|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۰
کد خبر: ۱۵۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
کاملا می‌دانم اتحادیه اروپا درباره تصمیمات اخیرش چگونه برخورد خواهد کرد. آنکارا همچنان به مذاکره پایبند است.ما آماده هرچه از ما خواسته شود هستیم و هرآنچه دوست داشته باشند انجام می‌دهیم اما همچنان پشت درهای اتحادیه اروپا ایستاده‌ایم.
 رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا در حال فروپاشی است از کشورهای اروپایی به خاطر منتظر گذاشتن بیش از حد این کشور برای پیوستن به این اتحادیه انتقاد کرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: ترکیه برای ابد پشت درهای اروپا منتظر نخواهد ماند و اگر ترس از اسلام و عداوت از سوی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ادامه یابد، آماده انصراف از مذاکرات مربوط به الحاق شدن به اتحادیه اروپا هستیم.

وی تصمیم اتخاذ شده از سوی هیئت اروپایی حقوق بشر در بازگردانیدن ترکیه به فهرست نظارت سیاسی را تصمیمی کاملا سیاسی دانست و اعلام کرد که این آنکارا این اقدام را قبول ندارد.

اردوغان تاکید کرد: دراروپا اوضاع درباره میزان ترس از اسلام خطرناک شده است. اتحادیه اروپا درهای خود را به روی ترکیه بسته است اما ترکیه درهای خود را در برابر احدی نمی بندد. ترکیه ممکن نیست که پس از ۵۴ سال انتظار پشت درهای اتحادیه اروپا باز هم منتظر بنشیند. اگر صادقانه اقدامی نکنند، ما یک راه خروج پیدا می‌کنیم؛ چراکه نمی‌خواهیم بیش از این منتظر بمانیم. ما درباره ۵۴ سال انتظار صحبت می‌کنیم.

وی افزود: اگر نیاز باشد ترکیه اقدامی مشابه انگلیس برای عضویتش در اتحادیه اروپا انجام می دهد. انگلیس از مردمش خواست که در رفراندوم شرکت کنند و آنها به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. آنها  در  حال حرکت به سوی آینده جدیدی هستند و نروژ نیز همین اقدام را انجام داد. ترکیه هم ممکن است همین کار را بکند.

وی افزود: کاملا می‌دانم اتحادیه اروپا درباره تصمیمات اخیرش چگونه برخورد خواهد کرد. آنکارا همچنان به مذاکره پایبند است.ما آماده هرچه از ما خواسته شود هستیم و هرآنچه دوست داشته باشند انجام می‌دهیم اما همچنان پشت درهای اتحادیه اروپا ایستاده‌ایم.

اردوغان به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که در آن مارین لوپن نامزد راست افراطی به خروج فرانسه از اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا در آستانه فروپاشی است.

وی افزود: یک یا دو کشور نمی توانند اتحادیه اروپا را زنده نگه دارند؛ شما به کشوری مانند ترکیه نیاز دارید اما به نظر می رسد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا این نکته را درک نمی کند.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین