|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۰۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
کسی را نمی توان یافت که روی بدن اش نقطه های رنگی ریز و درشتی به نام خال نداشته باشد اما آیا می دانستید که این نقطه ها که گاهی باعث زیبایی می شود شاید روزی منجربه مرگ شود؟ بله درست خواندید مرگ.این خال ها ممکن است در شرایطی قرار بگیرند که تبدیل به خال های بدخیم شوند و فرد را درگیر سرطانی مرگ آور کنند. آیا می خواهید بدانید خال های روی پوستتان طبیعی هستند یا غیر طبیعی این گزارش را دنبال کنید.
 خال در واقع یک تومور خوش خیم، سلول های رنگ دانه ساز پوست است. وظیفه سلول های رنگ دانه ساز پوست (ملانوسیت) تولید رنگدانه های طبیعی پوست می باشد . گاهی اوقات این سلول ها در محل اتصال اپیدرم به درم ، تعداد زیادی از ملانوسیت ها تجمعی دورهم پیدا می کنند و یک توده خوش خیم به نام خال را می سازند .

دکتر حسین فودازی متخصص رادیوتراپی و انکولوژی بیان کرد: بیشتر افراد فکر می کنند که خال ها تنها قهوه ای رنگ هستند ولی در واقع خال ها تنوع رنگ گسترده ای دارند مانند قهوه ای کم رنگ ، قهوه ای تیره ، آبی و حتی سیاه رنگ .

به گفته او خال ها انواع مختلفی دارند ، خال های مادر زادی و خال های اکتسابی . خال های مادر زادی چیزی حدود حداکثر 2% تا 3% نوزادان در ابتدای تولد خال هایی دارند که معمولا مخملی و با اندازه بزرگی هستند که این نوع خال ها به عنوان «ماه گرفتگی» شناخته شده است. خال هایی که در نوزادان بصورت مادر زادی وجود دارد طبیعی هستند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد مگر اینکه اندازه خال بیش از 20سانتی متر باشند و یا در ناحیه ای از بدن قرار گرفته باشند که از نظر زیبایی باعث ایجاد اختلال در ظاهر نوزاد شود.

این سرطان شناس هشدار داد : خال هایی که درهر قسمت از بدن نوزاد بیش از 20 سانتی متر باشد حتما باید برداشته شود زیرا احتمال بدخیمی در آنها زیاد است.

دکتر فودازی بیان کرد که نوع دوم خالها که شایع ترین نوع هستند ، خال های اکتسابی نام دارد که بیشتر با این نوع خال ها سروکار داریم. همه انسان ها با یک نگاه سطحی به بدن خود می توانند این خال ها را مشاهده کنند. تا سنین 20سالگی معمولا افراد تا حدود 25 تا 40 خال روی بدن خود ممکن است داشته باشند بعد از این سنین که به مرحله میان سالی میرسند امکان دارد تعداد این خال ها بیشتر شوند و بعد از دوره میان سالگی خال ها به صورت کک و مک ظاهر می شوند این تغییرات ناشی از آفتاب سوختگی پوستی است و این خال ها معمولا خال های خوش خیمی هستند و نیازبه برداشتن ندارند.

مهم ترین و اصلی ترین راه پیشگیری از این اتفاق تماس کمتر نور آفتاب با پوست است، ولی اگر افرادی مجبور شدند در مدت طولانی زیر نور آفتاب باشند باید از ضد آفتاب های مناسب و کلاه های لبه دار استفاده کنند.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی اذعان کرد: خال هایی که در سطح پوست صورت و دست ها قرار دارند، چون بیشتر در تماس با نور آفتاب و اشعه ماورابنفش هستند احتمال بد خیمی بالایی دارند و شخص خود باید مراقب باشد تا با مشاهده تغییر رنگ و اندازه خال حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

وی درباره ظاهر و ویژگی خال های بدخیم بیان کرد: خال های غیر طبیعی و بدخیم دارای عدم تقارن هستند به این معنا که اگر با خط کش خال را نصف کنیم دو نیمه با هم برابر نیستند.

این پزشک افزود : اطراف یا حاشیه خال های بدخیم ناهموار است و تغییر رنگ و اندازه در خال مشاهده می شود . سفتی ، خارش شدید و خونریزی نشانه های دیگر خال بدخیم است. خال های طبیعی و خوش خیم دردناک نیستند ولی اگر تغییرات بد خیمی درش ایجاد شود ممکن است خال دردناک هم بشود.

با مشاهده هر یک از موارد ذکر شده فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کند و در صورت لزوم، خال بصورت کامل و با حاشیه مناسب حتما برداشته و به پاتولوژی فرستاده شود و به هیچ عنوان کوتر یا لیزر نشود.

این متخصص درباره تبدیل شدن خال خوش خیم به بدخیم هشدار داد: برخی تغییرات و حساسیت های ژنتیکی فرد و بیش از حد قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش و نورآفتاب ، تغییرات ساختاری مولکولی در خال بوجود می آورند و خال را از حالت خوش خیم به بد خیم تبدیل می کنند .

به گفته فودازی خال هایی که در معرض تماس و ضربه مستقیم هستند مانند خال های روی بازو و گردن ، بهتر است که برداشته شود زیرا ضربه و تحریک پذیری در خال باعث بدخیم شدن آن می شود.

منبع : جام جم آنلاین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین