کد خبر: ۱۳۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
ترامپ دو ماه دیگر به کاخ سفید خواهد رفت و بر کرسی ریاست جمهوری می‌نشیند پس طبیعی است که بازار گمانه زنی درباره معاونان و اعضای دولت او گرم باشد رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند «جارد کوشنر»، داماد دونالد ترامپ، مشاور ارشد وی خواهد شد. جارد کوشنر ۳۵ ساله از شانس بالایی برای انتخاب به عنوان مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا برخوردار است.
اعتراضات به انتخابات آمریکا کماکان ادامه دارد و روز پنجشنبه هم گروهی از معترضان به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، وارد ساختمانی شده‌اند که مشاوران ترامپ در آن در حال بررسی گزینه‌های دولت جدید هستند. در یک هفته‌ای که از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا می‌گذرد، شهرهای مختلف این کشور همچنان شاهد تظاهرات گروه‌های مختلف علیه او هستند. فارغ از شگفتی انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، اخباری که درباره تصمیمات او در روزهای اخیر منتشر می‌شودهم خالی از حاشیه نیست. چنان که نخست وزیر ژاپن که به عنوان اولین رهبر خارجی با رئیس جمهوری منتخب آمریکا دیدار کرد، ترامپ را «رهبری قابل اعتماد» خواند. رئیس جمهور منتخب آمریکا دیروز هم در تماس تلفنی با نخست وزیر عراق، ضمن دعوت از وی برای سفر به ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که کشورش از عراق در برابر تروریسم قویا حمایت خواهد کرد. این تماس‌ها نمایانگر واهمه ترامپ در مواجهه با رهبران کشورهای دیگر به‌ویژه در خاورمیانه است.

بازار داغ گمانه زنی انتصاب‌ها

ترامپ دو ماه دیگر به کاخ سفید خواهد رفت و بر کرسی ریاست جمهوری می‌نشیند پس طبیعی است که بازار گمانه زنی درباره معاونان و اعضای دولت او گرم باشد رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند «جارد کوشنر»، داماد دونالد ترامپ، مشاور ارشد وی خواهد شد. جارد کوشنر ۳۵ ساله از شانس بالایی برای انتخاب به عنوان مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا برخوردار است.

وزارت خارجه از جان بولتن تا میت رامنی

وزارت خارجه آمریکا از جایگاه‌های بسیار با اهمیت است که اکنون جان کری با سیاست تعاملی بر این کرسی حضور دارد اما گزینه‌های زیادی برای این جایگاه در دولت ترامپ مطرح شده است که از آن جمله می‌توان به رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک،‌ جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، سناتور باب کورکر و نیکی هیلی، فرماندار کارولینای جنوبی اشاره کرد. علاوه بر این روزنامه اورشلیم پست نوشت؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا شاید پست وزارت خارجه را به میت رامنی، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۱۲ ریاست جمهوری واگذار کند. وی احتمالا روز شنبه با میت رامنی دیدار خواهد داشت.

انتخاب۳ گزینه ضدایرانی

فارس هم دیروز نوشت؛ «جیمز کلپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در پی اختلاف نظر با رئیس‌جمهور جدید آمریکا و در حالی که تنها دو ماه از دوره کاری‌اش باقی مانده، از سمت خود کناره‌گیری کرد و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بالاخره پس از رایزنی‌های فراوان، گزینه‌های خود برای رئیس سیا، مشاور امنیت ملی و دادستان کل آمریکا معرفی کرد. آنطور که رویترز گزارش داده،«مایک پومپئو» نماینده جمهوریخواه کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا، گزینه ترامپ برای نشستن بر کرسی ریاست سیا است. نام پومپئو در خلال مذاکرات هسته‌ای به واسطه سخنرانی آتشین بر علیه ایران، به گوش ایرانیان آشنا است. ژنرال بازنشسته «مایکل فلین» هم گزینه ترامپ برای ورود به کاخ سفید به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور است. فلین هم در اتخاذ مواضع ضدایرانی، دست کمی از پومپئو ندارد. وی چند روز پس از انعقاد برجام گفته بود که آمریکا دستاورد چندانی از این توافق نداشته و روس‌ها برنده اصلی این توافق‌ هستند. این ژنرال در خلال تلاش نیروهای مردمی و ارتش عراق برای آزادسازی موصل هم در سخنانی تحریک‌آمیز گفته بود که «ایران برنده آزادی موصل است.» منتخب بعدی ترامپ، سناتور «جف سشن» است که برای نشستن بر مسند دادستان کل آمریکا برگزیده شده است. سشن هم مانند ۲ گزینه دیگر ترامپ درباره ایران نظرات خاص خود را دارد. وی از حامیان سرسخت تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و هست.

نگرانی اروپا از رویکردهای ترامپ در قبال برجام

علاوه بر این موضوعات روز گذشته، فارین پالیسی در خبری اختصاصی از فشار هیات‌های دیپلماتیک اروپایی به تیم انتقال قدرت ترامپ درباره برجام و ناتو خبر داد. دولت‌های اروپایی در تلاشی هماهنگ به‌دنبال تشویق رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای عدم ترک توافق هسته ای با ایران و عدم ترک مواضع سخت ناتو در برابر روسیه هستند و هشدار می‌دهند که عدم توجه به این امور خطر جنگ و تضعیف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را از پی خواهد داشت. فارین پالیسی کسب اطلاع کرده که در دیداری که طی این هفته پشت درهای بسته صورت گرفته، دیپلمات‌هایی از اروپا، کانادا و برخی کشورهای دیگر نگرانی‌های خود را درباره اولویت‌های سیاست خارجی ترامپ به یکی از اعضای تیم انتقال قدرت وی ابراز داشته‌اند.

منبع:آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین