زیرا فردی نادان با اقدام کور خود قوم و طایفه‌ای را به دردسر انداخت و آبروی همه کردها را برد بنابراین تمام کردهای اهل سنت و شیعه با این حرکت‌های جاهلانه مخالفت می‌کنند زیرا این حرکت تروریست‌های داعشی ما را شرمنده کرد و آبروی یک قوم را زیر سوال برد.

صلح‌طلبی و نوع دوستی اقوام کرد زیر سوال نمی‌رود

محمد یکی دیگر از هموطنان کرد زبان ساکن "روانسر" نیز به خبرنگار آنا می گوید: متاسفانه در حملات تروریستی اخیر، یکی از تروریست‌ها همشهری ما معرفی شد و ما از این مساله ناراحت شدیم اما باید توجه داشت که صلح‌طلبی و نوع دوستی اقوام کرد با اقدامات تروریستی کورکورانه و جاهلانه چند بیگانه از بین نمی‌رود.

این جوان تحصیل کرده معتقد است: اقدامات نفرت‌انگیز چند تروریست که از کرد بودن تنها زبانش را یاد گرفته‌اند و در منطقه‌ای به نام کردستان متولد شده‌اند نباید باعث شود که نوع نگاه مردم کشور به این اقوام تغییر کند زیرا کردها تاکنون برای دفاع از جان و مال و خاک کشورشان لحظه ای درنگ نمی‌کردند و نمی‌‌کنند و این بی انصافیست که چنین اقداماتی را به کل جامعه کرد زبان تعمیم دهیم. ما کردزبان‌های شیعه و سنی برای ریخته شدن خون هموطنان بی‌گناه خود ناراحت و سوگواریم و خود را در غم و شادی مردم کشور فارغ از رنگ، نژاد، جنسیت، جغرافیا، عقیده و مذهب شریک می‌دانیم.

جانفشانی 6 هزار شهید کردستان در راه دفاع از کشور

یونس سعیدی، برادر یکی از شهدای مدافع حرم نیز در این زمینه به خبرنگار آنا می‌گوید: اقوام کرد زمانی از سویی با نیروهای عراقی و گروهک‌های منافق مثل کومله و دموکرات در حال جنگ بودند و از سوی دیگر در هشت سال دفاع مقدس از آب و خاک کشور دفاع کردند، اما امروز این تروریست‌ها با زبان کردی می‌خواهند با حرکاتشان اسلام و قوم کرد را زیر سوال ببرند.

این ساکن قروه استان کردستان، استفاده تروریست‌های داعشی از ابزار زبان کردی را برای نابود کردن قوم و شخصیت کردها می‌داند و ادامه می‌دهد: افتخار می‌کنم که برادر یک شهید مدافع حرم استان کردستان هستم و برادرم بدون نگاه به مسائل قومی و قبیله‌ای برای دفاع از حرم در سامرای عراق شهید شد و حتی هیچ وقت به پیکر برادرم دسترسی پیدا نکردیم.

سعیدی تروریست‌های داعشی را دست‌نشانده‌های کشورهای بیگانه می‌داند و تاکید می‌کند: کردستان از زمان انقلاب و مبارزه با گروه‌های دموکرات و کومله تاکنون نزدیک به 6 هزار شهید را در استان تقدیم کرده، بنابراین چطور ممکن است این همه شهید بدون حس میهن‌دوستی به میدان مبارزه با دشمن بروند.

او ادامه می‌دهد: داعشی‌ها و تروریست‌ها از کشورهای چین، انگلیس و چچن هم عضو دارند بنابراین آیا باید تصور کنیم که آنها هم با دولت‌مردان کشورشان مشکلی داشتند که به این گروه‌ها پیوستند؟! جوامع کرد و کرد زبان‌ها بیشتر از هر قشر دیگری گروه‌های تکفیری را شناخته و از ماهیت آنان باخبر هستند و درست است که با زبان کردی صحبت می‌کنند اما هیچ ارتباطی با مسلک و غیرت کردها ندارند.

کردها از وفادارترین اقوام ایرانی

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری و جرم‌شناس در رابطه با انتساب حملات تروریستی اخیر به اقوام کرد زبان معتقد است: تنها با استناد به مکالمه این افراد به زبان کردی نمی‌توان این‌گونه قضاوت کرد زیرا کردها از اقوام دیرین ایرانی و مردمی سختکوش و نجیب هستند و تجربه تاریخی ما نشان داده که کردها یکی از اقوام وفادار به ایران بودند.

او در ادامه به خبرنگار آنا می‌گوید: طبیعی است که وقتی جرم و حوادثی از این قبیل اتفاق می‌افتد عملکرد چند نفر از یک قوم یا محلی را نمی‌توان به همه افراد آن قوم و جامعه تعمیم دهیم. باید توجه داشته باشیم که برخی استان‌های ما از نظر معیشتی، اقتصادی و رفاهی دچار کمبود و مشکلاتی از جمله مسکن و اشتغال هستند اما این موارد هرگز باعث نشده که کردهای ما این مسایل را دخالت دهند و موضع‌گیری کنند و بخواهند عکس‌العمل منفی نشان دهند.

خرمشاهی تاکید می‌کند: کردها همواره نشان داده‌اند که هرگز اهل ستیز و خشونت و تعرض به هموطنان خود نیستند و این را تاریخ کشور به ثبت رسانده‌ است، اما باید توجه داشته باشیم که داعش به واسطه‌ها و انگیزه‌های مختلف در سراسر دنیا نفوذ کرده و از تمام دنیا نیز عضوگیری می‌کند بنابراین ممکن است عده‌ای از عقاید داعشی‌ها تاثیر پذیرفته و فریب بخورند که این موضوع به یک منطقه و قوم خاصی اختصاص ندارد.

این جرم‌شناس ادامه می‌دهد: دولت باید نگاه حمایتی خود را به استان‌‌ها و قوم‌ها افزایش دهد و شرایط زندگی مردم این مناطق را مورد بررسی قرار دهند تا چنانچه کمبودی هم وجود داشته مرتفع شود زیرا دشمن در محلی سرمایه‌‌گذاری می‌کند که عده‌ای از مردم ناراضی باشند و دولت مرکزی آنان را مورد تبعیض قرار داده باشد برهمین اساس دولت باید به مناطقی از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان و ترکمن‌ها توجه داشته باشد و زمینه‌های رشد افکار تفرقه‌آمیز را در این مناطقه از بین ببرد.

به نظر می‌رسد افراد با شخصیت‌های مختلف در سراسر کشور وجود دارند و به دور از انصاف و عدالت است که افراد را بر اساس زبان، نژاد و قومیت‌شان مورد قضاوت قرار دهیم و باید همواره رفتار و حرکات افراد، ملاک و معیار قضاوت و ارزیابی قرار گیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین