چرا از رسانه ملی تنها صدای اصولگرایی به گوش میرسد؟
رویکرد این رسانه نسبت به دولت یازدهم نیز جناحی و مبتنی بر برجسته کردن نیمه خالی لیوان است. باوجود اینکه در دولت قبل نابسامانیهای بسیاری در کشور وجود داشت، اما صدا و سیما نه تنها پردهپوشی میکرد، بلکه تلاش میکرد آن مشکلات را به گونهای توجیه کند یا خوب جلوه دهد.

این سیاست مقابل رویکرد بیطرفی مورد انتظار قرار دارد، اما به دشواری بتوان پذیرفت که چنین سیاستی از سوی یک گروهی خاص یا عوامل کارگزاری همچون تهیهکننده و مجری تدوین شده باشد. زیرا برنامهسازی در صدا و سیما، براساس سیاستگذاری و استراتژی کلی صورت میگیرد و تدوین این سیاست و استراتژی در حوزه اختیار ردههای پایین این سازمان نیست. به همین دلیل است که رفت و آمد مدیران در این سازمان، در رویکرد آن نسبت به دولتها یا جریانهای سیاسی تغییری ایجاد نمیکند. چنان که با تغییرات مدیریتی صدا و سیما، رفتار آن نسبت به دولت یازدهم، همان است که از ابتدا بوده است، رفتاری بیگانه با اصل بی طرفی رسانهای. براساس این واقعیت است که میتوان دریافت چرا از صدا و سیمایی که بنا به تعریف باید ملی باشد، تنها صدای اصولگرایانه به گوش برسد. در این صورت، نه تنها اصلاحطلبان و اعتدالیون در این رسانه جایی ندارند و دیدگاههای آنان بازتاب داده نمیشود، بلکه این رسانه به خود حق میداد که در قبال شخصیتهای ملی چون مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی نیز بی اخلاقی و بدرفتاری پیش بگیرد.
رویکرد این رسانه نسبت به دولت یازدهم نیز جناحی و مبتنی بر برجسته کردن نیمه خالی لیوان است. باوجود اینکه در دولت قبل نابسامانیهای بسیاری در کشور وجود داشت، اما صدا و سیما نه تنها پردهپوشی میکرد، بلکه تلاش میکرد آن مشکلات را به گونهای توجیه کند یا خوب جلوه دهد. در دولت فعلی با وجود اقدامات مثبت بسیار و دستاوردهای آشکار، اما صدا و سیما تلاش میکند نکات منفی را برجسته کند و از کنار نکات مثبت بگذرد. از مهمترین موارد عبور از کنار دستاوردهای دولت، در مسأله برجام به وقوع پیوست که رفتار این رسانه در تریبون دادن به مخالفان برجام، حیرت ناظران را به دنبال داشت.
با وجود همه این واقعیتها، پرسش امروز، نه چرایی بیطرف نبودن این رسانه، بلکه چرایی تداوم سیاستهای غلط گذشته است. زیرا دو انتخابات 92 و 94 به روشنی آشکار کرد که نه تنها داوری مردم بر ارزیابیهای صدا و سیما مبتنی نیست، بلکه تخریبهای این رسانه نمیتواند در عزم آنان در گرایش به جریانی خاص خلل وارد کند. اما این رسانه دو پیام مهم مردم را نشنید و نتیجه این شد که امروز صدا و سیما بخش زیادی از مخاطبان خود را از دست داده است که این معنایی جز از دست دادن اعتماد ملی ندارد. زیرا مردم، امروز به انواع رسانهها دسترسی دارند و این دسترسی، در نهایت به یأس آنان از رسانهای منجر میشود که بنا به تعریف باید ملی باشد.
ارسال نظر