طلایی از شورای شهر تهران استعفا کرد
این انتقادات در جریان بررسی«طرح الزام شهرداری تهران به ارایه راهکارهای جبران عقبافتادگی تخصیص بودجه، کمک به بازسازی و نوسازی اتوبوسرانی تهران» در جلسه دیروز شورا مطرح شد.
شورایاریها و نحوه حضور آنها در جلسات شورای شهر تهران در دو سال گذشته همواره محل مناقشه بوده است. ماجرا از این قرار است که شورایاریها بهعنوان همکاران محلی شورای شهر تهران هر چند وقت یکبار گزارشی درباره محلهشان در صحن علنی ارایه میکنند. با توجه به اینکه تعداد محلات و شورایاریها زیاد است تقریبا در هر جلسه تعدادی از آنها منتظرند تا نوبت محلهشان برسد و به شورا بیایند و گزارشی بدهند. اینکه آنها چه زمانی گزارش بدهند، یعنی اول، آخر یا وسط جلسه اما محل مناقشه است. مهدی چمران، رئیس فعلی شورا ترجیح میدهد زمان ارایه این گزارشها اول جلسه نباشد؛ اما احمد مسجد جامعی دوست داشت که شورایاران اول جلسه گزارش بدهند. همین هم شد که مدتی شورایاران اول جلسه گزارش محله را میدادند و مدتی هم در پایان جلسه؛ اما بعد با پیگیریهای مرتضی طلایی، رئیس ستاد شورایاری قرار شد بازهم اول جلسه به شورایاریها اختصاص یابد. دیروز اما ماجرای همین گزارشهای شورایاریها بالا گرفت و دست آخر طلایی، نایبرئیس شورا را به چنان عصبانیتی رساند که او گفت اساسا از شورای شهر تهران استعفا میکند و میرود! این استعفا درواقع اعتراضی شفاف و صریح به نحوه مدیریت جلسات شورای شهر تهران توسط مهدی چمران بود. طلایی از برخورد چمران نسبت به شورایاریها و تصمیمگیریهای یکطرفه او بدون توجه به هیأت رئیسه انتقاد کرد و گفت: «بنده از این لحظه از شورا استعفا میدهم!»او با تأکید بر اینکه استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه خواهد کرد، گفت: «این کار به دلیل برخورد بد هیأت رئیسه شورای شهر تهران با شورایاریها بوده است.» طلایی افزود: «طبق هماهنگی صورت گرفته با رئیس شورای شهر قرار بود هر هفته یکی از دبیران شورایاری مناطق در صحن علنی قبل از ساعت ٨ گزارشی از مشکلات محله خود را ارایه کند تا اعضا بتوانند به مشکلات رسیدگی کنند.» او گفت: «روز گذشته اداره هیأت مصوبات شورای اسلامی شهر تهران جلسهای را با رئیس شورا برگزار کرد و چمران بدون اطلاعرسانی گزارش امروز شورایاریها را لغو کرد. این درحالی رخ داد که ما برای هماهنگ کردن دبیران شورایاری محلات ٢ هفته قبل برنامهریزی میکنیم.» به گفته او «هیچ عذری برای حذف شورایاریها قابل قبول نیست ضمن اینکه بنده قبل از آغاز جلسه امروز با رئیس شورای شهر دراینباره صحبت کردم.» او درباره استعفای خود گفت: «ما که هیأت رئیسه نداریم؛ بنده استعفای خود را تقدیم مهدی چمران، رئیس شورای شهر کردم و طبق آيیننامه رئیس شورای شهر موظف است در جلسه بعدی شورا این موضوع را مطرح كرده و پاسخ دهد.» خبر استعفای طلایی از عضویت در شورای شهر تهران دیروز خبر داغی بود؛ اما تا این استعفا مطرح شود و به نقطه پایان برسد مثل همان سیبی است که تا از آسمان به زمین بیفتد هزار چرخ میخورد. البته طلایی در ماههای اخیر از تکروی چمران در هیأت رئیسه شورا بارها انتقاد کرده است اما از آنجا که استعفا از شورای شهر تهران نیازمند طی مراحلی ازجمله به رای گذاشتن در صحن شوراست، به احتمال زیاد دیگر اعضای شورا طلایی را از این تصمیم منصرف خواهند کرد و چه بسا چمران هم از در دلجویی وارد شود و قائله این استعفا را ختم به خیر کند. باید دید که در روزهای آینده چه اتفاقی میافتد؛ اما اینکه عضو محافظهکاری مثل طلایی تصمیم به استعفا میگیرد از زاویهای دیگر نشاندهنده پشت پرده اختلافات و نارضایتیهایی در شورای چهارم تهران هم هست که رفته رفته نمایان میشود.
تصویب یک طرح و چند مصوبه دیگر
اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز طرح ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری را تصویب کردند. شهرداری تهران موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه گزارش انجام ساماندهی تابلوها و علایم راهنمایی شهری و تابلوهای اطلاعرسانی در معابر شهر تهران را براساس ماده ٩ برنامه ٥ ساله دوم شهرداری تهران انجام دهد. در تبصرهای از این مصوبه آمده است به منظور استمرار پایش موضوع شهرداری تهران مکلف است هر ٣ سال یکبار نسبت به بررسی جانمایی صحیح تابلوهای شهری اقدام و گزارش حسن اجرای مصوبه را به شورای شهر تهران ارایه کند. دیروز همچنین یک فوریت لایحه «اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض سالیانه از موتورسیکلتها» در شهر تهران به تصویب اعضای شورا رسید. درباره اینکه قرار است نحوه دریافت عوارض و میزان آن چقدر باشد و موتورسواران ایران سالانه چقدر باید عوارض بدهند هنوز تصمیمی گرفته نشده است و قرار است این موضوع در کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران بررسی و در ماههای آینده برای تصویب به شورای شهر تهران ارایه شود. شورای شهر تهران دیروز مصوبه دیگری هم داشت و آن طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد و تسهیل جایگاههای کوچک سوخترسانی در تهران بود. محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به بررسی طرح اشاره شده، گفت: «شهرداری تهران مکلف است برنامه عملیاتی ایجاد و توسعه ایستگاههای سوخترسانی کوچک و تک سکو را براساس استانداردهای لازم در اراضی مصوبه ردیف بند یک این مصوبه با هماهنگی و همکاری تمامی اعضای ستاد موضوع بند «الف» و با استفاده از قابلیت مشارکت بخش خصوصی تا ٦ ماه از ابلاغ مصوبه به شورای اسلامی شهر تهران ارایه کند.» به گفته سالاری پیش از این هم شورا مصوبهای در این زمینه داشته اما عملیاتی نشده است. در پایان بررسی این طرح به پیشنهاد چمران، رئیس شورای شهر تهران مقرر شد با توجه به اینکه مصوبه قدیمی شورا هنوز اجرا نشده است، در این لایحه تأکید و تاییدی بر مصوبه قبلی شود و ٦ ماه زمان به شهرداری برای اجرای این طرح داده شود.
انتقاد از دولت، اتوبوسها و واگنهای ما چه شد؟
یکسال پیش بیژن زنگنه با حضور در شورای شهر تهران وعده کرد که هزینه خرید تاکسیهای و اتوبوسهای تازه و واگنهای مناسب برای متروی تهران را این وزارتخانه تأمین میکند. خبری که آن روزها برای مدیران شهری و اعضای شورا خوش خبری بود. دیروز اما محسن پیرهادی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران از اینکه وزیر نفت به وعدههایش عمل نکرده انتقاد کرد و گفت: «در جلسهای وزیر نفت به شورای شهر آمد و وعده و وعیدی داد که اگر به ٥درصد آن عمل میشد، الان مشکل حملونقل نداشتیم؛ ولی یکدرصد از این وعدهها نیز تحقق نیافت. البته ما مشکلات دولت را میفهمیم و در این خصوص باید شرایط را برای تشویق بخش خصوصی و سرمایهگذاری آن مهیا کنیم تا سرمایهگذاری کنیم.»
این انتقادات در جریان بررسی«طرح الزام شهرداری تهران به ارایه راهکارهای جبران عقبافتادگی تخصیص بودجه، کمک به بازسازی و نوسازی اتوبوسرانی تهران» در جلسه دیروز شورا مطرح شد. در ابتدا احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر درخصوص بررسی این طرح گفت: « درحال حاضر ٢ هزار و ٩٠٠ اتوبوس بالای ٨ سال، ٢١٠٠ اتوبوس بالای ٦ تا ٨ سال، ١٢٤٠ یک الی ٥ سال و ٢٠٠ اتوبوس زیر یک سال در شهر تهران فعالیت میکنند. تاکنون نیز شکایتهای زیادی از مردم درخصوص خدماترسانی اتوبوسرانی ازجمله در بخش خصوصی و کرایههای بیشتر از نرخ مصوبی که دریافت میکنند به ما گزارش شده است.» در ادامه ابوالفضل قناعتی گفت: «در حال حاضر با بحران اتوبوس در شهر تهران مواجه هستیم و با توجه به کسری اتوبوسی که در شهر موجود است قطعا تا ٢ سال دیگر که ٢٠٠٠ دستگاه اتوبوس از ناوگان فعلی شهر تهران خارج میشود، با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد. اگر هم اکنون تخصیص اعتبار شود تازه با خودروسازهای داخلی و خارجی باید تفاهمنامهای امضا کنیم که این روند برای ورود اتوبوسهای جدید ٢ سال به طول میانجامد.» در نهایت این طرح به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.
منبع: شهروند
ارسال نظر