|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۱۴۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
اگر فروريختن ساختمان خاطره‌انگيز پلاسكو تهراني‌ها را شوكه كرد، بي‌گمان ناآگاهي از علل اين حادثه زخم فقدان فرزندان، همسران و همشهريان را براي آنها جانكاه‌تر خواهد كرد.
فروپاشي ساختمان پلاسكو، پنج‌شنبه گذشته همچون پتكي بر پيكر پايتخت فرود آمد و زخمي عميق را بر روح و جان پايتخت‌نشينان نشاند. خانواده برخي از آتش‌نشان‌ها در همان ساعت‌هاي نخست حادثه بر داغ از دست رفتن فرزندان يا همسران خود در سوگ نشستند و خانواده گروهي ديگر از آنها در تب و تاب اخبار آوار‌برداري از محل نخستين ساختمان بلند تهران روزهايي همراه با اميد و نااميدي را سپري كردند. اما متاسفانه در نهايت پيكر زنده‌يي از زير آوار گداخته و مذاب پلاسكو بيرون نيامد. مالكان و مستاجران واحدهاي تجاري پلاسكو خاكسترنشين شدند و تمام حمايت‌هاي مادي و معنوي دولتمردان هم نتوانست از تركيدن بغض آن جلوگيري كند و غم فرونشسته بر دل آنها را مرهم باشد. چه آنكه آنها نه تنها محل كسب و كار كه تمام زندگي و هويت خود را براي هميشه از دست دادند.

حضور مردم در محل حادثه اگرچه در ساعت‌هاي اوليه بروز فاجعه براي امدادگران دست و پاگير شد و موجي از اعتراض را در شبكه‌هاي اجتماعي به دنبال داشت اما در روزهاي بعد روحيه خراشيده و زخم‌خورده آتشنشانان و خانواده‌هاي آنان را تا حدي التيام بخشيد. مردم شوك‌زده از ريزش ناگهاني و دور از تصور پلاسكو از همان لحظه‌هاي نخست در شبكه‌هاي اجتماعي فعال شدند و تاثر و تاسف عميق خود را همراه با ارسال فيلم‌ها و عكس‌هاي حادثه در فضاي مجازي در تهران و در سراسر كشور دست به دست كردند.

در اين ميان سوال‌هاي متعددي هم در لا به لاي غليان احساسات مردم از ذهني به ذهن ديگر منتقل شد. «چرا» پلاسكو فرو ريخت؟  «چرا» دود سفيد طي يك هفته آوار‌برداري قطع نشد؟ «چرا» آهن‌آلات بيرون آمده از زير آوار گداخته و مذاب هستند؟ آيا گازوييل، پوشاك و پارچه‌هاي موجود در ساختمان توان ذوب كردن اسكلت فلزي اين ساختمان را داشتند؟ آيا انفجارها ناشي از كپسول‌هاي گاز موجود در واحدهاي تجاري پلاسكو بود؟ چرا برخي از مسوولان طي يك هفته گذشته سكوت كرده يا ديگران را به سكوت كردن تشويق كردند؟ چرا نمايندگان مردم تهران در شوراي شهر نگاه يكساني به اين مساله ندارند؟ چرا در بسياري از اوقات در يك هفته گذشته از حضور و فعاليت خبرنگاران و عكاسان مطبوعات در محل فاجعه پلاسكو جلوگيري شد؟ اين سوال‌ها و ده‌ها سوال مشابه ديگر درباره فروپاشي پلاسكو و در عين حال روشن نشدن علل موجده اين فاجعه، فضاي غبارآلودي در عرصه اطلاع‌رساني ايجاد كرده و به نشر شايعات دامن زده است.

اگر فروريختن ساختمان خاطره‌انگيز پلاسكو تهراني‌ها را شوكه كرد، بي‌گمان ناآگاهي از علل اين حادثه زخم فقدان فرزندان، همسران و همشهريان را براي آنها جانكاه‌تر خواهد كرد. از اين رو حال كه يك هفته از اين فاجعه مي‌گذرد و تا حدودي غبار اين ويراني فرونشسته و از حجم احساسات پاك مردم كاسته شده است، انتظار مي‌رود مسوولان مرتبط با اين حادثه نيز از عرصه اطلاع‌رساني پيرامون اين حادثه غبارزدايي كنند و به سوال‌هاي خردمندانه مردم، پاسخ‌هاي فني و قانع‌كننده بدهند.

پارلمان شهري پايتخت كه روز يك‌شنبه در جلسه‌يي فوق‌العاده در كنار ويرانه پلاسكو به تشكيل كميته حقيقت‌ياب راي مثبت داد، يكي از نهادهايي است كه افكار عمومي به اقدامات و تصميم‌هاي آن چشم دوخته است و انتظار دارد، اين شورا در كنار ساير دستگاه‌ها و نهادها همچون مجلس شوراي اسلامي، قوه قضاييه، شهرداري، آتش‌نشاني و بنياد مستضعفان درباره علل حادثه ساختمان پلاسكو روشنگري كند.

منبع:تعادل
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین