مشروح دیدار وزیر ارشاد با اهالی فرهنگ و هنر
کد خبر: ۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
آقای روحانی سعی دارد به جای اینکه فرهنگ را دولتی کند، دولت را فرهنگی کند به این ترتیب فرهنگی به معنای کامل کلمه در کشور مستقر می‌شود
تدبیر و امید: اولین دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی فرهنگ و هنر عصر روز پنجشنبه 31 مرداد در تالار وحدت برگزار شد.

در این برنامه علاوه بر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، چهره‌هایی مانند شهرام ناظری، ناصر تقوایی، احمدمسجدجامعی، مصطفی میرسلیم، جواد شمقدری، حمید شاه‌آبادی، شاهین فرهت، رامین مهمانپرست، نادر قدیانی، داوود رشیدی، بهزاد فراهانی، قطب‌الدین صادقی، امین تارخ، حسین خواجه امیری، احسان خواجه امیری، فریدون جیرانی، مجید برزگر، فریدون شهبازیان، وحید موسايیان، بیژن میرباقری، همایون اسعدیان، داود گنجه‌ای، فرهاد فخرالدینی، محمد میرزمانی،‌هادی آرزم، محمد گلریز،‌هادی مرزبان، رضا یزدانی، رویا تیموریان، ماهایا پطروسیان، عبدالحسین مختاباد، مصطفی مختاباد، حسن کیائیان، نظام کیايی، علیرضا سرتیپی، حسین مسافرآستانه، محمدعلی جعفریه، منیژه حکمت، جمال ساداتیان، غلامرضا موسوی، محمدمهدی عسگرپور و ... نیز حضور داشتند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در این برنامه گفت: فکر می‌کنم در حوزه تخصصی که من کار کرده‌ام، یعنی اقتصاد و مدیریت مسائل با عرصه فرهنگ آمیخته است و فرهنگ جانمایه توسعه ملی کشور است. به همین دلیل به عنوان وزیر صنایع و معادن در دولت آقای خاتمی کار می‌کردم، با همکاری آقای مسجد جامعی بنای شورای فرهنگ را گذاشتیم، چون فکر می‌کردیم این دو عرصه تاثیرات زیادی دارند. در دوران فراغت 8 سال گذشته ماهنامه توسعه و صنعت را بنا گذاشتم و عمیقا اعتقاد دارم که بدون درک درست از فرهنگ حرف زدن از توسعه اقتصادی و صنعتی ناممکن است. وقتی می‌توان به توسعه اقتصادی پرداخت که درک صحیحی از اثراتی که فرهنگ دارد به وجود بیاید.

وی به اشتباه در ادامه صحبت‌هایش به جای نام رئیس جمهور از نام رئیس جمهور اسبق کشورمان استفاده کرد و گفت: گفتمانی که در دولت آقای خاتمی شکل گرفت با عنوان تدبیر و امید دو مولفه اصلی داشت که با شاخصه مختلفی شناخته می‌شدند. اینها پارامترهایی هستند که دولت آقای خاتمی نیز باید به آنها بپردازد.

در این مقطع از این مراسم حاضران با تشویق جهانگیری، اسم دکتر روحانی را به زبان آوردند و اشتباه جهانگیری را به او متذکر شدند که معاون اول رئیس جمهور در واکنش گفت: 8 سال کار در دولت آقای خاتمی و 8 سال اخیر که در کنارشان بودم باعث بروز این اشتباهات می‌شود. ما فکر می‌کنیم ویژگی‌های اخلاقی در این دوره بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؛ چون اخلاق مهم‌ترین موئلفه فرهنگ ایرانی است که در مقاطعی به آن کم توجهی شده است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنانش دوباره اشتباهاً اسم سیدمحمد خاتمی را به جای حسن روحانی به زبان آورد که حاضران دوباره او را تشویق کردند و جهانگیری گفت: اسم آقای خاتمی با شما هنرمندان گره خورده است. آقای روحانی سعی دارد به جای اینکه فرهنگ را دولتی کند، دولت را فرهنگی کند. به این ترتیب فرهنگی به معنای کامل کلمه در کشور مستقر می‌شود که بنایش این است که در توسعه ملی طوری حرکت کند که فرهنگ به جای سایه نشین بودن مدار اصلی توسعه باشد و صاحب منصبان فرهنگی مهمترین و اصلی‌ترین کسانی باشند که با هدایت آنها بتوان به توسعه امور کشور پرداخت.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: شاخصه‌های فرهنگی در دنیای فعلی اهمیت بسیاری دارد و گمان نکنم هیچ جامعه‌ای به اندازه ایران دارای شاخصه‌های فرهنگی نباشد، اما آنچه در این دوره اهمیت دارد، دیپلماسی فرهنگی است. ما در مقطعی قرار گرفته ایم که فشارهای ظالمانه ای به ملت ایران وارد می‌شود و تصور می‌کنیم با دیپلماسی فرهنگی می‌توان بخشی از فشارها را کاهش داد. شاید در برخی عرصه‌ها دولت نتواند کاری انجام دهد، اما شما اهالی فرهنگ و هنر می‌توانید صدای ملت ایران باشید. با توجه به سرمایه‌هایی که اکنون در کشور است این موضوع اهمیت دارد که مجموعه سرمایه‌های مادی و معنوی را که در مرحله فعلی در تنگنا قرار گرفته اند، برای عبور از شرایط فعلی شکوفا کنیم.

وی گفت: دولت آقای روحانی در مقطع سختی کار را به عهده گرفته است. انتخابات پیام مهمی برای ما داشت و ملت ایرانی احساس کرد باید در همه عرصه حرف نویی بزند. شاید همه ما تا هفته‌های آخر پیش از انتخابات تصور نمی‌کردیم که این اتفاق بیفتد. یقینا نقش شما فرهیختگان در این اتفاق تعیین کننده بود و آقای روحانی قدردان شماست و همچنین امیدوار است بتواند این امید را که در دل ملت ایران زنده شده پاس داشته و حراست کند.

جهانگیری در پایان سخنانش گفت: توسعه پایدار مبتنی بر مولفه فرهنگی این سرزمین، رونق اقتصاد فرهنگ و تبیین جایگاه واقعی ایران اسلامی سه سیاست مهم فرهنگی این دولت هستند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم گفت: خرسندم که نگاهم بر امید مبتنی است. ما امروز در تالاری که تالار وحدت است گرد آمده ایم تا ترانه وحدت سر بدهیم؛ وحدت همه اصحاب هنر و فرهنگ. همانطور که در جلسه رای اعتماد گفتم وضعیت فرهنگی کشور به رغم همه تلاش‌های دولت‌های قبلی نامطلوب است. تهاجم فرهنگی، توهم توطئه نیست. در شرایطی که کشورهای اروپایی هم از تهاجم فرهنگی آمریکا بی‌نصیب نمی‌مانند شایسته است که کشورمان به این موضوع نگاه جدی داشته باشد.

وی افزود: ایستادگی در مقابل تهاجم فرهنگی با بازگشت به خویشتن خویش و رجوع به ریشه‌های اسلام ناب امکان پذیر است. یکی از چالش‌های مهم عرصه فرهنگ سیاسی شدن مقوله مختلف فرهنگ است. سیاست زدگی آفت بزرگ این عرصه است که در این سال‌ها دچارش بوده ایم. سیاست زدگی انتظارات غیرواقعی را از عرصه فرهنگ ایجاد کرده است و باید سعی کنیم انتظاراتمان را از فرهنگ و فرهنگیان معقول‌تر کنیم و ناکامی‌ها را به گردن آنها نیندازیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فرهنگ عرصه سیاست زدگی و حزب گرایی نیست. سیاست زدگی در این عرصه باعث حاکم شدن محافظه‌کاری ریاکارانه شده و قدرت جسارت و خطر کردن را می‌گیرد و همچنین باعث می‌شود مدیران فرهنگی انرژی خود به جای مسائل اساسی صرف مسائل حاشیه‌ای کنند.

جنتی گفت: باید نگران باشیم که نگاه هنرمند ایرانی به کپرنشینان دیروز باشد. نگاه هنرمند ایرانی نباید به شارجه و دوبی باشد. توسعه اقتصاد فرهنگی از دغدغه‌های این دولت است و در این دوره تلاش خواهد شد فرهنگ خرید و فروش آثار هنری رواج پیدا کند. من از هنر اصیل و معنویت‌گرا دفاع خواهم کرد، به شما هنرمندان اعتماد خواهم کرد و یقین دارم که از ثمره‌های این اعتماد، نظام جمهوری اسلامی هم بهره مند خواهد شد.

وی ادامه داد: خود شما در فضایی با اعتماد متقابل بهترین خواستار ارزش‌های ایرانی و دینی خواهید بود. دیوارهای ادارات و خانه‌های ایرانی کمتر نشان از هنر ایرانی دارد. دیوارهای ما امروز تشنه هنرهای اصیل ایرانی هستند و استادان ما در خانه‌های کوچکشان زیر آوار تابلوهایشان گرفتار آمده‌اند. تلاش خواهم کرد بازار هنر را در کشور رونق بدهم و از بخش خصوصی حمایت خواهم کرد.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از آفت‌های فرهنگ و هنر به مدیرانی بر می‌گردد که نگاهشان به فرهنگ تنگ و محدود استو تاکید می‌کنم برخی از مدیران تا در حق دیگر مدیران که نگاه سالم دارند، ظلم نشود. منظورمان از تنگ نظران آن گروهی است که عرصه فرهنگ و هنر را عرصه نان و آب می‌دانند. بزرگترین ظلم به فرهیختگان کشور سپردن امورشان به مدیرانی است که هیچ گفتمان مشترکی با آنها ندارند. من خود را مصون از اشتباه نمی‌دانم، ولی سعی دارم مدیریت فرهنگی را به اهلش بسپارم؛ یعنی مدیرانی با پشتوانه علم و عمل. به ثبات مدیریتی اعتقاد راسخ دارم و جابجایی‌های بی مورد را نمی‌پسندم؛ چون معتقدم در دهه چهارم انقلاب فرصت آزمون و خطا نداریم.

وی گفت: دغدغه عمده فرهنگی گریز از حاشیه‌هاست و از همه عزیزان می‌خواهم نگرانی‌های مدیران را در نظر بگیرند. پختگی، درس بزرگ مردم ایران در حماسه 24 خرداد است و من به عنوان خدمتگزار اهل فرهنگ و هنر با خدای خود پیمان بسته‌ام که جز به اعتلای فرهنگ و سربلندی نظام نیندیشم. بنابراین تلاش می‌کنم که خدمتگزاری امین و صدیق باشم.

وی افزود: صندلی وزارت و وزارتخانه ارشاد ساختمان پدری همه شماست و برای همه اهالی فرهنگ جای کافی وجود دارد. خانه پدری هر اندازه که کوچک باشد، در سایه محبت همه را جا می‌دهد و هیچ کس جای عضو دیگر را تنگ نخواهد کرد.

جنتی گفت: یکی دیگر از چالش‌های ما تمرکززدایی بر عرصه مدیریت فرهنگی است و عدالت فرهنگی یعنی بالاتر بردن سطح فرهنگی در همه نقاط کشور؛ یعنی بردن برنامه‌های فاخر به دورترین نقاط کشور و اهمیت دادن به جوانان و رعایت جایگاه پیشکسوتان. آرمانگرایی دور از واقعیت یکی دیگر از مشکلات ماست. شعار تولید فاخر هم می‌تواند حربه‌ای برای بستن راه تولید باشد. رمز ماندگاری شعر شاعران تراوش شعر همه شاعران با احساس و بی‌نام و نشان است. از بین همه شاعران معاصر یکی قصیر امین پور می‌شود. اگر راه را بر هزاران ببندیم، همین یکی متولد نخواهد شد. اگر راه را بر محصولات درجه یک و درجه دو ببندیم، برای محصولات درجه یک نیز مشکل ایجاد می‌شود.

وزیر ارشاد گفت: مشکلات ایجادشده در عرصه سینما را قابل تحمل می‌دانم. سازمان سینمایی با نگاه به همه سلیقه‌ها خواهد کوشید همه اعضای این خانواده را دور هم جمع کند و به نظرمان می‌توان مشکلات را به راحتی حل کرد. در بحث ممیزی هم به نظرم ممیزی براساس سلیقه‌های شخصی دست نویسندگان توانا را کرخت خواهد کرد. ممیزی قانونی حق حاکمیت است و تلاش می‌کنیم با مشورت ناشران و صاحبنظران عرصه نشر راهی برای برون رفت مشکلات پیدا کنیم.

وی در پایان گفت: دوستان عقاید گروهی را بر عقاید فردی ارجحیت بدهید. باهم عهد ببندیم که روحیه هم‌اندیشی و نقد‌پذیری را در نظر بگیریم و راستگویی سرلوحه کارمان باشد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: من بسیار امید دارم که برای گسترش اقتصاد فرهنگ و توان بخشیدن به آن بتوانیم گام‌های جدی برداریم و بسیار امید دارم در شرایط اقتصادی فعلی کشور شاهد نشاطی تازه باشیم تا روحیه بخش‌های مختلف جامعه بالاتر برود فرهنگ دیر پای ما مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد.

جنتی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد انتخاب معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در برخی از معاونت‌ها به نتیجه رسیده‌ایم و در برخی موارد در حال مشورتیم و در آینده نه چندان دوری معاونت‌های وزارت ارشاد اعلام خواهند شد.

وی همچنین برای گزینه پیشنهادی برای ریاست سازمان سینمایی و حضور در معاونت سینمایی گفت: در بخش سینما قطعا مدیری انتخاب می‌شود که هم حوزه سینما را بشناسد و هم در میان اصحاب سینما شناخته شده باشد. جدای از آنها می‌تواند با تدبیر با جریان‌های مختلف در بخش سینما برخورد کرده و از همه سلیقه‌ها حمایت به عمل آورد.

جنتی همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد انتصاب حجت الله ایوبی به سمت یکی از معاونت‌های وزارت ارشاد گفت: هر وقت حکم ایشان خورد از سمتشان نیز آگاه می‌شوید.

جنتی در پایان در مورد معاونت هنری گفت: در حوزه معاونت هنری قاعدتا تغییراتی خواهیم داشت.

در برنامه دیدار وزیر ارشاد با اهالی فرهنگ و هنر، سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه و سرپرست مؤسسه اطلاعات به نمایندگی از صنف مطبوعات نیز گفت: نزدیک نیم قرن است که با آقای جنتی آشنا هستم و ایشان را از سال‌های 42 و 43 می‌شناسم. در عراق بود که آشنایی بهتری از همدیگر پیدا کردیم و وقتی حضورش را در خارج از کشور داشتیم، پناه مطمئن ما بود. دو مرتبه با آقای جنتی به حج رفتم و هنوز تاثیر این دو سفر را در خودم حس می‌کنم.

وی خطاب به جنتی گفت: به آقای روحانی بابت انتخاب شما تبریک می‌گویم. هرچند وقتی که ایشان درباره وزیر ارشاد با ما مشورت کرد، گزینه دیگری را به عنوان انتخاب اول معرفی کردیم اما مطمئن هستم که آقای روحانی با سنجش‌های محکمی شما را انتخاب کرده و به توانایی‌های ویژه شما توجه داشته است.

مدیر موسسه مطبوعاتی اطلاعات ادامه داد: دهه فجر یا سالروز درگذشت امام راحل (ره) بود که با گروهی از اهالی فرهنگ به مرقد امام (ره) رفته بودیم تا تجدید عهدی داشته باشیم. من در آن جا خاطره‌ای تعریف کردم که یکی از دوستان به خاطرش به من خرده گرفت. این را هم بگویم که من دیرپاترین مسئولی هستم که در عرصه مطبوعات دوام آورده است. نمی‌دانم دلیلش چه بوده؟ به هر حال شاید سعه صدر مسئولین بوده که نخاله‌ای مانند من را تحمل کرده‌اند! به هر حال در آن روز این خاطره را گفتم که در یکی از برنامه‌های فرهنگی که امام حضور داشت، یک گروه موسیقی هم بود که امام اجازه دادند مقابلشان این گروه با همه سازهایش اجرا برود. امام خمینی هم سازها را دید، هم صدایشان را شنید و هم از آن اجرا لذت برد. این نشان می‌دهد که نه دیدن سازها حرام است و نه شنیدن صدایشان.

این بخش از سخنان دعایی با تشویق زیاد حاضران همراه شد.

دعایی گفت: یکی از دوستان بعد از نقل خاطره به من گفت تو داری از امام تصویری لیبرالی ارائه می‌دهی. گفتم چرا واقعیت را تحریف کنیم؟ امام ما این بود. چرا تصویر دیگری از او ارائه بدهیم؟ آقای جنتی، این هنرمندان قلب‌های نازکی دارند و به اندک مسائل ناگواری آزرده می‌شوند. اما به اندک نوازشی رو می‌آورند و آشتی می‌کنند. با بسیاری از این‌ها، بد معامله شد. من آرزو دارم شما فاصله‌هایی را که به وجود آمده، بردارید و مطئمن هستم دوران خوشی خواهیم داشت.

دعایی که سخنان پایانی خود را بغض ادا می‌کرد، مورد تشویق چند باره حاضران قرار گرفت.

همچنین نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به عنوان نماینده صنف نشر در این برنامه گفت: مهم‌ترین مشکل فرهنگی در عرصه نشر توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، پایین بودن تیراژ کتاب با وجود تعداد عناوین قابل قبول و حفظ نیروی انسانی و خلاق در میان ناشران، نویسندگان، مترجمان و اهالی نشر است. این درخشش‌ها بعد از سال‌های انقلاب اسلامی پدیدار شده‌اند اما به دلیل اقتصاد ضعیف صنعت نشر بروز و ظهورشان با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم، معافیت مالیاتی ناشران است که آخرین مرحله کاری خود را طی می‌کند و امیدواریم به تصویب رسیده و ابلاغ شود. قابل ذکر است که تعداد کتابفروشی‌های رسمی در تهران 500 کتابفروشی است.

قدیانی در بخشی از سخنانش خطاب به وزیر ارشاد گفت: با توجه به شرایط جاری و تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل می‌شود، به هیچ عنوان توقع نداریم مشکلات کاغذ در کوتاه مدت رفع شود، اما توقع داریم ثبات نسبی در بازار حاکم شود و سهمیه ارزی ویژه‌ای برای ناشران در نظر گرفته شود. همچنین قوانین دست و پاگیر مربوط به کاغذ تحریر و گلاسه نیز از میان برداشته شود.

قدیانی ادامه داد: ایجاد و گسترش ویترین عرضه محصولات فرهنگی نیازمند یک لایحه فرهنگی در مجلس است و ما سال‌هاست که در انتظار مصوبه هیئت وزیران در این زمینه هستیم. مورد دیگر نمایشگاه کتاب تهران است که با توجه به عمر 26 ساله اش به خیزش فرهنگی تبدیل شده است و انتظار می‌رود در مورد مکان آن فکری اساسی بشود.

وی ادامه داد: تقاضا داریم در هیئت خرید کتاب وزارت ارشاد نماینده ای از ناشران نیز حضور داشته باشد. در دوران آقای احمد مسجد جامعی یک شورای مشورتی شکل گرفته بود که حداقل 20 روز یک بار تشکیل جلسه می‌داد. نقش این شورا در این سال‌ها کمرنگ شده است و تصمیم‌ها اصولا یک سویه بوده‌اند. خواهشمندیم این شورا دوباره شکل بگیرد.

غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی خانه هنرمندان و استاد خوشنويسي نیز به نمایندگی از هنرمندان تجسمی در اين مراسم گفت: در ابتدا باید به این نکته ظریف و دقیق اشاره کنم که تالار وحدت در طول 8 سال گذشته جلسه‌ای با این وزن و اعتبار به خود ندیده است و جای خوشحالی و امیدواری دارد که اهالی فرهنگ و هنر امروز با وزیر خود دیدار دارند و مسائل خود را مطرح می‌کنند.

وی در ادامه افزود: مدتهاست که کلامی و یا گفتمانی در اندازه ایران فرهنگی، ایرانی که در قله سخن و ادب قرار دارد نشنیده بودیم اما خیلی خوشحالیم که سخن از ادب را از زبان حسن روحانی رئیس دولت یازدهم شنیدیم و آنچه در کلام رئیس جمهور بیش از هر عنوانی نمایان بود تاکید بر اعتدال و تدبیر بود. حتی مولا علی نیز در نهج‌البلاغه عنوان می‌کنند بین افراط و تفریط هر کسی در حد اعتدال رفتار نکند حتی اگر زیر عبای من پناه گرفته باشد از من نیست بنابراین بدون اعتدال و اندیشه سخن گفتن ممکن نیست.

این هنرمند پیشکسوت هنر خوشنویسی در ادامه تاکید کرد: رئیس جمهور می‌داند که درباره مردم با فضیلت ایران باید به ادب و درایت سخن بگوید و از آنجا که اعتدال را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده است به این نکته واقف است که بدون اعتدال تصمیم گیری صحیح و اندیشمندانه ممکن نیست.

غلامحسین امیرخانی با تاکید بر اخلاق مداری در دولت یازدهم گفت: مساله اخلاق و اخلاق مداری نکته ای است که در حیات جمهوری اسلامی ایران بسیار شنیده ایم اما اخلاق در دو دولت قبل به نوعی نادیده گرفته شد و باز هم خوشحالیم که تاکید دولت یازدهم علاوه بر اعتدال، اخلاق مداری است. به اعتقاد من مردم ایران مردمی باهوش و با فرهنگ هستند و از ظرفیتهای بسیاری برخوردارند ولی متاسفانه آن گونه که باید قدر آنها دانسته نشده است. ما باید با دنیا با فرهنگ و هنر خود صحبت کنیم و امیدوارم که این اتفاق در دولت جدید رخ دهد.

اين هنرمند پيشكسوت همچنين به هوش و فرهنگ مردم ايران اشاره كرد و توضيح داد: مردم ما نسبت به عهد خود بسیار حساس هستند و تنها کسانی که در تاریخ جهان امانتداری را رعایت کردند اهالی فرهنگ و هنر هستند. ایران در جایگاهی قرار دارد که قله فرهنگ و هنر در جهان است و اهالی هنر این امانتداری را حفظ کرده اند. تا زمانی که هنرمندان حمایت شوند با درخشش بیشتری نمود خواهند داشت و اگر حمایت نشوند در پنهان آن را حفظ می‌کنند. به گمان من قدر این امانتداری هنرمندان آن طور که باید و شاید دانسته نشده است.

استاد خوشنويسي و داراي نشان عالي هنر در ادامه صحبتهای خود با اشاره به این مطلب که هنر ملی ایران در دنیا حرف اول را می‌زد، گفت: هنر ملی ايران و به ويژه هنرهای تجسمی ما همواره در دنیا حرف اول را می‌زند اما متاسفانه به دلیل سوءمدیریتها این هنر امروزه پس از نام چین و اندونزی مطرح می‌شود به همین دلیل باید برای احیای این هنرها تلاش بسیار کرد چرا که حیثت ایرانی ما بستگی به هنرهای ملی در زمینه‌هاي مختلف دارند و معتقدم که هر هنرمند ایرانی می‌تواند نام سرزمین خود را از فرش به عرش ببرد.

وی در پایان صحبتهای خود گفت: به عنوان یک هنرمند پیشنهاد می‌کنم که وزیر ارشاد دائمی باشد چراکه 4 سال برای شناخت کافی هنر این سرزمین مدت زمان اندکی است و چگونه می‌توان بار هنر یک مملکت را با انتخابهای سیاسی در طول 4 سال به سرانجام رساند. به همین دلیل معتقدم در اتاق فکر جمهوری اسلامی ایران باید فکری برای تداوم مدیریت در وزارت ارشاد در جهت انسانی شود.

در ادامه ایرج راد مديرعامل خانه تئاتر گفت: هنر تئاتر هنری مظلوم است و بهمين مظلوم واقع شدن باعث شده اين كمبودها نمود خود را داشته باشد. از مظلوميت هنر تئاتر همین بس که در صحبتهای کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کلمه تئاتر تنها سه بار عنوان شد و حتی در برنامه علی جنتی، وزیر ارشاد که بارها آن را خوانده ام فقط یک بار کلمه تئاتر در برنامه مدون وی مطرح شده بود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه علی جنتی وزیر ارشاد گفت: خوشبختانه برنامه آقای جنتی با دقت و ریزبینی بسیاری نوشته و مدون شده بود که اگر حتی 40 درصد از این برنامه عملی شود به نقاط خوب در حوزه فرهنگی و هنر دست می‌یابیم.

اين هنرمند عرصه تئاتر وی تاكيد كرد: همیشه مطرح شده است که هنر تئاتر هنر نمایشی و مادر است ولی متاسفانه همواره در کشور مورد کم لطفی قرار گرفته است. این در حالی است که اگر ما سینمایی داریم که باعث افتخار است و یا آثار ارزشمندی در تلویزیون ساخته می‌شود حتما رد پای اهالی تئاتر در آن وجود دارد. ولی متاسفانه تئاتر به ضعیف ترین شکل ممکن رخ داده است.

مدیر خانه تئاتر با ارائه آماري از وضعيت نامساعد سالن‌هاي تئاتر در كشور گفت: قرارست چند سالن به زودي تاسیس شود اما هیچ سالنی در این چند ساله به تئاتر اضافه نشد در حالی که سالانه 700 تا 1000 نفر فارغ‌التحصیل تئاتر داریم که اشتغال زایی برای آنها انجام نشده است. اگر تئاتر داریم به دلیل ایستادگی هنرمندان باشرف است. سوال من این است که چگونه می‌شود کسی که تئاتر ندیده مسئول حمایت از فرهنگ و آثار فرهنگی باشد.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر که به نمایندگی از اهالی تئاتر در نخستین دیدار وزیر ارشاد با هنرمندان سخن می‌گفت به ضرورت توجه به تئاتر سنتی اشاره کرد و گفت: آنچه به صورت تئاتر سنتی وجود داشته است مانند نقالی، سیاه بازی، تعزیه، پرده خوانی نمایشهای میدانی از جمله هنر اصیل ایرانی بوده است اما متاسفانه به دلیل مسائل روشن فکری که در تئاتر شکل گرفت تئاتر سنتی ایران رفته رفته رنگ باخت.

وی در ادامه افزود: البته نمی گویم تئاتر خارجی نباید باشد اما به این نکته قائلم که تئاتر سنتی شناسنامه تئاتر و هنر ایرانی است به همین دلیل جا دارد از فضای فراهم شده در جهت احیای هنر سنتی تئاتر استفاده شود.

ایرج راد در پایان بيان كرد: در زمانی که فرنگی‌ها هنر سنتی تئاتر را مهم شمردند این هنر در ایران هم جایگاهی پیدا کرد اما بعدا به دست فراموشی سپرده شد. اهالی تئاتر انتظار دارند ارزشهای این هنر و هنرمندان فعال در این عرصه به درستی شناخته شوند.

در این جلسه حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به عنوان نماینده اهالی موسیقی با اشاره به صحبتهای ایرج راد گفت: ایرج راد هنرمند فهیم عرصه تئاتر در صحبتهای خود گفت هنر تئاتر مظلوم واقع شده است اما من به عنوان نماینده اهالی موسیقی می‌گویم که موسیقی از تئاتر هم مظلوم تر است.

وی در ادامه افزود: جناب راد، آثار تئاتر حداقل مي توانند از تلویزیون برای عموم مردم پخش شوند ولي سازهای ملی ما از رسانه ملی پخش نمی شود.

نوربخش خطاب به علی جنتی وزیر ارشاد گفت: جناب جنتی شما از خانواده فهیم و عالمي هستید و اهالی موسیقی انتظار دارند که بخشی از مسائل فقهی این هنر از طريق شما پیگیری شود و در این دوره بسیاری از این مسائل که همیشه محلی از مناقشه بوده اند حل و فصل شود.

این خواننده موسیقی سنتی با اشاره به موانع موجود در هنر موسیقی گفت: در طول تمام این سالها موانعی بسیاری در رشد و پیشرفت هنر موسیقی و هنرمندان فعال در این عرصه وجود داشته است. در طول این سالها شاهد سختگیری بی جا و ارائه نظرهای غیرکارشناسی در زمينه موسيقي بوده ایم. وجود تمام این موانع به دلیل نبود قوانین مدون است که باید اين مشكل مرتفع شود. از شما می‌خواهیم که قانون مشخصی تدوین شود تا مدیران مختلف نتوانند سلیقه‌های شخصی خود را تحمیل کنند.

وی در توضیح این بخش از صحبتهای خود گفت: اعمال سلیقه‌ها یکی از معضلات مدیریتهای مختلف در عرصه فرهنگ و هنر است. در یک دولتی اجازه برگزاری یک کنسرت به هنرمندی داده می‌شود اما در دولتی دیگر این اجازه از همان هنرمند سلب می‌شود و یا اینکه شاهد هستیم یک آلبوم در یک دولت مجوز می‌گیرد و در دولتی دیگر خیر. این مسايل برای هنرمند باعث آزار است.

نوربخش در پایان گفت: یکی دیگر از معضلات موجود در عرصه موسیقی چرخه اقتصادی هنر به خصوص هنر موسیقی است. اغلب ناشران موسیقی در کشور ما دچار ورشکستگی شده اند و 80 درصد از فعالان حوزه نشر آثار موسيقايي یا تغییر شغل داده اند یا به سختی ادامه راه می‌دهند و عده ای معدود توانسته اند از این چرخه معیوب اقتصاد هنر موسیقی گذر کنند. آقای جنتی هنر موسیقی نیاز به حمایت جدی دارد، در این عرصه هنرمندان جوان که اغلب فارغ التحصیلان رشته موسیقی هستند به دلیل جذب نشدن در مراکز مختلف دچار سردرگمی و سرخوردگی هستند و اغلب موسیقی را رها کرده اند. امیدوارم فکری شود تا این هنرمندان جوان فارغ التحصیل در مدارس به عنوان معلمان هنر مشغول به کار شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین