|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۱۴۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت: هوش مصنوعی تقریباً در جایگاه خود قرار گرفته و بخوبی تأثیر خود را در رشد تولید ناخالص داخلی کشورها(GDP) نشان داده است و می‌توان گفت که هوش مصنوعی براحتی می‌تواند به توسعه اقتصادی جهان کمک کرده و آن را دگرگون کند.
 ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت: هوش مصنوعی تقریباً در جایگاه خود قرار گرفته و بخوبی تأثیر خود را در رشد تولید ناخالص داخلی کشورها(GDP) نشان داده است و می‌توان گفت که هوش مصنوعی براحتی می‌تواند به توسعه اقتصادی جهان کمک کرده و آن را دگرگون کند.

جینی رومتی» مدیرعاملIBM: درست است که هوش مصنوعی جایگزین برخی شغل‌ها می‌شود ولی بیشتر ما در آینده با این سیستم‌ها کار می‌کنیم پس می‌توان گفت که نوع و شیوه کارها تغییر می‌کند نه اینکه شغل‌ها حذف شوند

یکی از حوزه‌هایی که به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، می‌تواند در اقتصاد جهان نقشی عمده ایفا کند فناوری و ابعاد گسترده آن است به همین دلیل بخش زیادی از مدیران حاضر در چهل و هفتمین اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد یعنی اجلاس داووس بزرگان عرصه تکنولوژی هستند و تلاش می‌کنند راهکارهای فناورانه را برای رشد اقتصاد جهان ارائه دهند.اجلاس داووس(WEF 2017) با هدف ریشه‌کنی فقر و مبارزه با بی‌عدالتی از روز 28 دی(17 ژانویه) آغاز به کار کرده و تا امروز(20 ژانویه) یعنی زمان تحلیف «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا ادامه خواهد داشت.

پنل‌هایی ویژه فناوری

در اجلاس داووس که با شعار «مسئول بودن و رهبری مسئولانه» در ژنو در حال برگزاری است 3هزار نفر شرکت دارند که 300 نفر از آنان وزیران و مقامات عالیرتبه بیش از 100 کشور جهان و هزار و 200 نفر نیز مدیرعامل کمپانی‌های بزرگ فناوری و...هستند. این گروه در این شهر کوچک جمع شده‌اند تا مسائل مهم اقتصادی جهان را بحث و بررسی کنند و مهم‌ترین محورهای آن نیز جهانی‌سازی، تجارت آزاد، تغییرات آب و هوایی و پیشرفت اقتصادی است.

در این اجلاس میزگردها و بخش‌های ویژه‌ای در اختیار بزرگان عرصه تکنولوژی قرار گرفته و در این مدت، پنل‌هایی درباره هوش مصنوعی، آینده نوآوری و خلاقیت، آینده اقتصاد دیجیتال، آماده شدن برای انقلاب چهارم صنعتی، افزایش امنیت و جنگ سایبری، انقلاب در پرداخت‌های دیجیتالی و نیز خودروهای بدون راننده برگزار خواهد شد.با توجه به نتیجه تحقیق مؤسسه بین‌المللی آکسفام که گزارش داد ثروت 8 نفر در جهان برابر ثروت نیمی از جمعیت کره زمین است، امسال بیش از دوره‌های گذشته بر اقتصاد جوامع فقیرتر تأکید شده و از دیگر موارد جالب توجه این اجلاس، حضور«شی جین پینگ» به‌عنوان نخستین رئیس جمهوری چین در این رویداد و البته امتناع «دونالد ترامپ» از شرکت در این اجلاس است چرا که چین حامی سیاست جهانی‌سازی است در حالی که سیاست ترامپ، «اول امریکا» است.

آموزش، گام نخست دنیای آینده

هوش مصنوعی یکی از موارد اصلی مورد توجه فعالان عرصه فناوری در این اجلاس بود به گونه‌ای که پنلی ویژه به آن اختصاص یافت. بسیاری اعتقاد دارند کمپانی‌هایی همچون مایکروسافت، اپل، فیس بوک، گوگل و آمازون با تمرکز بر هوش مصنوعی(AL) باعث می‌شوند که ماشین‌ها در آینده جایگزین انسان شوند و عملاً بخشی از فرصت‌های شغلی بشر از دست برود. اما پیشتازان تکنولوژی حاضر در این رویداد پاسخ‌هایی به این نگرانی‌ها داشته و راهکارهایی نیز برای آن ارائه دادند که ایجاد شغل‌های تازه و مبتکرانه متناسب با دنیای سرشار از فناوری و نیز آموزش کارگران بخشی از این موارد بود.

«ســـاتیا نــــادلا» مدیرعامـــل مایکروسافت در این پنل ویژه گفت: امروزه شاهد رشد اقتصادی مناسبی در کشورهای مختلف نیستیم درحالی که هوش مصنوعی تقریباً در جایگاه خود قرار گرفته و بخوبی تأثیر خود را در رشد تولید ناخالص داخلی کشورها(GDP) نشان داده است و می‌توان گفت که هوش مصنوعی براحتی می‌تواند به توسعه اقتصادی جهان کمک کرده و آن را دگرگون کند. این موضوع حتی در کشورهای فقیر نیز می‌تواند تحقق یابد.

وی ادامه داد:جهان به پیشرفت‌های تکنولوژیک بیشتر همچون هوش مصنوعی(AL) نیاز دارد تا بتواند شاهد رشد اقتصاد مناسبی باشد چون با توجه به شکاف میان ثروتمندان و فقرای جهان، باید گفت که شاهد رشد اقتصادی مناسبی در جهان نیستیم. نادلا همچنین گفت: ما هنوز حتی برخی کمپانی‌های فناوری را نیز نتوانسته‌ایم قانع کنیم که هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند ایجاد تحول و انقلاب کند در حالی که این گروه اگر نگاه باز به این موضوع داشته باشند بخوبی به نقش آن در خلق دنیایی بهتر پی می‌برند. وی ادامه داد: کمپانی مایکروسافت چندین طرح ابتکاری در فضا نیز دارد که به اشتغال زایی آینده کمک خواهد کرد و از سوی دیگر ابزارهایی خلق کرده است که می‌تواند به مردم کمک کند تا انقلاب آینده تکنولوژیک را رقم بزند.

وی افزود: در پاسخ به کسانی که معتقدند هوش مصنوعی باعث کاهش فرصت‌های شغلی مردم می‌شود هم باید گفت: ما مدیران فناوری باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا مردم را برای شغل‌های آینده تربیت کرده و آموزش دهیم تا کاربران با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

«ساتیا نادلا» آلمان را یک نمونه موفق در این زمینه عنوان کرد و گفت: در این کشور بخش عمده کارگران خود را با دنیای مدرن و فناورانه وفق داده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند به گونه‌ای که نگرانی چندانی از توسعه هوش مصنوعی و حضور روبات‌ها در عرصه‌های شغلی ندارند پس ما هم می‌توانیم از این نمونه آزمایشی استفاده کرده و نقاط ضعف خود را از بین ببریم نه اینکه دست روی دست گذاشته و تنها با تکنولوژی‌های نوین مقابله کنیم. به هرحال وظیفه ماست که در کنار توسعه هوش مصنوعی، استعدادها و هوش مردم را نیز تقویت کنیم چون به هر حال دنیای آینده، ازآن هوش مصنوعی است و ما نمی‌توانیم و نباید مانع این امر شویم. به اعتقاد «نادلا»، مایکروسافت و سایر کمپانی‌های فناوری باید در حوزه هوش مصنوعی وارد شوند ولی درعین حال این کار آنها هرگز نباید منجر به از دست رفتن فرصت‌های شغلی شود که این هم تنها در گرو آموزش فناورانه کارگران است. با اینکه مؤسسه تحقیقاتی مکنزی تخمین زده است که تا سال 2055 نیمی از شغل‌ها به صورت اتوماسیون انجام می‌شود ولی باید گفت واقعیت این است که گسترش اتوماسیون روندی بسیار کند دارد و شغل‌ها به این سرعت از بین نمی‌رود بلکه کارگرانی که آموزش مناسب دیده‌اند در کنار این ماشین‌های دارای هوش مصنوعی فعالیت خواهند کرد پس مهم‌ترین موضوع، آموزش است.

«جینی رومتی» مدیرعاملIBM نیز گفت: درست است که هوش مصنوعی جایگزین برخی شغل‌ها می‌شود ولی بیشتر ما در آینده با این سیستم‌ها کار می‌کنیم پس می‌توان گفت که نوع و شیوه کارها تغییر می‌کند نه اینکه شغل‌ها حذف شوند. در این صورت تنها راهکار، آموزش مهارت‌های ویژه به کارگران است که به این ترتیب انتظار می‌رود در کشورهایی مانند هندوستان شاهد پیوستن جوان‌های زیادی به این حوزه و تحقق اقتصاد دیجیتال باشیم.

آمادگی برای انقلاب چهارم صنعتی

پنل«برای انقلاب چهارم صنعتی آماده شویم» هم یکی دیگر از بخش‌های این نشست اقتصادی بود.«مارک بنیف» مدیرعامل کمپانی Salesforce دراین باره گفت: این یک واقعیت است که تکنولوژی در دوره‌های مختلف شغل‌هایی را از کاربران گرفته است ولی درمقابل شغل‌هایی را نیز ایجاد کرده پس نباید نگران از دست رفتن فرصت‌های شغلی باشیم. این یک واقعیت است که بسیاری از مردم از عمق و ظرفیت بخش‌های مختلف فناوری ازجمله هوش مصنوعی اطلاع چندانی ندارند و این وظیفه ماست که در زمینه بخش‌های گوناگون فناوری اطلاع‌رسانی کرده و دغدغه‌های آنها را از بین ببریم. البته این موضوع را باید در کشورهای فقیرتر بیشتر دنبال کنیم تا آنها را با خود همراه کنیم مطمئناً این افراد پس از مدتی، از تأثیر فناوری در اقتصاد کشور خود متعجب خواهند شد.

«مگ ویتمن» مدیرعامل کمپانی فناوریHPE نیز درباره انقلاب چهارم صنعتی و جایگزینی روبات‌ها و هوش مصنوعی با کارگران و نیز آینده اینترنت اشیا، سنسورها و... گفت: هیچ شکی نیست که این فناوری‌ها تغییراتی عمده در زندگی ما ایجاد می‌کند که البته باید گفت با وجود همه نگرانی‌ها درباره از دست رفتن مشاغل، حمله‌های سایبری و...، این تغییرات مثبت خواهد بود و می‌تواند در اقتصاد جهان تأثیری مثبت داشته باشد.«دوین ونیگ» مدیرعامل eBay نیز که پیش از این یکی از مخالفان توسعه هوش مصنوعی بود در این اجلاس گفت: با وجود اینکه بسیاری از ما از این فناوری هراس داریم ولی کنار گذاشتن آن، راه حل نیست بلکه ما باید به آن شکل دهیم و تنها راهکار نیز آماده کردن کارگران امروز برای دنیای آینده است.

به گزارش ایران، به هرحال به موازات تکامل یافتن هوش مصنوعی، باید آموزش کارگران نیز آپدیت و به روز شود.Infosys یکی دیگر از کمپانی‌های بزرگی بود که در این اجلاس حضور داشت و مدیرعامل این شرکت نیز نظراتی مشابه ویتمن داشت. امروز و فردا نیز میزگردهایی با حضور «سرگیی برین» بنیانگذار گوگل و رئیس آلفابت و همچنین «جک ما» مدیرعامل علی بابا برگزار می‌شود و بخش‌های دیگر تأثیر فناوری در اقتصاد جهان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین