|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۴
کد خبر: ۱۵۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
نه. حضور همزمان افراد برای آتش تهیه مناظره‌هاست. افرادی نظیر آقایان حاجی بابایی و زاکانی و زاهدی تقریباً شانسی ندارند که گزینه نهایی باشند. اصل ماجرا بین قالیباف و رئیسی است. من فکر می‌کنم بعد از مناظره‌ها نامزد مجموعه جمنا مشخص خواهد شد.
 نماینده تهران در مجلس از تشکیل ستاد اصولگرایان حامی حسن روحانی خبر می‌دهد. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با «ایران» با تأکید بر اینکه جمنا همه اصولگرایان نیست، می‌گوید که از طرف برخی چهره‌های سیاسی این جریان تقاضاهای مکرری برای حمایت از حسن روحانی در انتخابات مطرح است و از همین رو احتمالاً هفته آینده ستاد اصولگرایان حامی روحانی اعلام موجودیت کند.

این صف‌بندی شکل گرفته در انتخابات را شما چطور می‌بینید؟ یک طرف آقای روحانی و جهانگیری هستند و طرف دیگر با چندین نامزد و در رأس آنها آقای قالیباف و رئیسی آمده‌اند. فکر می‌کنید این چینش صحنه فضای سرد فعلی را از بین خواهد برد؟

فضای به وجود آمده هر چند سایش‌هایی را ایجاد کرده اما اگر درست مدیریت شود، می‌تواند مشارکت خیلی خوبی را در کشور برای این انتخابات ایجاد کند. چون به هر حال طیف‌های مختلف حضور دارند و دایره انتخاب مردم وضعیت خوبی دارد. اما از نظر سیاسی برخلاف چیزی که رسانه‌های تند اصولگرا به آن می‌پردازند و سعی در تلقین دارند، مجموعه جمنا تمام جریان اصولگرا نیست و نمی‌تواند مدعی نمایندگی تمام تفکرات و گرایش‌های این جریان باشد. یک بخش قابل توجهی از اصولگرایی کسانی هستند که می‌خواهند در انتخابات از آقای روحانی حمایت کنند و به نفع ایشان فعالیت داشته باشند. الان هم مقدمات تشکیل ستاد این اصولگرایان که حامی آقای روحانی هستند، در حال انجام است و در انتخابات با تابلوی اصولگرایی و ستاد خاص خود از آقای روحانی حمایت خواهند کرد. در این ستاد البته چهره‌های معتبر و متنفذی از اصولگرایان به میدان خواهند آمد که در زمان خودش معلوم می‌شود. معتدلین و مستقلین هم به طور مشخص حول آقای روحانی گرد خواهند آمد و اصلاح‌طلبان هم که به صورت رسمی حمایت خود را از آقای روحانی اعلام کرده‌اند. این فضا نشان می‌دهد که رقابت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خیلی جدی خواهد بود.

البته در سال 92 هم اصولگرایانی بودند که از آقای روحانی حمایت کردند و به طور مشخص در صدر آنها آقای ناطق نوری بود و از این حیث حمایت اصولگرایان از روحانی چیز جدیدی نیست.

کاملاً درست است اما تفاوت امسال با سال 92 این است که مشخصاً حمایت اصولگرایان از آقای روحانی در میان نخبگان و فعالان سیاسی این جریان بیشتر از سال 92 خواهد بود. یعنی سبد رأی آقای روحانی حداقل در حوزه فعالان سیاسی اصولگرا رشد غیرقابل انکاری داشته است.

فکر می‌کنید رقابت بین آقای روحانی و مجموعه نامزدهای اصولگرا به عنوان یک رقیب مشترک باشد یا اینکه با توجه به تعدد نامزد در آن سمت، صحنه طور دیگری رقم بخورد؟

من فکر می‌کنم در جمنا یک کاندیدای واحد در نهایت باقی خواهد ماند و بعد از مناظره‌ها آنها نامزد اصلی خودشان را معرفی می‌کنند و البته پیش‌بینی می‌کنم نامزد اصلی آنها آقای رئیسی نباشد و کس دیگری مورد وثوق آنها قرار بگیرد.

یعنی فکر می‌کنید گزینه نهایی قالیباف باشد؟

من فکر می‌کنم نهایتاً اصولگرایان روی آقای قالیباف اجماع کنند.

اما سرمایه‌گذاری حیثیتی اصولگرایان روی آقای رئیسی بسیار زیاد است.

آن حرفی که آقای رئیسی زد و گفت می‌خواهم مستقل بیایم، معنی مستقل غیر از جمنا است. ایشان اگر فردا با جمنا وارد شود و چه موفق باشد و چه نباشد، باید همیشه این تناقض را به دنبال خود تحمل کند که حرف و رفتارش یکی نیست. ایشان تنها با اصولگرایان مذاکره داشته و اطرافش هم فقط اصولگرایان هستند و از ظرفیت آنها استفاده می‌کند، اسم این دیگر استقلال سیاسی نیست. اگر مستقل است ما هم در مجلس یک مجموعه مستقلین داریم، چرا کسی کوچک‌ترین رایزنی با این مجموعه نداشت؟ اتفاقاً ایشان رفتارشان و مناسبات‌شان نه در پیوند با اصولگرایان بلکه وابسته به تندترین طیف‌های این جریان است. به هر حال با این رفتار ایشان نه می‌تواند بگوید مستقل از جناح‌ها است و نه حتی مستقل از جمنا و این شبهه دارد. قبلاً هم آقای احمدی‌نژاد آمد از کل ظرفیت اصولگرایی استفاده کرد و دست آخر زیر میز بازی زد و رو به انکار همه آن وابستگی‌ها آورد. با این تجربه و پیشینه به نظر می‌رسد استقلال آقای رئیسی محل سؤال جدی است، حتی برای قسمتی از خود اصولگرایان و جمنا.

من این‌طور از حرف شما برداشت کردم که معتقدید آقای قالیباف و رئیسی هر دو می‌مانند اما در نهایت جمنا از قالیباف حمایت خواهد کرد. برداشتم درست است؟

نه. حضور همزمان افراد برای آتش تهیه مناظره‌هاست. افرادی نظیر آقایان حاجی بابایی و زاکانی و زاهدی تقریباً شانسی ندارند که گزینه نهایی باشند. اصل ماجرا بین قالیباف و رئیسی است. من فکر می‌کنم بعد از مناظره‌ها نامزد مجموعه جمنا مشخص خواهد شد.

شما از نزدیکان آقای لاریجانی هستید و حدس زده می‌شود ایشان حضور مستقیمی در انتخابات نداشته باشد. اما بحث بر سر مجموعه پیرامونی ایشان یعنی اصولگرایان معتدل است. این مجموعه به کدام سمت متمایل خواهد بود؟

در این طور مواقع آقای لاریجانی اطرافیان خود را آتش به اختیار می‌گذارند. اما عموم چهره‌های این طیف در انتخابات پشت سر آقای روحانی خواهند بود و این طبیعی است. البته من سخنگو نیستم و به عنوان یک عضو اظهار نظر می‌کنم. سابقه ما در مجلس قبلی هم نشان می‌دهد که با برنامه‌های کلان دولت مثل برجام و مسیری که دولت در حوزه‌های مختلف پیش گرفته، موافق هستیم و اگر انتقادی هم هست به مسیر نیست، به سرعت حرکت هست. بنابراین طبیعی است که در انتخابات با ایشان باشیم، چون اساساً تمام رقبای آقای روحانی بر سر مسیر با ایشان دچار اختلاف هستند.

این مجموعه در قالب همان ستاد اصولگرایان حامی آقای روحانی فعالیت خواهند کرد؟

عمدتاً بله. به هر حال سابقه و ریشه ما عموماً اصولگرایی است و الان هم خود را اصولگرا می‌دانیم و معتقدیم اصولگرایی اصیل با روشی که گروه‌های تندرو در پیش گرفته‌اند، به طور جدی منافات دارد.

این ستاد احتمالاً کی آغاز به کار خواهد کرد؟

من فکر می‌کنم در هفته آینده و بعد از اعلام اسامی نامزدها ستاد اصولگرایان معتدل و مستقل حامی آقای روحانی اعلام موجودیت خواهد کرد و با جدیت هم حامی ایشان در انتخابات خواهد بود.

ترکیب این ستاد چیست؟ نمایندگان مجلس هستند یا فعالان سیاسی یا هواداران اصولگرایان؟
واقعیت این است که تماس‌ها از سوی اصولگرایان برای حمایت از آقای روحانی در روزهای اخیر خیلی زیاد بوده. مخصوصاً در شهرستان‌ها اصولگرایان زیادی خواهان ادامه دولت ایشان هستند که هم نمایندگان مجلس، هم فعالان سیاسی و هم هواداران در میان آنها دیده می‌شوند. این مجموعه تمایل دارند که مستقل از بقیه ستادها و تحت عنوان اصولگرایی برای آقای روحانی فعالیت کنند. در همین هفته خود من بالغ بر 100 مورد مراجعه از سوی دوستان اصولگرا برای تشکیل این ستاد داشتم و مراجعات مشابهی به چهره‌های دیگر نظیر آقای دکتر جلالی و دیگران هم بوده و اگر اتفاق خاصی نیفتد، ما این ستاد را در هفته آینده افتتاح می‌کنیم.

به همراه آقای جلالی و دیگر اصولگرایان معتدل مجلس برای مسائل انتخابات پیش رو آیا جلسه‌ای هم با آقای روحانی یا نزدیکان ایشان داشتید یا فعلاً خودتان مشغول فعالیت هستید؟
قطعاً جلسه بوده و اگر این جلسات نباشند که ما نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. به هر حال قرار است در یک انتخابات مهم و بزرگ فعالیت داشته باشیم و این پیش نیازهایی می‌خواهد و باید هماهنگ شویم. در حوزه انتخابات بحث گفت‌وگوها یک مورد مهم است که قبلاً شروع شده و الان هم انجام می‌شود و ادامه هم خواهد داشت.

الان نه به عنوان سخنگوی هیأت رئیسه بلکه به عنوان یک نماینده، جو مجلس را در قبال آقای روحانی چطور می‌بینید؟

در دوره قبل برای مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی حدود 33 نفر از دوستان نامه حمایت امضا کردند که بعداً برای آقای روحانی به 22 نفر تقلیل یافت. اما عدد امسال اصلاً قابل مقایسه با آن اعداد نیست. الان مشخصاً فراکسیون امید و ما در فراکسیون مستقلان تقریباً به طور کامل پای کار حمایت از آقای روحانی هستیم و همین مجموع نزدیک به 60 درصد وزن مجلس است. حتی در فراکسیون اصولگرایان هم کسانی هستند که با توجه به شعارها و توانمندی‌های نامزدها، آقای روحانی را ترجیح می‌دهند. در مجلس درصد زیادی در این انتخابات با آقای روحانی خواهند بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین