|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰
کد خبر: ۱۶۲۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
سامان مقدم کارگردان فیلم در اکران خصوصی به انقاد از ممیزی شورای پروانه نمایش پرداخت و گفت این «نهنگ عنبر» لاشه آن چیزی است که ساخته شد! البته مقدم به میزان دقایق و سکانس های حذف شده اشاره نکرد، اما به نظر می‌رسد که شورای پروانه نمایش، دقایق و یا سکانس های حساسی از این فیلم سینمایی را ممیزی کرده که باعث اعتراض مقدم شده است.
 سامان مقدم کارگردان فیلم در اکران خصوصی به انقاد از ممیزی شورای پروانه نمایش پرداخت و گفت این «نهنگ عنبر» لاشه آن چیزی است که ساخته شد! البته مقدم به میزان دقایق و سکانس های حذف شده اشاره نکرد، اما به نظر می‌رسد که شورای پروانه نمایش، دقایق و یا سکانس های حساسی از این فیلم سینمایی را ممیزی کرده که باعث اعتراض مقدم شده است.

دنباله سازی در سینمای دنیا اتفاق جدیدی نیست اما بین دنباله دارها تفاوت‌هایی وجود دارد برخی از آثار سینمایی اساساً بر مبنای دنباله دار بودن ساخته می‌شوند فیلم‌های ابرقهرمان و در ژانر اکشن‌های تخیلی نظیر بتمن، مرد عنکبوتی، دزدان دریای کارائیب نمونه این آثار هستند. تکلیف برخی فیلم ها نیز روشن است، چون بر مبنای یک اثر ادبی دنباله دار ساخته می‌شوند باید دنباله دار باشند مثل ارباب حلقه‌ها یا هری پاتر...
 
در سینمای ما داستان فیلم‌های دنباله‌دارکمی متفاوت است وقتی یک فیلم در گیشه با اقبال مخاطب مواجه می‌شود و به فروش بالایی می‌رسد فیلم ساز تصمیم می‌گیرد ادامه‌ی فیلم را بسازید و این بار علاوه بر کارگردانی تهیه کنندگی فیلم را نیز بر عهده می‌گیرد. البته با توجه به سلیقه مخاطب و میزان موفقیت فیلم‌ها در فروش بیشتر فیلم‌های ژانر کمدی توانسته دنباله‌دار شوند از جمله این آثار می‌توان به سه گانه اخراجی‌ها، مدرسه موش‌ها، آتش بس و گشت 1 و 2 اشاره کرد.

سامان مقدم نیز با بهره‌گیری از موفقیت نهنگ عنبر 1 که به فروش حدود 7 میلیاردی در 70 روز دست پیدا کرد به سراغ ورژن بعدی این فیلم یعنی نهنگ عنبر 2 رفت.

داستان «سلکشن رویا» بعد از ماجرای پایان نهنگ عنبر اتفاق می‌افتد. نام فیلم نیز یاد آور یکی از سکانس‌های با مزه "نهنگ عنبر” است جایی که ارژنگ آهنگ‌های مورد علاقه رویا را در نواری به نام "سلکشن ِ رویا” به او می‌دهد.
 
ارژنگ و رویا که حالا بعد از چندین و چند سال به همدیگر رسیده‌اند، برای اجرای مراسم عقد به شمال کشور مسافرت می‌کنند. در طول مسیر رویا و ارژنگ خاطرات خود را یادآوری می‌کنند که این خاطرات به صورت فلش‌بک به مخاطبان بازگو می‌شود و به طور کلی داستان اصلی و سکانس‌های طنز در این فلش‌بک‌ها اتفاق می‌افتد فلش بک‌های که مربوط به دهه‌ی 60می‌شود.

همچون قسمت اول رضا عطاران، مهناز افشار و ویشکا آسایش نقش‌های اصلی نهنگ عنبر 2 را ایفا می‌کنند ستاره‌هایی که حضور هر کدام باعث رونق گیشه و اقبال تماشاگر می‌شوند.

در «سلکشن رویا» حسام نواب صفوی به عنوان دوست نزدیک شخصیت‌های ارژنگ و رویا به داستان اضافه می‌شود اما مشکل اینجاست که در نهنگ عنبر که تقریبا سی سال از داستان زندگی رویا و ارژنگ را به رخ می‌کشد، حتی یک بار به او اشاره نمی‌شود، اما در قسمت دوم او یکی از دوستان نزدیک ارژنگ و رویاست که در اکثر خاطرات آنها حضور دارد. شاید بزرگ‌ترین مشکل سلکشن رویا همین باشد.
 
از نکات مثبتی که باید در نهنگ عنبر 2 به آن توجه کرد، گریم ‌های جذاب دهه شصتي بازیگران که به مذاق خيلي ها خوش آمد و همچنین فضا سازی موفق فیلم که دوران بعد از انقلاب را به تصویر می‌کشد.
 
فارغ از نکات مثبت و منفی فیلم که مختصراً اشاره شد فیلم در مدت کوتاه اکران (16روز) از سوی مخاطبان با اقبال زیادی مواجه شد به گونه‌ای که در سه روز اول اکران خود توانست 112 هزار نفر مخاطب و حدود 1 میلیارد و 220 میلیون تومان فروش داشته باشد و رکورد فروش کلی در طی سه روز نخست را به نام خود ثیت نماید.

روند استقبال از این فیلم همچنان ادامه دارد به گونه ای که فیلم تا کنون حدود 8 میلیارد تومان فروش داشته و نکته جالب اینکه این فیلم سینمایی حتی در زمان انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری مناظره‌ها نیز فروش بسیار بالایی از خود به ثبت رساند.

البته این فیلم نیز به مانند اغلب آثار سینمای ما از گزند ممیزی‌ها در امان نماند به طوری که سامان مقدم کارگردان فیلم در اکران خصوصی به انتقاد از ممیزی شورای پروانه نمایش پرداخت و گفت که این «نهنگ عنبر» لاشه آن چیزی است که ساخته شد! البته مقدم به میزان دقایق و سکانس های حذف شده اشاره نکرد، اما به نظر می‌رسد که شورای پروانه نمایش، دقایق و یا سکانس‌های حساسی از این فیلم سینمایی را ممیزی کرده که باعث اعتراض مقدم شده است.

به گزارش فرارو، انتها باید به این نکته اشاره کرد که در آثار کمدی کمتر دیده شده که یک اثر بتواند موفقیت های قسمت نخست را تکرار کند مطلبی که مقدم نیز به آن اشاره کرد وی گفت: «معمولاً قسمت دوم فیلم‌ها به خوبی قسمت اول نمی‌شود، اما من به شما می‌گویم که قسمت دوم این فیلم به خوبی قسمت اول است و فیلمی بسیار دلنشین است.»

باید منتظر ماند و دید این فیلم علاوه بر تماشاگران که تا کنون در جذب آن‌ها موفق بوده می‌تواند نظر منتقدان را نیز جلب کند؟!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین