|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۱۳۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
يك‌بار سه صفر را از پول ملي حذف كردند اما افاقه نكرد و نرخ تورم در آن كشور بالا رفت. دولت دست از كار نكشيد و در امتداد حركت اول خود ۴ صفر، ۶صفر و... را حذف كرد اما نتوانست در اين موضوع توفيقي حاصل كند. اكنون در ميان مردم عادي ايران واحد پول تومان رايج است، بدين‌معنا زماني كه براي خريد خانه، اتومبيل و... مراجعه مي‌كنيد قيمت را با شما به تومان محاسبه مي‌كنند، حتي آقاي رئيس‌جمهور نيز كه در مجلس لايحه بودجه را تقديم مي‌نمود گفت ۳۲۰ هزار ميليارد تومان چون مفهوم آن ساده‌تر است.
آرمان نوشت:مشكل اقتصاد ايران با تغيير واحد پول ملي از ريال به تومان حل نخواهد شد، بلكه ضروري است كه دولت پيش از اينكه اين تغييرات را اعمال كند بايد سلامت را به اقتصاد كشور باز گرداند. به عبارت ساده‌تر بايد سعي شود با سياست‌هاي بخردانه اقتصادي ثبات اقتصادي را به اقتصاد ايران بازگرداند. بدين خاطر بايد انضباط اقتصادي كه شامل انضباط پولي، انضباط مالي و انضباط اداري است را در سيستم اقتصادي كشور اصلاح کرد، زيرا زماني كه اقتصاد كشور از سلامت و ثبات كارشناسي برخوردار شد بايد به دنبال اين تغييرات آن هم با مطالعه و كارشناسي برويم. به عنوان مثال: در تركيه اين سياست موفق بوده، ازاين جهت كه قبل از اينكه ترك‌ها واحد پول خود را تغيير دهند اول اقدام به ترميم و سالم‌سازي اقتصاد خود كردند و سلامت اقتصادي را به اقتصاد بيمار تركيه بازگرداندند كه با اين سياست در عرصه اقتصادي به موفقيت دست يافتند، در آژانتين اقدامات مشابهي انجام شد اما سودي برايشان حاصل نشد.

 يك‌بار سه صفر را از پول ملي حذف كردند اما افاقه نكرد و نرخ تورم در آن كشور بالا رفت. دولت دست از كار نكشيد و در امتداد حركت اول خود ۴ صفر، ۶صفر و... را حذف كرد اما نتوانست در اين موضوع توفيقي حاصل كند. اكنون در ميان مردم عادي ايران واحد پول تومان رايج است، بدين‌معنا زماني كه براي خريد خانه، اتومبيل و... مراجعه مي‌كنيد قيمت را با شما به تومان محاسبه مي‌كنند، حتي آقاي رئيس‌جمهور نيز كه در مجلس لايحه بودجه را تقديم مي‌نمود گفت ۳۲۰ هزار ميليارد تومان چون مفهوم آن ساده‌تر است. تومان از قبل وجود داشته واين جابه‌جايي جهت راحتي كار است. مشكل اقتصاد ايران با اينكه ريال تبدیل به تومان شود حل نخواهد شد. اين حركت نيز از اين جهت شكل گرفته كه هيچكس با ريال صحبت نمي‌كند و اساسا ريال وجود خارجي ندارد، اين واقعيتي است كه وجود داشته و دولت به آن جنبه رسمي‌تري بخشيده است. اكنون شما به بانك مركزي نيز برويد واحد پول ملي قابل رويت و ديدن نيست. اين موضوع بايد حل شود اما نه با تغيير ريال به تومان بلكه بايد اقدامات مهم‌تري در عرصه اقتصاد صورت پذيرد كه متعاقب آن به ثبات اقتصادي برسيم و در ادامه حذف صفرها نيز مي‌تواند در جهت سلامت اقتصادي كمك‌كننده باشد. واحد پولي ايران و آنچه كه به بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول اعلام كرده‌ايم ريال است، اكنون اين ريال به تومان تبديل شده كه زياد جديد نيست. اين تغيير در راستاي سهولت در دادو ستد مشتريان و مردم انجام شده است و تاثير شگرفي در عرصه اقتصاد كشور نخواهد داشت. در سال‌هاي اخير اقتصاد ايران به‌شدت دچار بي‌انضباطي اقتصادي بوده كه بايد هرچه سريعتر به ثبات و انضباط اقتصادي برسيم و با برنامه‌ريزي در اين عرصه كارشناسانه تصميم‌گيري شود.

مهدی پازوکی



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین