کمک به عرضه دیودیهای رستاخیز در مزار شریف
شامگاه گذشته27 آذرماه، دور تازه برنامه سینمایی «هفت» با اجرا و سردبیری بهروز افخمی و با حضور احمدرضا درویش، کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیر» پخش شد.
شامگاه گذشته27 آذرماه، دور تازه برنامه سینمایی «هفت» با اجرا و سردبیری بهروز افخمی و با حضور احمدرضا درویش، کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیر» پخش شد.
درویش در ابتدای گفتوگوی خود با بهروز افخمی درباره سابقه فعالیتهای سینماییاش مطرح کرد: من در سال 65 فیلمنامه «کانی مانگا» را نوشتم تا یک مراحلی هم پیش رفتیم اما ساخته نشد. بعد از یک فاصلهای سیف الله داد آمد در آن دست برد و ساخته شد. ولی اولین فیلمی که کامل دیدم و حدود صد بار دیدم و دکوپاژش آن را حفظ هستم، «دلیجان» جان فورد است، همیشه هم ردیف اول مینشستم.
وی ادامه داد: از نظر من دو مقوله وجود دارد؛ یکی فیلم و یکی سینما. فیلم سازی بسترهای مختلفی دارد. میتواند تبلیغ آدامس باشد. هرچه که اکسپوز میشود، میتوان به آن فیلم گفت. اما سینما یعنی سالن سینما. اجزای سالن با اجزای فیلم تلفیق و ارائه میشود. سینما یک تفاوتی با تلویزیون دارد آن هم رابطه مخاطب با سینما یا تلویزیون است. سینما عالم حیرت است در واقع فقدان حیرت در تماشاگر و نسبتش با فیلم، فیلم را تهی میکند.
احمدرضا درویش تصریح کرد: فیلمهای امروز کمتر میتواند حیرت را ایجاد کنند، چون در خیابانهای سعادت آباد حیرتی وجود ندارد. در حال حاضر عالم حیرت از سینما گرفته شده است. یک دفعه بغضت نمیگیرد، نفست بند نمیآید. در قواعدی که در جامعههای در حال توسعه لحاظ میشود، یکی از شاخصها مطالعه است؛ یکی شاخص میزان انتشار نشریات است؛ یکی هم شاخص سالنهای سینما است. کشورهایی که دارای سینما هستند یا در حال توسعه هستند یا توسعه یافتهاند.
این فیلمساز با بیان اینکه قصد دارد، 5 هزار دی وی دی فیلم «رستاخیز» را در مزار شریف عرضه کند، ادامه داد: سینمای ملی ایران با این وسعت کمک کنند و به من مشورت دهند. دست ما را در دست شرکتی بگذارند که ما بتوانیم این دی وی دی ها را به آنها عرضه کنیم. من هرچه جستجو کردم به نتیجهای نرسیدم. همه چیز در اختیار سینمای هند و کره است. شما وقتی در داخل مجموعه و کشور خودت نتوانی به صورت خودجوش ارتزاق کنی - منظورم پول نیست؛ ارتزاق فکری و فرهنگی - آیا مجموعهی معدلی که از نظر بصری از فیلمها در ذهن مان شکل می گیرد آیا در برگیرنده زبان اقوام و اداب کشور ایران است؟ چرا در قصههای ما برف نیست؟ چرا دریا ندارد؟ چرا لنج ندارد؟ چرا در معادن نیستیم؟ چرا این قدر شیکیم؟ چرا این قدر خوبیم؟ چرا دوربینهایمان در خیابانهای سعادت آباد محصور شده است؟ گرفتن آرزو و خیال از سینما یعنی مرگ سینما.
کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» افزود: امروز سینمای ایران خیال و آرزو ندارد. حسرت ندارد. همه چیز مکانیکی شده است. بنابراین صفی برای سینما تشکیل نمیشود. سینما یعنی ایدهها و حسرتهای بزرگ. یک روزی اسماعیل خلج داشتیم که یک سبکی برای خودش درست کرد و مردم هم استقبال میکردند. رویای مردم وقتی حذف شد، غرور و امید هم حذف میشود.
درویش ادامه داد: مدیرانی داریم که مدیریت آرزویشان است. متاسفانه چون مدیران درگیر مسائل روزمره میشوند، کمتر مدیریتی بر مبنای جامعه شناختی دارند. مدیریت خیال ویژگیهای خاص خودش را دارد. چطور میشود حال سینمای ایران خوب باشد؟ اگر حال سینما خوب باشد، مدیر سالن سینما انگیزه پیدا میکند که تجهیزات سالن را ارتقا دهد. ما هیچ کدام حالمان خوب نیست.
کارگردان «متولد ماه مهر» یادآور شد: آقای ایوبی از من سئوالی کرد، گفتم اول باید وضعیت سینمای ایران را مشخص کنید. گفت به نظر شما الان در چه وضعیتی است؟ گفتم الان وضعیتش اورژانسی است و هر تصمیمی میگیرید باید بر این مبنا باشد. ما سربازهای این سینما هستیم، ما باید از این دستاورد مراقبت کنیم. نباید بیخیال این سینما بشویم. چرا باید سازمان عریض و طویلی برای مدیریت سینما با 13-14 اداره کل و 800 پرسنل داشته باشیم؟ اداره کل سمعی بصری واقعا اداره کل میخواهد؟ این کاری است که چند دانشجو میتوانند انجام دهند. من شنیدم عرصه قاچاق ویدئو نزدیک هفتصد میلیارد تومان درآمد در آن است. من میگویم نگاه کارشناسانه این است که این قدر تقاضا وجود دارد؟ چه کار کنیم این را برای سینما کنیم نه اینکه حذفش کنیم.
وی با بیان اینکه با نگاه امنیتی به سینما نگاه میکنیم، افزود: این تقاضا را بسته بندی مدیریتی کنیم آن هم نه پشت در اتاقهای بسته. من 19 سالم بود جنگ شروع شد و هفت، هشت سال درگیر جنگ شدم. فکر میکنم بستر جنگ برای ساختن چیزی مثل «برباد رفته» مهیا است. ما سیاست را ایجاد نمیکنیم به سیاست نگاه میکنیم. سیاست برای ما دستمایه است. در این دولت چند سالن سینما ساخته شده است؟ تصور کنید در دوره آقای ایوبی 400 سالن افتتاح شود. من فکر میکنم با تلاشی که ایشان دارد به جای اینکه به فکر مدرسه سینما باشد، باید به فکر وضعیت استودیوها باشند. فکر میکنم اگر همه را بسیج کند 250 سالن در چند ماه آینده آینده بسازد، اما ایشان در ابتدای کارشان گفت سینمای ایران 1100 سالن کم دارد. ما نیاز به شوک الکتریکی داریم. آقای ایوبی باید همهی همتش را صرف ساخت سالن کند.
این کارگردان سینما در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: وقتی «رستاخیز» در سالنی که قبلا محل برگزاری میتینگهای بعثیها بود، برگزار شد در پلانی که اسب ها دور امام حسین (ع) حلقه میزنند، همه تماشاچیها فریاد می زدند «لبیک یا حسین (ع)». در آن لحظه من به یاد عملیات کربلای پنج افتادم و به یاد آرزوهای بچهها که فراگیرشدن ندای یا حسین (ع) در جهان بود.
درویش گفت: اگر چند سال قبل به من میگفتند فیلمی میسازی به اسم «رستاخیز» که سخت است و یک نمایش هم بیشتر نداری آن هم در بغداد است و این اتفاق برایش می افتد، باور کن قسم می خورم که آن را می ساختم.
به گزارش ایسنا، در ادامه برنامه نخستین گزارش تصویری از پشت صحنه فیلم سینمایی «هیهات» با نام قبلی «رند» از کربلا در برنامه سینمایی «هفت» پخش گردید. محمدرضا شفیعی که تازه ترین فیلم خود را براساس داستانی از 4 کارگردان و نویسنده مقابل دوربین برده بود، پس از چندماه کار، فیلمبرداری «هیهات» در روایت سوم به کارگردانی هادی مقدم دوست را در کربلا به پایان رساند.
این اثر به عنوان اولین فیلم 4 اپیزودی سینمای ایران با 4 کارگردان و نویسنده با گذشت چندماه فیلمبرداری در کشورهای عراق و ایران، از جمله نجف و کربلا اکنون وارد مرحله صداگذاری و تدوین شده است.
نخستین گزارش تصویری از پشت صحنه این فیلم نشان داد مینا ساداتی و بابک حمیدیان در روایت سوم به کارگردانی هادی مقدم دوست حضور دارند.
در ادامه برنامه بهروز افخمی در بخش معرفی فیلم، خود با عوامل فیلم سینمایی «بچگیتو فراموش نکن» دیدار کرد. در این گفتگو که در محل موزه سینما در باغ فردوس انجام شد، افخمی با جلال فاطمی کارگردان، محمدحسن نجم تهیه کننده، بهنام تشکر و بازیگران خردسال این فیلم به گفتگو نشست.
در بخش انتهایی برنامه نیز مسعود فراستی در میز نقد خود به همراه دو میهمان خود، به نقد و بررسی فیلم سینمایی «ارغوان» به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علیمحمدی و در بخش نقد فیلم های خارجی به نقد فیلم سینمایی «ویکتوریا» پرداخت.
دور تازه برنامه سینمایی هفت هر هفته جمعه شبها با اجرا، سردبیری و تهیه کنندگی بهروز افخمی روی آنتن شبکه سه سیما میرود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر