|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۳۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
متاسفانه علی رغم تعهدات برای مرمت و احیا خانه باغ رهنما این خانه میراثی همچنان در معرض تخریب قرار دارد و طی تذکر جدی از شهرداری و سازمان میراث فرهنگی می‌خواهم که در خصوص عدم حفظ حریم بناهای میراثی توضیح دهند.
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در بازدید یک‌ روزه خود از بناهای تاریخی پایتخت، روند مرمت خانه سیمین و جلال را از نزدیک پیگیری کرد.

 احمد حکیمی پور در بازدید از خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد که توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در حال مرمت است، با بیان اینکه سیمین و جلال از مفاخر ادبیات معاصر ایران هستند که زندگی‌شان در این خانه شکل گرفته است گفت: این دو نویسنده از جمله روشن فکران ایرانی بودند که در راستای برطرف کردن موانع توسعه کشور و در ارتقا جریان فرهنگی کشور اثرگذار بوده و می‌توان گفت که از زمانه‌شان جلوتر بودند.

وی با بیان اینکه جلال آل احمد جزء نویسندگانی است که امام خمینی (ره) به نیکی از وی یاد می‌کرد گفت: جلال آل احمد یکی از پیشتازان الگوی توسعه ایران بوده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به صفات سیمین دانشور وی را خالق آثاری دانست که برای چند نسل بعد نیز راهگشا هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی پیمانکار مرمت خانه سیمین و جلال که به عنوان یک پاتوق فرهنگی برای نویسندگان بدل می‌شود تا چند ماه آینده و در نیمه اول سال آتی به اتمام می‌رسد.

وی همچنین در خصوص وضعیت خانه نیما یوشیج که تنها چند قدم آنطرف‌تر از خانه جلال و سیمین است گفت: خانه نیما یوشیج ثبت میراث فرهنگی شده است اما متاسفانه به دلیل اختلافی که میان ورثه وجود دارد شهرداری نمی‌تواند در خصوص تملک این خانه اقدامی داشته باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه وقتی بحث تملک به میان می‌آید سوداگران نیز وارد میدان می‌شوند گفت: خانواده نیما آمادگی برای مرمت و احیای این شاعر بزرگ به شهرداری تهران اعلام نکردند و مطمئن باشید شهرداری می‌تواند با تملک و مرمت خانه نیما یوشیج که تنها 100 قدم با خانه جلال و سیمین مسافت دارد این منطقه را به قطب داستانی و ادبیات کشور بدل کند.

وی همچنین در ادامه ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف خانه جلال و سیمین دانشور با بیان اینکه شهرداری تمام اسباب و وسایل این دو نویسنده بزرگ را در انبارهای مخصوص نگهداری می‌کند تا آسیبی به آنها نرسد گفت: این در حالیست که قبل از برداشتن وسایل و آغاز مرمت این خانه، از تمامی اسباب و نحوه چینش آنها عکس و فیلمبرداری صورت گرفته و پس از مرمت نیز مجددا این وسایل به مانند قبل بر سر جای خود قرار می‌گیرند.

وی در ادامه این بازدید خود به خانه‌باغ «رهنما» که بنایی متعلق به زمان قاجار است رفت و با انتقاد از عدم رعایت حریم بناهای میراثی گفت: متاسفانه شاهد هستیم که برج عظیم الجثه‌ای دقیقا در کنار این خانه و بدون رعایت حریم این بنا ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد سوداگری ساخت و ساز به حفظ حریم بناهای میراثی ارجحیت دارد گفت: این در حالیست که بناهای میراثی که در تهران هستند هویت، اصالت و تاریخ مردم شهر محسوب شده و باید حفظ شوند.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی استان تهران از عدم رعایت حریم این بنای تاریخی گلایه دارد و نسبت به این موضوع شکایت حقوقی کرده است گفت: متاسفانه علی رغم تعهدات برای مرمت و احیا خانه باغ رهنما این خانه میراثی همچنان در معرض تخریب قرار دارد و طی تذکر جدی از شهرداری و سازمان میراث فرهنگی می‌خواهم که در خصوص عدم حفظ حریم بناهای میراثی توضیح دهند.

 خانواده مرحوم رهنما که در این خانه باغ زندگی می‌کنند از حضور مداوم مسئولان در خانه‌شان و اینکه این افراد به قول‌هایشان در خصوص نجات این بنای میراثی عمل نکرده‌اند گلایه داشته و اعلام کردند که تا کنون مسئولان زیادی از جمله شهردار منطقه، احمد مسجدجامعی، مهدی چمران و ... از این خانه باغ بازدید کرده و قول‌هایی برای مناسب سازی و مرمت این خانه داده‌اند اما تا کنون محقق نشده است.

به گزارش ایسنا در حاشیه بازدید از خانه باغ رهنما ، حکیمی پور با نشان دادن خانه معروف به «نمازی» که به تازگی از لیست آثار ثبت شده ملی خارج شده است گفت: سال 91 مالک بنای نمازی طی ارائه درخواست به کمیسیون ماده 5 خواستار ایجاد هتل 20 طبقه به جای این عمارت متعلق به دوره پهلوی اول شد و این در حالیست که مدیرکل میراث فرهنگی تهران نیز مجوز تاسیس این هتل را صادر کرد و مالک نیز به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و خواستار خروج این بنا از لیست ثبت آثار تاریخی شد.

وی با بیان اینکه طراحی این عمارت متعلق به جئوپونتی طراح بزرگ است گفت: مالک بعدی عنوان کرد که می‌خواهد این عمارت را به عنوان لابی هتل حفظ کرده و دو برج در کنار این عمارت تاریخی بسازد.

وی با بیان اینکه نوادگان جئوپونتی نیز طی هفته‌های گذشته از طریق ایمیل اعلام کردند که در صورت تخریب این بنا می‌خواهند دکوراسیون داخلی این بنا را که جئوپونتی طراحی کرده است بخرند گفت: حال باید دید که چرا این میراث تاریخی تهران در حال تبدیل شدن به برج است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین