واکنش نمایندگان به سخنان اخیر آخوندی
عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان سخنان خود بیان میکند: باید فضای رقابتی میان ریل و جاده و ریل و هوایی صورت گیرد، آن زمان است که میتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و از سخنان آقای آخوندی حمایت کنیم.
با متوقف شدن طرح واقعی سازی قیمت قطار از سوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اخیرا در گردهمآیی دستاندرکاران ریلی کشور به موضوع قیمتگذاری از سوی برخی نهادهای دولتی شدیدا انتقاد کرد و آنها را وارثان تفکر مارکسیتی و سوسیالیستی خواند.
آنگونه که خبرگزاری های گزارش دادهاند، آخوندی در این گردهمآیی به شرایط نامناسب اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: سازمانهای قیمتگذاری که نگرش سوسیالیستی و مارکسیستی دارند، باید منحل شوند و در این باره پیشنهاد میکنم مجلس ورود کند.
او با اشاره به ورود سازمان حمایت به قیمتگذاری بلیت قطار گفت: عدهای در کشور به دنبال ادامهدار بودن نگرشهای سوسیالیستی و مارکسیستی هستند تا نرخگذاری و کنترل قیمتها را ادامه دهند و مانع توسعه شوند.
اما واکنش و ارزیابی نمایندگان مجلس به سخنان اخیر آخوندی چیست؟
در همین مورد علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس به اقتصادنیوز میگوید: ارزیابی ما این است که در حال حاضر زمان مسابقه افزایش قیمت نیست، در این مسابقه برندهای وجود نخواهد داشت. در این شرایط باید در قسمتهای مختلف مدارا و به نوعی کمک کرد تا مشکلات رفع شود.
او ادامه میدهد: آیا واقعا با افزایش قیمت در ساختوسازهای ما تغییراتی به وجودآمد؟ افزایش بلیط قطار در روزهای اخیر موجب اعتراض وزارتخانه و شخص آقای آخوندی شد که البته سازمان تعزیرات این مصوبه را منتفی کرد، صحبتهای ایشان در واقع بعد از ایرادهای سازمان تعزیرات در این رابطه بود. اما در مجموع به نظر میرسد در حال حاضر زمان این گفتهها نباشد، در خطوط، فروش و بخشهای مختلف مسافری و ریلی باید جایی برای رقابت وجود داشتهباشد، اما تمام مسوولیتها به یک مجموعه واگذار شده و تمام تصمیمات را میگیرند و کسی نمیتواند با آنها رقابت کند. وقتی فضای رقابت اینگونه باشد چگونه نهادهای مدنظر را منحل کرد؟
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار میکند: بنابراین باید در رابطه با این موضوع با توجه به شرایط مقدمات را به گونهای فراهم کنند تا بحث رقابت و آزادسازی و شناورسازی قیمتها محقق شود اما در حال حاضر تمام اینها تحت اختیار یک نفر است. حتی بخش رجا که به صورت خصوصی انتقال پیدا کرد در اصل دولتی بود و در آن خصوصسازی واقعی اتفاق نیفتاد.
او درباره راهکارهای اساسی برای بهبود خطوط ریلی تصریح میکند: باید جاذبهها در این قسمت بیشتر شود، در تمام دنیا این جاذبهها وجود دارد، حدود 25 میلیون نفر مسافر در خط تهران- مشهد به مناسبتهای مختلف در این مسیر حرکت میکنند، چندین سال است که دولت وعده عملیاتی کردن قطار پرسرعت و برقی را دادهاست اما بنا به دلایل مختلف موفق به این کار نشده است.
خسروی عنوان میکند: در خطوط شمال به جنوب ترانزیت کالا میتواند بسیار موثر باشد اما هنوز در این بخش موفق نبودیم، باید اولویت ریلی را در دستور کار قرار داد، حتی زمانیکه دولت پیشنهاد آزادراه تهران به شمال را در جاده چالوس داد ما در همان زمان پیشنهاد احداث ریل دادیم، هم مسیر کمتر میشد و هم محیطزیست در معرض تخریب قرار نمیگرفت.
عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان سخنان خود بیان میکند: باید فضای رقابتی میان ریل و جاده و ریل و هوایی صورت گیرد، آن زمان است که میتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و از سخنان آقای آخوندی حمایت کنیم.
همچنین محسن صرامیفروشانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به اقتصادنیوز میگوید: اگر بخواهیم حرف آقای آخوندی را تکمیل کنیم باید بگوییم زیربناهای ریلی از زیربناهای توسعه اقتصادی کشور به شمار میروند و میتوانند در قیمت تمام شده و سرمایهگذاری اثر بسیار زیادی داشته باشند، باید در ابتدا زیرساختها را برای سرمایهگذاری و قیمتگذاری تعریف و تعیین کنیم و بعد به سراغ نحوه قیمتگذاری برویم.
او ادامه میدهد: متاسفانه کشور ما و کشورهایی که رو به رشد هستند در یک سیستم امپراتوری اقتصادی چه برای قیمت تمام شده و چه برای قیمتگذاریها به سر میبرند و در این سیستم بیشتر منافع گروهی و شخصی خود را میبینند تا منافع ملی، به همین دلیل مجلس باید بازنگری در سیستمهای خصوصیسازی و قیمتگذاری را پیگیری کند تا بتوانیم افق آینده را برای سرمایهگذاران روشن کنیم.
صرامیفروشانی همچنین بیان میکند:امیدواریم با امید بیشتر و نگاه به اینکه سود آنها میتواند تولیدکننده ایجاد اشتغال لازم و تولید لازم باشد، شرایط را برای آنها فراهم کنیم و بنده با توجه به درنظر گرفتن شرایط لازم در این رابطه در مجموع موافق سخنان آقای آخوندی هستم.
منبع: اقتصاد نیوز
ارسال نظر