|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۱۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
منابع فرانسوی تصریح‌ کرده‌اند که توافقی میان آمریکا و روسیه برای آتش بس پنج تا هفت روزه در حلب سوریه وجود دارد.
 منابع فرانسوی تصریح‌ کرده‌اند که توافقی میان آمریکا و روسیه برای آتش بس پنج تا هفت روزه در حلب سوریه وجود دارد.

اظهارات منابع رسمی فرانسوی ذی‌ربط در پرونده سوریه که با الشرق الاوسط مصاحبه داشتند، حکایت از این دارد که آنها از ابهامی که در تفاهم‌ها میان روسیه و آمریکا و طرح‌های واشنگتن در بلندمدت وجود دارد، خرسند نیستند.

ژان مارک آیرو، وزیرخارجه فرانسه در مصاحبه با رادیو فرانس اینفو از روسیه و آمریکا که ریاست گروه حمایت از سوریه را برعهده دارند، خواست تا به مسئولیت‌های خود در حلب جهت "جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی" که روند سیاسی را از بین خواهد برد، عمل کنند.

منابع فرانسوی با تردید بسیار به اقدامات آمریکا و روسیه و میزان احترام به توافق‌ها در عالم واقع می‌نگرند. منابع گفته‌اند: جنگ در سوریه به ما یاد داده است که چقدر باید نسبت به توافق‌هایی بر حذر باشیم که تنها در حد نوشته باقی می‌مانند و هدف از آنها خریدن زمان است.

طبق گفته منابع فرانسوی، پیام فرانسه به طرفین آمریکایی و روسی این است که حلب "نمی‌تواند ابزاری برای باج خواهی باشد."

جان کری، وزیر خارجه آمریکا به همتای فرانسوی خود گفته است که گروهی از کارشناسان آمریکایی در مسکو حضور دارند تا با هیات روسی مذاکره کنند و یکی از نکات اصلی که طرف آمریکایی در تلاش است از جانب روسی به دست آورد، "تعهد روسیه برای برقراری آتش بس فراگیر به مدت پنج تا هفت روز است."

کری گفت که مذاکرات به "مرحله نهایی‌اش" رسیده است. در نتیجه ممکن است توافقی در روزهای آتی اعلام شود. طبق وعده طرف روسی، مسکو به نظام آتش بسی از این نوع احترام می‌گذارد.

پاریس از اعضای گروه حمایت از سوریه همچنین خواسته است که با تمام قدرت برای برپایی مرحله گذار در سوریه بر اساس تعهدات پیشین که در بیانیه ژنو و در قطعنامه‌های بین‌المللی و تفاهم وین قید شده است، پایبند باشند.

انتظار می‌رود که طرف‌های روسی و آمریکایی در هفته جاری جزئیات طرح مشترک به دست آمده توسط جان کری با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در روزهای ۱۴ و ۱۵ ژوئیه گذشته را برملا کنند.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) این مساله را تکذیب کرده است که همکاری یا تبادل اطلاعاتی میان روسیه و آمریکا در سوریه صورت بگیرد و نیتی نیز برای انجام این کار در آینده وجود ندارد.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرده است: ما با روس‌ها هماهنگی و همکاری نمی‌کنیم و اطلاعات را تبادل نمی‌کنیم و توافقی عملا برای این کار وجود ندارد.

وی تصریح کرد که نظامیان روس و آمریکایی به صورت منظم در چارچوب یادداشت تفاهم پیرامون تضمین امنیت سورتی‌های پرواز بر فراز آسمان سوریه یکدیگر را می‌بینند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین