|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۱۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: باید یک ردیف مستقل ملی به پژوهش در دانشگاه‌ها اختصاص یابد و معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها مسؤولیت تخصیص این ردیف بودجه را داشته باشند تا بودجه پژوهش فقط صرف همین موضوع شود.
دکتر فرجی دانا در گردهمایی روز گذشته معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که همزمان با هفته پژوهش و فناوری در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع پژوهش همچنین تأکید کرد: نباید اجازه دهیم کارهای اجرایی ما را از پژوهش باز دارد.

وی با بیان این که بسیاری از سیاست‌هایی که به خروجی دانشگاه داده می‌شود، از فرآیند پژوهش در دانشگاه نشأت می‌گیرد، تصریح کرد: دو فرایند اصلی در دانشگاه‌ها، موضوع آموزش و پژوهش است و در واقع آموزش خوب از پژوهش خوب نشأت می‌گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر این که پرداختن به پژوهش باید جزو ضروریات بزرگ محسوب شود، گفت: اگر در دانشگاه‌ها نسبت به پژوهش غفلتی صورت گیرد، باید آن را درمان کنیم؛ چراکه در دنیای امروز کسی دانشگاه بدون پژوهش را دانشگاه نمی‌داند.

وی با ابراز تاسف از سهم بودجه پژوهش در دانشگاه‌ها تصریح کرد: سهم بودجه پژوهش در دانشگاه‌ها در بسیاری از اوقات کمتر از 10 درصد سایر بودجه‌های دیگر است.

فرجی دانا با اشاره به بودجه‌هایی که صرف موضوع تغذیه دانشجویی می‌شود، گفت: کمر دانشگاه‌های ما به خاطر بحث تغذیه شکسته شده است و من کمتر دیده‌ام که رییس دانشگاهی به دفتر من بیاید و از قرض و بدهی گله‌ای نداشته باشد.

وی پژوهش را مغز دانشگاه‌ها توصیف کرد و گفت: اگر در این زمینه ما کوتاهی کنیم، آیندگان در مورد ما قضاوتی خواهند داشت که از رفتار ما نشات گرفته است.

فرجی‌دانا با تاکید بر اینکه تولید علم نو و فناوری باید جزو کارهای اصلی ما به شمار رود، تصریح کرد: این در حالی است که ما در دانشگاه‌ها درگیر موضوع خوابگاه‌ها و تغذیه دانشجویی هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مدیریت یعنی تخصیص منابع محدود به درخواست‌های نامحدود گفت: اما متاسفانه این منابع در پژوهش مورد اولویت قرار نمی‌گیرند.

وی خطاب به دانشگاه‌ها، با بیان اینکه مهم‌ترین نیروی انسانی شما در دانشگاه‌ها دانشجویان دکتری هستند و با تاکید بر اینکه باید فکری برای دانشجویان دکتری کرد، با طرح سوالی گفت: چرا نیروهای دکتری که در واقع نیروهای پژوهشگر ما به شمار می‌روند باید راه خارج رفتن را در پیش گیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ما چگونه از دانشجوی دکتری بخواهیم که جایی کار نکند و زود هم ازدواج کند؛ اما در مقابل از آن حمایت نکنیم. این مشکلی است که ما باید آن را رفع کنیم و باید پرداخت ماهانه‌ای برای آنها صورت گیرد که آنها بتوانند از خانواده‌ای که تشکیل می‌دهند پشتیبانی کنند.

فرجی‌دانا با اشاره به پژوهانه پنج میلیون تومانی دانشجویان دکتری تصریح کرد: موضوع پژوهانه و دیگر روایت‌ها از دانشجویان دکتری باید در اولویت‌ قرار گیرد تا این دسته از دانشجویان آسودگی نسبی معیشتی داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بنده زمانی که رییس دانشگاه تهران بودم، در کشور 12 هزار دانشجوی دکتری وجود داشت، اظهار کرد: اما در حال حاضر این تعداد به بیش از 25 هزار دانشجو افزایش یافته است که باید به دغدغه‌های آنان رسیدگی شود.

به گفته فرجی‌دانا یک دانشجوی دکترا باید از محل گرنت استاد و همچنین از محل قراردادهای پژوهشی اعتباری برایش در نظر گرفته شود و همچنین این اعتبار باید تضمین شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه آیین‌نامه‌های موجود باید اصلاح و پژوهش باید جایگاه خود را به عنوان یک ضرورت اصلی پیدا کند، تصریح کرد: نمی‌توان پارک‌ها و مراکز رشد را ایجاد کرد اما در زمینه پژوهش که اولویت‌های شکل‌گیری این موارد ذکر شده است، مشکل داشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه باید در کنار تولید علم به تولید فناوری نیز اندیشید و در جهت اصلاح آیین‌نامه‌ها گام برداشت، گفت: بدون آنکه تولید علم کاهش یابد باید به موضوع فناوری و ثبت اختراع نیز توجه کرد اما در این زمینه نباید مقاله را به عنوان یک شاخص تولید علم، حقیر کرد.

فرجی‌دانا گفت: نگاه به کیفیت در پژوهش باید موجب شود تا آیین‌نامه‌های مربوطه با تاکید بر تولید فناوری باشد. در این زمینه ما نیازمند آیین‌نامه‌های جدید هستیم و اختیارات باید از سمت ستاد به سمت صف رود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید به سمت استادمحوری حرکت کنیم، گفت: امضای استاد باید امضای اول و آخری باشد و باید با استادمحوری در امورمان پیش برویم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه استاد محوری سال‌ها در حوزه‌های ما مطرح بوده است، تصریح کرد: غرب از این موضوع استاد محوری ما در حوزه‌ها استفاده کرده است و ما نیز باید از آن بهره‌مند شویم؛ استادمحوری باید اساس توسعه قرار گیرد و همه آیین‌نامه‌های ما باید در این مسیر حرکت کنند.

فرجی‌دانا همچنین در ادامه خطاب به دانشگاه‌ها تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید نگاه منطقه‌ای به مسائل داشته باشند؛ مشکلات منطقه باید مساله پژوهش ما باشد و ما باید باری از پژوهش کشور در این زمینه بر داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به دانشگاه‌هایی که در نزدیکی مرزها قرار دارند، گفت: دانشگاه‌ها نیز باید با دانشگاه مرزی ارتباط برقرار کنند و با ارتباط پژوهشگران کشورها تلاش کنند در جهت اعتلای ایرانی اسلامی گام بردارند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین