|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۰۰۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
ناصر مقدسی با بیان اینکه بیماری ام اس بیماری است که با استفاده از داروهای جدید قابل کنترل است، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه در سال‌های اخیر آمار مبتلایان به ام اس به دلایل نامشخص افزایش یافته است.
مالتیپل اسلکروزیس یا ام اس یک بیماری مزمن است که با درگیری نواحی مختلف سیستم عصبی مرکزی موجب بروز علائم بالینی متفاوتی در بیمار می‌شود و در طولانی مدت می‌تواند منجر به درجات مختلفی از ناتوانی شود. این بیماری عمدتا در افراد 20 تا 40 سال دیده می‌شود و زنان را بیش از مردان مبتلا می‌کند.

 بیماری مالتیپل اسکلروزیس (Multiple sclerosis) یا تصلب متعدد که به اختصار به آن ام اس (MS) گفته می‌شود، دارای پنج نوع از قبیل ام اس - پیشرونده اولیه، ثانویه، عود کننده، بهبود یابنده و CIS است.

ام اس هنگامی در بدن آغاز می‌شود که گلبول‌های سفید که نقش دفاعی در بدن دارند به میلین که حفاظتی برای رشته‌های عصبی است و کمک می کند که پیام‌های الکتریکی با سرعتی چندین برابر منتقل شوند، به جای یک عامل بیگانه حمله می‌کنند و هر بار که این گلبول‌ها به رشته‌های اعصاب مربوط به یکی از اندام های بدن حمله کنند، آن اندام دچار مشکل می‌شود.

علائم ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی، نورولوژیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره این بیماری عصبی، گفت: ام اس یک بیماری خود ایمنی سیستم اعصاب مرکزی است که موجب علائم مختلف عصبی می‌شود. این علائم شامل اختلالات حرکتی، حسی، مشکلات ادراری و شناختی است.

وی افزود: ام اس عمدتا در افراد جوان و خانم‌ها شایع‌تر است که علت این امر به درستی مشخص نیست ولی مسائل هورمونی در ابتلای بیشتر خانم‌ها دخیل است.

عوامل بروز کننده ام اس

این پژوهشگر مرکز تحقیقات ام اس درباره عوامل ایجاد کننده بیماری ام اس، عنوان کرد: عوامل مختلفی در بروز این بیماری تاثیر می‌گذارد که از جمله آن می‌توان به کمبود ویتامین D، ویروس‌ها، عفونت و ژنتیک اشاره کرد.

ناصر مقدسی در پاسخ به این سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه آیا می‌توان از بروز ام اس پیشگیری کرد، گفت: از آن جهت که ام اس یک بیماری با علل مختلف است نمی‌توان به صورت کامل از بروز این بیماری پیشگیری کرد ولی برطرف کردن کمبود ویتامین D می‌تواند موثر باشد هم‌چنین به این بیماران توصیه می‌شود از مصرف سیگار خودداری کنند.

سیگار کشیدن ممنوع

وی درباره تاثیر مصرف مواد دخانی در بروز بیماری ام اس، توضیح داد: سیگار احتمال ابتلا به ام اس را دو برابر می کند و هم‌چنین در مبتلایان باعث تشدید بیماری می‌شود و قلیان این احتمالات را چندین برابر تشدید می کند.

این نورولوژیست در ادامه درباره زمان مراجعه به موقع افراد برای تشخیص‌ دقیق بیماری، عنوان کرد: اولین مساله این است که علائم بیماری باید بیش از 24 به طول بیانجامد در واقع علائم گذرا به ندرت در این بیماران دیده می‌شود و این علائم عمدتا به صورت تاری دید و یا گز گز کردن اندام‌ها است.

ام اس با دارو قابل کنترل است

ناصر مقدسی با بیان اینکه بیماری ام اس بیماری است که با استفاده از داروهای جدید قابل کنترل است، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه در سال‌های اخیر آمار مبتلایان به ام اس به دلایل نامشخص افزایش یافته است.

وی درباره ابتلای کودکان به ام اس، عنوان کرد: علت ابتلای کودکان به این بیماری نیز هنوز مشخص نیست اما متاسفانه میزان درگیری کودکان به این بیماری افزایش یافته است.

رژیم غذایی در مبتلایان به ام اس

این پژوهشگر مرکز تحقیقات ام اس با توجه به نوع تغذیه افراد مبتلا، گفت: رژیم غذایی خاصی برای این بیماران وجود ندارد اما به طور کلی به تمام افراد از جمله مبتلایان به ام اس توصیه می‌شود چربی و نمک به مقدار اندک و میوه و سبزیجات تازه به فراوانی مصرف کنند.

تمام مبتلایان ویلچر نشین نخواهند شد

وی در پایان عنوان کرد: متاسفانه مردم بر این باور هستند که تمام مبتلایان به ام اس روزی ویلچر نشین خواهند شد اما باید گفت این یک باور غلط است زیرا ام اس با شناخت بیماری و داروهای موجود قابل کنترل است.

شیوع ام اس در زنان

در ادامه دکتر حمیدرضا ترابی، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌و‌گو با آنا عنوان کرد: ام اس در افراد 20 تا 40 سال شیوع می‌یابد و متاسفانه ما شاهد کاهش سنی مبتلایان به این بیماری هستیم . شیوع ام اس در خانم‌ها 2 تا 3 برابر بیش از آقایان است که با شیوع این بیماری آمار زنان مبتلا به ام‌ اس تا 4 برابر افزایش یافته است.

وی افزود: شیوع ام اس در کلانشهر به دلایل آلودگی‌های محیطی، تغذیه ناسالم، کاهش تحرک، استرس‌ و فشارهای روحی و تغییرات اقلیمی بیشتر است.

ام اس در مناطق سردسیر کم‌تر بروز می‌یابد

این عضو هیات علمی انجمن ام اس ایران، عنوان کرد: شیوع ام اس در مناطق سردسیر کم‌تر است و هر چه هوا معدل و گرم‌تر شود میزان شیوع افزایش می‌یابد.

ترابی با بیان اینکه به دلیل افزایش آگاهی مردم و تجهیزات پزشکی قدرت تشخیص ام اس در کشور افرایش یافته است، گفت: هر چه افراد با تاخیر مراجعه کنند کنترل بیماری به کمک داروهای موجود سخت‌تر خواهد شد.

ام اس محدودیت نمی‌آورد

وی با توجه به شیوع بالای ام اس در زنان، گفت: این امر هیچ گونه محدودیتی برای زنان ایجاد نمی‌کند به گونه‌ای که این زنان می‌توانند ازدواج کنند، صاحب فرزند شوند، دوران بارداری را به خوبی طی کنند و یک نوزاد سالم را به دنیا بیاورند.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه با بیان اینکه ام اس موجب کاهش طول عمر یا مرگ نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مگر اینکه بیماری به شدت افزایش یابد و مجر به زمین گیر شدن بیمار شود که در این صورت عوامل زمین‌گیر شدن احتمال مرگ را افزایش می‌دهد.

منبع: آنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۲
|
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
0
0
مادر من در اثر بیماری ام اسم به تازگی فوت شدند. درصورتی که همه جا میگن ام اس کشنده نیست و در گواهی فوت مادم علت فوت بیماری ام اس نوشته شد. ام اس پیشرفته داشت ولی از لحاظ جسمی سالم بود تنها نمیتونست حرکت کنه. دارو هم مصرف میکرد با اینکه خیلی از داروها بهش نساخت اما در آخر دالفیرا و تیزینادین و باکنوفن میخورد که اتفاقا بدترش کرد وقتی دارو مصرف نمیکرد سرحالتر بود.در عرض دو روز بیهوش شد و از دنیا رفت. هنوز نمیتونم مرگش رو باور کنم. خودم ازش مراقبت میکردم خیلی وابسته اش بودم. بسیار باهوش و قدرت عجیبی داشت. خیلی روزهای سختی رو دارم میگذرونم آخه چرا همچین بیماری سراغ افراد خاص و تیزهوش و توانمند میاد..... که در جوانی جون انسان رو با سالها ناتوانی میگیره.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
0
0
سلام من دختری هستم ۲۲ساله ک ب تازگی جدا شدم از همسرم من وقتی ب دکتر مراجعه کردم برای گرفتگی پا راستم و دست راستم گفت ک باید برم دکتر مغزو اعصاب و وقتی بعد از چند وقت رفتو امد کردم دکترو امار ای فهمیدم ام اس دارم خیلی خودمو باختم چون ی پسر ۴ساله هم داشتم شوهرم هم همیشه سرکوفتم میکردو جوابشو ک میدام میزد منو مجبور بودم جدا شم و الان ۹ ماه هست ک جدا شدم و نمیزار پسرمو ببینم همیشه تو حسرت پسرمم و ترس از ام اس نمیدونم باید چکار کنم با این سرنوشت توخدا کمکم کنید ب راه نمیایتون نیاز دارم مرسی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین