|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۱۳۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
دریغ بزرگ این است که سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از افتخار حضور گرانقدر استاد والی در مقام کارگردان نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» بی نصیب ماند.
اصغر همت و بهزاد فراهانی ضمن تسلیت درگذشت جعفر والی به جامعه هنری و خانواده وی این هنرمند را یکی بزرگان خانواده تئاتر نامیدند که فقدانش تاثربرانگیز است.

جعفر والی پیشکسوت تئاتر پس از تحمل یک دوره بیماری صبح امروز شنبه ۲۷ آذر ماه درگذشت. اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر که هنگام شنیدن خبر درگذشت این هنرمند در اختتامیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حضور داشت به خبرنگار مهر گفت: شنیدن خبر درگذشت این هنرمند پیشکسوت بسیار تاثر برانگیز بود. این خبرِ بسیار ناگواری بود که در افتتاحیه شنیدم. این عزیزان ولی نعمت های ما در عرصه تئاتر هستند و از دست دادن هر کدام از آنها کم شدن یک ستاره از آسمان تئاتر ایران است که قابل جبران هم نیست.

بهزاد فراهانی که از دیرباز با این هنرمند دوستی و همکاری داشت نیز درباره زنده یاد جعفر والی به خبرنگار مهر گفت: جعفر والی از بزرگان تئاتر مملکت بود که هم با فرهنگ و هم با سواد بود. او از زمانی که کارگردانی را آغاز کرد یک سر و گردن از بقیه بالاتر بود.

وی ادامه داد: من در نوجوانی به دیدن تئاتری رفته بودم که در آن زنده یاد رشیدی، جمشید مشایخی و جعفر والی بازی می کردند. جعفر والی در آن تئاتر به ما نشان داد هنرپیشه چیزی فراتر از بیان است و یک پدیده به نام فیزیک دارد که می تواند ابزاری عالی برای بیان اندیشه های هنرپیشه باشد. او فیزیک انحصاری در بازی داشت و جزو شخصیت هایی بود که مکتب استانیسلاوسکی را به خوبی گذرانده بود.

فراهانی بیان کرد: وقتی او بازنشسته شد و به اروپا رفت باز هم بیکار ننشست و هر زمان به ایران بازمی گشت به تئاتر سر می زد. او معلم بزرگی بود و منش خوبی داشت. حتی وقتی در سینما ورود پیدا می کرد سبک و سیاق خود را داشت. ضمن اینکه او بسیار به خانه تئاتر کمک می کرد و در کارهای جمعی پیشگام بود.

اصغر همت و بهزاد فراهانی هر دو درگذشت جعفر والی را به خانواده این هنرمند و جامعه تئاتر تسلیت گفتند.

پیام تسلیت دبیر جشنواره تئاتر فجر

همچنین سعید اسدی سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پیامی، درگذشت «جعفر والی» از هنرمندان پیشکسوت عرصه تئاتر را به خانواده وی، اهالی هنر و رسانه‌ها تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «هنر مرگ را پس می‌راند اگر چه در این کشاکش غریب مرگ به ناگاه جسم هنرمند را در می رباید. اما بقای روح هنرمند فنای جسم فانی او را به هیچ می‌گیرد و بزرگمردان و زنان هنر، جاویدان در هیأت کسانی که دستی در خلق نیکوی هنر دارند، مدام و پایان‌ناپذیر، ‌از نو تجدید می شوند.

خبر ناگوار است: «استاد جعفر والی در گذشت.»

او به عنوان یکی از معماران موج نوی تئاتر ایران، در شکوه بنایی که با همکاران کم نظیرش در این سالیان ساخته و بر جای گذاشته همواره زنده خواهد ماند و در دست و زبان و شمایل و ذهن خلاق هر هنرمند آگاه و خیر خواه که نقشی را بر صحنه های تئاتر ایران زمین رقم می زند تکرار می شود. نام و شأن هنرمندانه استاد جعفر والی تداعی گر دوران درخشانی از تئاتر ایرانی است که در آن تعهد اجتماعی هنرمندان با کیفیت بیان هنرمندانه برای ایجاد خاطراتی ماندگار از اجراهای تاریخ ساز در هم آمیخته بود.

دریغ بزرگ این است که سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از افتخار حضور گرانقدر استاد والی در مقام کارگردان نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» بی نصیب ماند.

نام و یاد او نیروبخش ما در این دوره از جشنواره خواهد بود و گردهمایی هنرمندان تئاتر ایران در جشنواره سی و پنجم را با گرامیداشت هنری که او دوست می‌داشت، برگزار خواهیم کرد. با اظهار تأسف عمیق درگذشت این هنرمند دوران ساز را به بستگان گرامی ایشان و هنرمندان گرانمایه ی تئاتر ایران تسلیت می گویم.»

پیام تسلیت خانه سینما

استاد جعفر والی، هنرمند ارزنده و ارجمند سینما و تئاتر میهن مان، صبح امروز به دیار باقی رهسپار شد. خانه سینما ضمن عرض تسلیت به خانواده گرامی ایشان و اعضای محترم خانه سینما، علو درجات اخروی را برای این هنرمند فقید از خداوند متعال آرزو می کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی: ولایت تئاتر والی خود را از دست داد

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی که برای شرکت در آیین پایانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به همدان سفر کرده است در پیامی درگذشت استاد جعفر والی را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: ولایت تئاتر والی خود را از دست داد. استاد والی از نسل تئاتر آفرینی است که بی دریغ در سرزمین پرگهر ایران بذر نواندیشی و ابتکار در هنر تئاتر را به بار نشاندند. اندوه غیبت او در روزگاری که هنوز داغ فقدان دیگر اساتید آرام نگرفته است تلخ و ناگوار است. دریغ و درد خویش را با آرزوی بردباری برای بازماندگان آن استاد فقید و تسلیت به جامعه هنری تقدیم می دارم. نام و یادش گرامی باد.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین