|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۰
کد خبر: ۱۱۹۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
نمايندگان مجلس در چارچوب وظايف و اختيارات خود طرح سوال مي‌كنند و سپس طرح به هيات رئيسه تقديم مي‌شود. بعد از آن هيات رئيسه طرح سوال را ارجاع مي‌دهد به كميسيون مربوطه و از وزير دعوت مي‌كند كه درباره سوال توضيحاتي بدهد.

 اگر نتوان گفت رسانه‌اي‌ترين خبر سال ۹۵ بحث لغو كنسرت‌ها و حواشي پيرامون آن است، به جرات مي‌توان گفت يكي از فراگيرترين و جنجالي‌ترين خبرهاست كه سوالات بسياري را در ذهن مردم ايجاد كرده است كه دليل اتخاذ سياست دوگانه در برخورد با كنسرت‌هاي قانوني و مجوزدار چيست و چرا عده‌اي در جايي مي‌توانند به تماشاي هنر هنرمندان بنشينند و عده‌اي ديگر نه؟ سه نماينده مجلس دهم در پي پاسخگويي به اين سوالات و روشنگري در اين خصوص، طرح سوال خود از وزير ارشاد را را امضا كرده‌اند تا وزير به شبهات پاسخ دهد. در ادامه گفت‌وگوی«آرمان امروز» با بهرام پارسايي يكي از امضاكنندگان طرح سوال از وزير ارشاد در مجلس را مي‌خوانيد.

از طرح سوال نمايندگان از وزير ارشاد خبر داديد. طرح سوال از وزير كه يكي از ابزارهاي نظارتي نمايندگان مجلس است، ناظر بر چه موضوعي است؟

طرح سوال نمايندگان از علي جنتي درباره لغو كنسرت‌ها و اظهارنظرهاي وزير ارشاد نسبت به تفاوت قانوني در برگزاري كنسرت در بعضي شهرهاي ايران است. از آنجايي كه نمايندگان مجلس جداي از بحث قانونگذاري، وظيفه نظارت بر حسن اجراي قوانين را هم بر عهده دارند و مطابق با اصل۸۴ قانون اساسي، نمايندگان در مقابل مردم مسئول هستند و زماني كه شاهد عدم اجراي قانون و عبور از قانون از سوي هر نهاد و دستگاهي كه باشند بايد ورود پيدا كنند، بر اين مبنا من به همراه علي مطهري و عبدالكريم حسين‌زاده طرح سوال از وزير ارشاد را امضا و تقديم هيات رئيسه كرديم. اين سوال مبتني بر نقض قانون در مجموعه وزارت ارشاد و لغو كنسرت‌هاي مجوزدار و قانوني است. البته وزير گفته بود كه از ابتداي امسال ۹ مورد لغو كنسرت در برخي از استان‌ها را داشتيم و بحث ما اين است چه يك مورد باشد، چه چند مورد، با نقض قانون بايد برخورد كرد.

ترتيبات طرح سوال از وزير بر چه مبنايي است و در حال حاضر سوال نمايندگان از وزیر ارشاد در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

نمايندگان مجلس در چارچوب وظايف و اختيارات خود طرح سوال مي‌كنند و سپس طرح به هيات رئيسه تقديم مي‌شود. بعد از آن هيات رئيسه طرح سوال را ارجاع مي‌دهد به كميسيون مربوطه و از وزير دعوت مي‌كند كه درباره سوال توضيحاتي بدهد. درباره طرح سوال از وزير ارشاد بعد از امضاي اين نامه آن را به هيات رئيسه تقديم كرديم و هيات رئيسه هم روز قبل از تعطيلات مجلس، آن را به كميسيون فرهنگي ارجاع داد و قرار است كه بعد از تعطيلات، از آقاي جنتي دعوت شود تا در كميسيون فرهنگي حضور يابد و درباره اين سوال توضيحاتي به سوال‌كنندگان ارائه دهد. اگر سوال‌كنندگان قانع شدندكه هيچ؛ اگر نه وزير بايد در صحن علني مجلس حضور يابد و به سوالات پاسخ دهد.

لغو كنسرت‌ها يكي از موضوعاتي است كه رسانه‌اي شد. آیا سوال شما از وزير در واقع سوال مردم است؟

دقيقا همين طور است. نمايندگان خانه ملت رابط ميان مردم و مسئولان هستند و به دلايل نقش نظارتي‌ كه براي مجلس تعريف شده، بايد در جايي كه قانون شكني مي‌شود، پاسخ بخواهند. سوال ما از وزير ارشاد اين است که بر چه مبنايي كنسرتي را كه با مجوز آن وزارتخانه صادر مي‌شود و كاملا قانوني است، بايد لغو شود؟ در كشور، قانون واحد وجود دارد و برخورد سليقه‌اي با قانون راهي را باز مي‌كند به روي بي‌قانوني و سرپيچي از قانون. اين موضوع نه فقط مطالبه نمايندگان كه مطالبه مردم است كه چگونه مي‌شود كه هنرمنداني در يك شهر مجوز بگيرند و در جاي ديگر مجوز بگيرند اما كنسرت‌شان لغو شود. من معتقدم كه توضيحات وزير در اين باره به نفع دولت است، چرا كه مي‌تواند درباره دلايل وقوع اين اتفاقات صحبت و به عبارتي روشنگري كند. اين حق مردم است كه بدانند دلايل اصلي لغو برخي از كنسرت‌هاي قانوني چيست. در اين ميان وظيفه ما پاسخگويي به افكار عمومي است که با ابزارهاي قانوني خود در مجلس به دنبال احقاق آن هستيم.

برخي معتقدند كه موضوع كنسرت‌ها سياسي شده است، چقدر با این نگرش موافقید؟

به هيچ‌وجه چنين نيست. اخيرا چنين شده كه اگر در جايي نقض قانون صورت گيرد و نمايندگان كه بايد چشم بيناي جامعه باشند، ورود ‌كنند و عليه نقض قانون صحبت كنند متهم به سياسي كاري مي‌شوند. سوال اين است كه اگر قرار بود در مقابل عبور از قانون، سكوت كنيم مردم چه نيازي به نمايندگان داشتند؟ ما وظيفه قانوني‌ خود مي‌دانيم به مطالبات جامعه پاسخ دهيم و به هيچ عنوان هدف‌مان سياسي كاري نيست و سوال ما كاملا ناظر بر يك حق قانوني است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین