|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۱۵۶۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
امید این که جریان های سیاسی در جهت آگاهی بخشی به توده های مردم و معرفی صادقانه نامزدها در یک رقابت پرشور زمینه برگزاری انتخاباتی سالم که اقتدار و شکوه همبستگی ایرانیان را به نمایش گذارد توفیق یابند.
با تائید صلاحیت نهائی نامزدهای دوره دوازدهم ریاست جمهوری که از نظر شورای نگهبان بعنوان رجال سیاسی مذهبی قابل قبول و واجد صلاحیت شناخته شده اند انتخابات ریاست جمهوری وارد مرحله عملیاتی و اجرائی شده است.

در راستای فرمایشات چند روز پیش رهبر معظم انقلاب مبنی بر قدر دانستن و گرامی داشتن انتخابات و برگزاری سالم، باامنیت، باسلامت و باگستردگی آن، چند نکته را باید مدنظر قرار داد.



تفاوت نگاه دینی به سیاست با نگاه الحادی و حتی سکولار، در رعایت معیارهای اخلاقی و انسانی است. بر اساس آموزه های سیاسی ماکیاولی، هر اقدامی ولو غیراخلاقی برای رسیدن به قدرت و حفظ آن لازم و ضروری است. مسلماً او این نتایج را از رفتارهای افراد زیادی فراچنگ آورده است که ما در تاریخ خود از این جنس افراد، عمروعاص ها و معاویه ها را داریم.

اما ورود به عرصه حکومت از منظر دینی برای انجام یک وظیفه انسانی و الهی است که برعهده آنها گذارده می شود. برای رسیدن به قدرت سیاسی اگر هدف خدمت به خلق خدا و اصلاح امور جامعه است نمی توان از شیوه های ماکیاولیستی بهره جست. البته ماکیاولی فقط شیوه های غیراخلاقی را برای کسب و حفظ قدرت ترویج نمی کند بلکه معتقد است شهریار و زمامدار حتی اگر لازم بود باید به اخلاق و دینداری نیز برای جلب نظر توده های مردم تمسک جوید اما پایبندی به دین و اخلاق نباید او را از هدف اصلی سیاست یعنی « قدرت » بازدارد. از دیرباز یکی از شعارهای انقلابیون مسلمان در حمله به مارکسیست ها و عناصر اختلاطی این بود که شعار «هدف وسیله را توجیه می کند» نسبتی با اسلام و مسلمانی ندارد. چرا که یک مسلمان در رفتار سیاسی خود اگر به آموزه هایی از نوع ماکیاولیستی و مارکسیستی تمسک بجوید دچار تناقض ویرانگری می شود.

مبادا امروز گروه های معتقد به مبانی اسلام و جمهوری اسلامی در عرصه رقابت نفس گیر برای کسب قدرت در چنین دامی بیفتند و برای خارج کردن رقیب و بالا بردن خود از حربه های غیراخلاقی نظیر تهمت، دروغ و جوسازی های غیرواقعی استفاده نمایند. آنچه مسلم است شورای نگهبان که یک نهاد قانونی و ذیصلاح در قانون اساسی جمهوری اسلامی شناخته شده این چهره ها را به عنوان افرادی که حداقل شرایط لازم را به عنوان رجال مذهبی و سیاسی دارا هستند برگزیده و بقیه کار بر عهده مردم است. هیچ کس حق هزینه از اعتبار هیچ نهاد و سازمانی برای کسب قدرت یا حفظ قدرت را ندارد.

رهبری فرزانه انقلاب هوشیارانه و به صراحت در سخنان نوروزی خود در مشهد اعلام داشتند که « نه می گویم به چه کسی رای بدهید و نه می گویم به چه کسی رای ندهید» یعنی ولایت فقیه که اولی به تصرف است خود را از ورود در رای مردم معاف داشته است و این درس بزرگی است برای همه کسانی که می خواهند در عمل پایبندی خود را به ولایت نشان دهند.

وقتی ولی فقیه حاکم از ابراز نظر نسبت به کاندیداها خود را معاف می داند و حق قانونی انتخاب مردم را نه تنها به رسمیت می شناسد بلکه خود را موظف به صیانت از آرای آنها می داند و تصریح می کند از هرکسی که مردم برای اداره کشور به او اعتماد کنند دفاع و حمایت خواهند کرد حجّت بر همگان تمام شده تلقی می شود و هیچ گروه و شخصیتی به هیچ بهانه ای مجاز به تحت الشعاع قرار دادن حق قانونی و مشروع مردم نخواهد بود.

مردم برای تحقیق در مورد صلاحیت و توانایی نامزدهای مطرح و انتخاب اصلح حتماً با افراد مورد اعتماد و وثوق خود که از نظر فکری به آنها تعلق خاطر دارند مشورت خواهند کرد. مردم به خوبی می دانند و درک می کنند که در شرایط حساس کشور و اوضاع بحرانی منطقه و برخی از نقاط جهان، نمی توانند کار سخت اداره کشور را به دست افراد فاقد تجربه بسپارند و نباید تحت تاثیر تبلیغات نسنجیده و وعده های غیرعملی قرار گیرند. این عدم اعتماد ناشی از ضعف و اشکال بقیه نامزدها نیست. تکلیف شرعی ما نیز حکم می کند از میان افراد صالح، اصلح را برگزینیم؛ اصلح کسی است که حداکثر دانش مدیریتی، سیاسی و تجربه کشورداری را داشته باشد. البته قانون اساسی ما این حق را به ملت داده است که هر چهار سال یک بار برای آینده کشور خود در عرصه قانونگزاری و اجرایی بتوانند تصمیم لازم را بگیرند. اما این به مفهوم خارج کردن تجربیات گرانبهائی که به بهای گزافی برای کشور و ملت تمام شده است نیست و قطعاً مردم تلاش می کنند بهترین را برگزینند که نام ایران در دنیا پرآوازه شود و اعتبار میهن اسلامی صیانت گردد.

رقابت برای انتخاب اصلح امر پسندیده ای است اما این رقابت برای معرفی صلاحیت های داوطلبانی است که شورای نگهبان صلاحیت حداقلی آنها را برای حضور در عرصه این رقابت محرز دانسته است. پس بر همگان فرض است که نامزدهایی را که حاضر به فداکاری برای میهن شده اند مورد احترام و تکریم قرار دهند. برنامه ها و دیدگاه های آنان را در حل مشکلات و نحوه اداره کشور پیش از تصمیم به انتخاب بشنوند و در سوابق کاری آنها غور کنند. قطعاً مسئولیت یکایک مردم در انتخاب اصلح برای سپردن قدرت سیاسی، خطیر و حائز اهمیت است و نمی توان به واسطه شعارهای صرف بدون توجه به سوابق و رفتارهای سیاسی و مذهبی، به رجال مطرح شده رای داد. کشور ایران با وجود امکانات و منابع فراوان نیازمند مدیریتی شایسته و پرتلاش است که عزت ایرانیان را در قبال فشارهای بین المللی صیانت کند و امور داخلی را نیز با قدرت پیش ببرد. پس احترام به نامزدها و رجال مذهبی سیاسی امری مهم و انتخاب اصلح در فضای رقابتی سالم مهم تر خواهد بود.

امید این که جریان های سیاسی در جهت آگاهی بخشی به توده های مردم و معرفی صادقانه نامزدها در یک رقابت پرشور زمینه برگزاری انتخاباتی سالم که اقتدار و شکوه همبستگی ایرانیان را به نمایش گذارد توفیق یابند.

سیدشهاب الدین چاوشی
معاون سیاسی استانداری تهران و رئیس ستاد انتخابات استان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین