|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۳
کد خبر: ۱۳۶۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷
بلافاصله پس از لغو قانـــون محدودیت ارسال سلاح به گروه‌های تروریستی توسط اوباما، بالگردهای حاوی سلاح و تجهیزات نظامی امریکا در حومه شمالی رقه فرود آمدند.
 بلافاصله پس از لغو قانـــون محدودیت ارسال سلاح به گروه‌های تروریستی توسط اوباما، بالگردهای حاوی سلاح و تجهیزات نظامی امریکا در حومه شمالی رقه فرود آمدند. قرار است پنتاگون 200 نیروی جدید به سوریه اعزام کند. اتحادیه اروپا هم به دنبال اعمال تحریم‌هایی علیه دولت سوریه است.

همزمان با پیروزی نیروهای مقاومت در شهر استراتژیک حلب، سلاح‌های امریکایی هم به تروریست‌ها ارسال شد. امریکا که نتوانسته مانع از آزادی حلب شود و تروریست‌ها را از محاصره نجات دهد، راه‌های جایگزین را برای تقویت تروریست‌ها به ‌کار گرفته است. فعالان سوری روز شنبه از فرود بالگردهای حامل سلاح و تجهیزات نظامی امریکا در حومه شمالی رقه خبر دادند.

به نوشته پایگاه خبری الحدث نیوز سوریه، این منابع افزودند که هفت فروند بالگرد امریکایی که سلاح و تجهیزات نظامی حمل می‌کردند، در پایگاه نظامی شهر عین عیسی در حومه شمالی رقه فرود آمدند. براساس این گزارش، گفته شده این سلاح‌ها و تجهیزات برای پشتیبانی از عملیات آزاد‌سازی شهر رقه، مرکز گروه تروریستی داعش در سوریه به دست نیروهای دموکراتیک کرد سوریه با پشتیبانی امریکا وارد این پایگاه شده است.

روزنامه جوان نوشت: همچنین براساس گزارش فعالان سوریه، شماری از نیروهای دموکراتیک کرد با سلاح و تجهیزات در حال حرکت به سمت شهر عین عیسی هستند. امریکا سال گذشته نیز 50 تن تسلیحات به تروریست‌ها در شمال سوریه ارسال کرد. هرچند مقامات امریکا معتقدند این سلاح‌ها به نیروهای دموکراتیک سوریه ارسال شده است اما مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا عنوان کرد که واشنگتن نمی‌تواند تضمین کند سلاح‌هایی که به شورشیان سوری می‌دهد، به دست افراد دیگری از جمله گروه تروریستی داعش نرسد. به گزارش راشاتودی، تونر افزود: «حتی با وجود آنکه حمایت امریکا از شورشیان سوری تحت نظارت محتاطانه صورت می‌گیرد اما این برای هرکسی سخت است که با اطمینان کامل درباره این کمک‌ها صحبت کند».

ارسال سلاح‌های امریکایی به تروریست‌های داعش پس از آن انجام شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا روز پنج‌شنبه برخی محدودیت‌ها در زمینه ارائه کمک‌های نظامی هم به نیروهای خارجی و هم گروه‌های سوری که در راستای تلاش‌های امریکا «برای مبارزه با تروریسم در سوریه» حمایت می‌کنند را لغو کرد. تلاش‌های امریکا برای تقویت تکفیری‌ها در حالی است که ارتش و نیروهای سوریه با پشتیبانی روسیه 93 درصد از شرق حلب را از اشغال تروریست‌ها آزاد کرده و این شهر در آستانه آزادی کامل قرار گرفته است و این مسئله نگرانی امریکا و متحدانش را در پی داشته است. واشنگتن که نتوانسته در حلب موفقیت‌هایی به دست آورد سعی دارد با تقویت تکفیری‌ها موازنه میدانی را در سایر مناطق به نفع تروریست‌ها تغییر دهد و ارسال سلاح‌های جدید نیز در این راستا انجام شده است، چراکه آزادی حلب به خاطر اهمیت استراتژیکی آن می‌تواند سرنوشت سوریه را تغییر داده و به فروپاشی گروه‌های تروریستی منجر شود.

اعزام 200 نیروی جدید به سوریه
باراک اوباما که 40 روز دیگر کاخ سفید را ترک خواهد کرد سعی دارد نیروهای جدیدی را به سوریه اعزام کند. اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا روز شنبه اعلام کرد که کشورش ۲۰۰ نیروی جدید به سوریه اعزام خواهد کرد. کارتر مدعی شد که این عناصر برای پیوستن به نبرد رقه علیه داعش به سوریه اعزام خواهند شد. به گزارش رویترز، کارتر که در نشست امنیتی منامه سخن می‌گفت، اعلام کرد که این 200 نیرو شامل مربیان نیروهای ویژه، مشاوران و تیم‌های خنثی‌سازی مواد منفجره است. بر اساس اظهارات وی، نیروهای جدید به حدود 300 نیروی ویژه امریکا که در سوریه مستقر هستند، ملحق خواهند شد. از سوی دیگر، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه شب با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «اتحادیه اروپا با هدف اعمال تدابیر محدودکننده بیشتر علیه سوریه اقدام خواهد کرد و افراد و شرکت‌هایی را که از نظام سوریه در اقدامات خود حمایت می‌کنند، تحریم خواهد کرد».

از سرگیری حملات تروریست‌ها
در پی ارسال سلاح‌های جدید امریکا، تروریست‌ها در بخش‌هایی از شمال سوریه پیشروی کرده‌اند. افراد داعش جمعه شب توانستند در پی درگیری‌ شدید با ارتش سوریه به ورودی‌های شهر باستانی پالمیرا (تدمر) برسند و گفته شده این شهر را محاصره کرده‌اند. رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «افراد داعش طی روزهای اخیر حمله‌ای را به نزدیکی پالمیرا داشتند و طی آن به سمت ورودی‌های شهر مذکور که از توابع استان حمص است، پیشروی کردند». عبدالرحمان خاطرنشان کرد، درگیری‌ها در این منطقه بسیار شدید بود. همزمان حملات هوایی نیز مقرهای داعش را هدف گرفتند. پالمیرا شامل آثار باستانی ارزشمندی متعلق به دوره رومانی است که در ماه می ۲۰۱۵ به چنگ داعش افتاد و نیروهای سوری با حمایت روسیه آن را پس گرفتند اما آثار باستانی این شهر شدیداً خسارت دیده است. به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نیروهای ارتش سوریه تجهیزات نظامی را به منطقه گسیل کرده و در تلاش برای پس گرفتن مکان‌های از دست‌ داده هستند. از سوی دیگر، ارتش آزاد سوریه هم با حمایت ترکیه وارد اولین محله‌های شهر الباب در حومه شرقی حلب شده است. شبکه الجزیره گزارش داد، گروه‌های مسلح سوریه در قالب عملیات سپر فرات به رهبری ترکیه توانستند دو روستا در ورودی شهر الباب را در پی عقب‌نشینی نیروهای داعش به تسلط خود در آورند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین