دبیر همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی
بازنگری درس عربی بعد از ۱۶ سال
دبیر هشتمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی گفت: شنبه ۱۸ آبان از ۱۶۲ مؤلف کتاب درسی جدیدالتألیف و ۸ شرکت و انتشاراتی تجلیل میشود.

وی با بیان اینکه امسال از 162 مؤلف و 8 شرکت و انتشاراتی تجلیل خواهد شد، ادامه داد: در این مراسم از تهیهکنندگان و پدیدآورندگان 9 کتاب پایه سوم ابتدایی، 11 کتاب پایه هفتم، 21 کتاب راهنمای معلم، 13 فیلم آموزشی، 15 نرمافزار آموزشی، 60 کتاب کار، 7 عنوان کتابنامه رشد و 2 مجله ویژه رشد که برای پایه سوم و هفتم منتشر شده است و 5 کتاب بازنگری شده، تجلیل میشود.
جعفرآبادی به ویژگی کتابهای درسی اشاره کرد و گفت: در درس سلامت و تربیتبدنی، رویکرد مشارکت فعال برای دانشآموزان، تقویت هویت ایرانی اسلامی، توجه به علائق و مقتضیات اقلیمی و محیطهای آموزشی و تنوع بخشی به محیطهای یادگیری مورد نظر بوده است؛ ضمن اینک یکروز ارائه این درس در قالب اردوهای ورزشی پیشبینی شده است و بر اجرای پروژههای گروهی توسط دانشآموزان تأکید دارد.
بازنگری درس عربی پایه هفتم بعد از 16 سال
مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به ویژگی درس عربی اشاره کرد و افزود: درس عربی بعد از 16 سال مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفته و از مبانی برنامه درسی ملی الهام گرفته شده است؛ مهارتهای مورد توجه در این درس شامل خواندن، نوشتن، سخن گفتن و شنیدن است و قواعد نسبت به گذشته کمرنگتر شده است.
وی درباره کتاب زبان انگلیسی پایه هفتم گفت: این درس به صورت بسته آموزشی ارائه شده است و علاوه بر کتاب دانشآموز، کتاب کار، لوح فشرده صوتی، راهنمای معلم و فیلم و فلش کارت پیشبینی شده و به هر 4 مهارت زبانی در این کتاب توجه شده است.
3 کتاب در یک کتاب
جعفرآبادی درباره کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم و هفتم اظهار داشت: آنچه که در تهیه این کتاب مد نظر بوده است، تلفیقی بودن سازماندهی محتواست و به جای 3 کتاب تاریخ، جغرافیا و تعلیمات اجتماعی، یک کتاب ارائه میشود و رویکرد فرهنگی و دینی با بهرهگیری از آبات قرآن و سخنان ائمه اطهار(ع) تقویت شده است؛ ضمن اینکه در این کتاب به تصویر و صفحهآرایی کتاب توجه شده است.
وی به درس فارس سوم ابتدایی اشاره کرد و افزود: در ایت کتاب مهارتهای خوانداری و نوشتاری و فرا زبانی مانند تفکر مورد توجه است و در کتاب فارس پایه هفتم نیز به رویکرد مشارکتی بهای بیشتری داده شده است و در این کتاب فرصتی برای پرورشی سخنگویی و تقویت فن بیان ایجاد شده است؛ ضمن اینکه فصلی نیز برای ادبیات بومی لحاظ شده است.
معرفی پیشرفتهای دفاعی ایران در کتاب آمادگی دفاعی
دبیر هشتمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی به درس آمادگی دفاعی اشاره کرد و بیان داشت: اولویت آموزشی در این کتاب از جنگ سخت به جنگ نرم است و با نگاه بصیرت افزایی به الگوسازی شهدای دانشآموز پرداخته است؛ ضمن اینکه پیشرفتهای دفاعی ایران اسلامی و پدافند غیرعامل نیز در آن معرفی شده است.
وی درباره کتاب تفکر و سبک زندگی گفت: این درس با هدف مهارتهای اندیشیدن و عمل بر اساس آداب و اصول اسلامی و ایران و رشد مهارتهای فردی و توسعه مهارتهای بین فردی تألیف شده است.
جعفرآبادی به کتابهای علوم سال سوم و هفتم اشاره کرد و ادامه داد: زمینه سازی برای توجه دانشآموزان نسبت به خالق جهان از طریق درک عظمت خالق، استفاده مسئولانه از طبیعت به مثابه بخشی از خلقت الهی، ایفای نقشی سازنده برای زندگی فردی و خانوادگی و آموختن مسیر کسب علم و پرورش انواع تفکر از نمونه ویژگیهای کتاب علوم است.
انس بیشتر دانشآموزان با قرآن در کتاب قرآن
حعفرآبادی به کتاب قرآن پایه هفتم اشاره کرد و گفت: در این درس در کنار مطالبی که تدریس و تمرین میشود، برای هر روز هفته یک صفحه در نظر گرفته شده است تا دانشآموزان خارج از کلاس بخوانند و با قرآن انس بیشتری داشته باشند.
وی درباره درس کار و فناوری پایه هفتم افزود: این کتاب با توجه به تنوع محیط یادگیری شامل کلاس و کارگاه، انعطافپذیر است؛ به جنسیت نیز در محتوای کتاب توجه شده است و با ویژگیهای بلوغ تناسب دارد.
منبع: فارس
ارسال نظر