|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۶
کد خبر: ۱۱۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
با این حال، باز هم این شرکت پیشنهاد 45 میلیارد دلاری مایکروسافت را در سال 2008 نپذیرفت تا در نهایت هفته جاری به بهایی کمتر از 5 میلیارد دلار به شرکت مخابراتی ورایزون آمریکا فروخته شود.
وبسایت اسلیت در مطلبی به بیان دلایل شکست یاهو در بازار پررقابت آی‌تی پرداخت.

 وبسایت اسلیت در مطلبی نوشت: شرکت یاهو زمانی درخشان‌ترین ستاره "سیلیکون ولی" (قلب صنعت آی‌تی آمریکا) بود اما به مرور درخشش آن کمتر و کمتر شد. این شرکت که در دوران اوج فعالیت خود در سال 2000 بیش از 100 میلیارد دلار قیمت‌گذاری شد، کمتر از یک دهه بعد ارزش آن به نصف کاهش یافت.

با این حال، باز هم این شرکت پیشنهاد 45 میلیارد دلاری مایکروسافت را در سال 2008 نپذیرفت تا در نهایت هفته جاری به بهایی کمتر از 5 میلیارد دلار به شرکت مخابراتی ورایزون آمریکا فروخته شود.

اکنون این ستاره سالهای دور پس از 22 سال فعالیت مستقل قرار است به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ورایزون و حتی شاید با نامی دیگر به حیات خود ادامه دهد.

شرکت یاهو دربردارنده سرویس‌های اینترنتی مختلفی مانند «یاهو میل»، «یاهو نیوز» و «موتور جستجوی یاهو» است که هر یک از آنها مخاطبان بسیاری در سراسر جهان دارند؛ اما ارزش واقعی آنها متعلق به زمانی بود که عمده کاربران اینترنت برای تامین طیف گسترده‌ای از نیازهای خود از جستجوی اینترنتی گرفته تا آگاهی از وضع آب و هوا تنها به وبسایت یاهو مراجعه می‌کردند و حتی آن را صفحه خانگی خود کرده بودند.

اما امروزه با تنوع سایتهای اینترنتی و ظهور غول‌هایی مانند گوگل، آمازون و فیس‌بوک که به ارائه انواع مختلفی از خدمات آنلاین برروی رایانه‌ها و تلفن‌های همراه می‌پردازند، دیگر کمتر کسی یادی از ستاره رو به افولی می‌کند که زمانی اینترنت تنها با نام آن شناخته می‌شد.

بنابراین، می‌توان گفت شرکت یاهو امروز بسیار متفاوت از شرکتی است که بیش از دو دهه پیش تمام قله‌های اینترنت را فتح کرد. دلیل این تفاوت اما، تغییر یاهو نیست؛ بلکه تغییر نکردن آن در جهانی است که هر لحظه در حال تغییر است.

البته این شرکت در سالهای اخیر با خرید سرویس‌هایی مانند فلیکر (سایت اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو) سعی کرد سهم از دست رفته خود را در بازار آی‌تی جهان به دست آورد؛ اما این سرویس‌ها بجای آنکه باعث رونق کسب و کار یاهو شوند خودشان زیر سایه این شرکت پژمرده شدند.

برخی کارشناسان حوزه آی‌تی نیز معتقدند یاهو به این دلیل شکست خورد که پس از ورود رقبای جدید به بازار هیچگاه نتوانست راه خود را انتخاب کند و در واقع، هیچگاه به این جمع‌بندی نرسید که با چه فعالیتی می‌خواهد به بقا در بازار پررقابت آی‌تی ادامه دهد.

این شرکت در طول سالهای اخیر بارها اولویت کاری خود را تغییر داد اما پس از مدتی بدون آنکه آن را به یک سرانجام مشخص برساند، به سراغ یک اولویت دیگر رفت تا اینکه با خریده شدن این شرکت از سوی ورایزون در هفته جاری، پنجره انتخاب برای همیشه به روی آن بسته شد و از این پس این شرکت ورایزون است که درباره نوع فعالیت آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

گفته می‌شود شرکت مخابراتی ورایزون قصد دارد با ادغام یاهو با شرکت خدمات اینترنتی ای‌اوال (AOL) و ترکیب ترافیک این دو با یکدیگر، بزرگترین شرکت رسانه‌ای دیجیتال آمریکا را راه‌اندازی کند تا شاید دستکم در حوزه تبلیغات بتواند به سلطه چندساله گوگل و فیس‌بوک در بازار آی‌تی پایان دهد.

این شرکت اگر اشتباهات قبلی مدیران یاهو یعنی تغییرناپذیری و تنوع‌بخشی بیش ‌از حد به حوزه کاری را تکرار نکند، شاید بتواند با تکیه بر امکانات متنوع یاهو در تحقق این هدف موفق شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین