فرش قرمز 25 میلیارد یورویی
آخوندی افزود: در روش اجاره به شرط تملیک نیز سرمایهگذار تاسیسات را ایجاد میکند و آن را به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار بهرهبرداران قرار میدهد.
عباس آخوندی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ مهمان خارجی و حدود ۷۰۰ مهمان داخلی برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کردهاند، افزود: وزارت راهوشهرسازی پس از توافقات هستهای در چارچوب سیاستهای کلی پیشقدم شده تا نخستین گام را در حوزه نوسازی در صحنه ملی و با همکاری سرمایهگذاران بینالمللی بردارد به همین دلیل نخستین کنفرانس جذب سرمایههای داخلی و خارجی در بخشهای حملونقل، مسکن و شهرسازی طی روزهای ۱۱ و ۱۲ مهرماه سالجاری مصادف با سوم و چهارم اکتبر ۲۰۱۵ در تهران برگزار میشود. وزیر راهوشهرسازی با اشاره به اینکه در این همایش پروژههای حوزه حملونقل، مسکن و شهرسازی در هشت زمینه حملونقل ریلی، حملونقل جادهای، حملونقل هوایی، حملونقل دریایی، توسعه شهری، صرفهجویی در مصرف انرژی، صنایع بندری و صنایع فرودگاهی به سرمایهگذاران داخلی و خارجی عرضه میشود، افزود: همچنین در این همایش حدود ۱۲۱ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد یورو به سرمایهگذاران بینالمللی و داخلی معرفی میشود. آخوندی ادامه داد: البته این پروژهها در مرحله نخست به سرمایهگذاران معرفی خواهد شد و قطعا در مراحل بعدی سایر پروژههای این بخش نیز به سرمایهگذاران عرضه میشود. وی با اشاره به اینکه مبنای اصلی اجرای پروژهها روش اقتصادی مشارکت بخشخصوصی- عمومی است، گفت: برای اجرای این پروژهها روشهای سرمایهگذاری BOT، BLT، اجاره و اجاره به شرط تملیک در نظر گرفته شده است. وزیر راهوشهرسازی افزود: در روش سرمایهگذاریBOT عموما پروژههایی مانند آزادراهها یا برخی ترمینالها توسط سرمایهگذار ساخته میشود و سرمایهگذار نیز از طریق دریافت عوارض سرمایه خود را با سود مشخص و توافق شده مستهلک میکند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به روش سرمایهگذاری BLT نیز گفت: در این روش از سازنده میخواهیم تاسیسات را بسازد و وزارت راهوشهرسازی این تاسیسات را از سازنده اجاره میکند و سود سازنده را به صورت اجاره به شرط تملیک مستهلک خواهد کرد. وی ادامه داد: در سرمایهگذاری به روش «اجاره» نیز سرمایهگذار تاسیسات و محصول لازم را با سرمایه خود احداث و تامین میکند که این تاسیسات و محصولات را در اختیار بهرهبردار قرار میدهد که اجاره هواپیما میتواند یکی از روشهای این نوع سرمایهگذاری باشد.
آخوندی افزود: در روش اجاره به شرط تملیک نیز سرمایهگذار تاسیسات را ایجاد میکند و آن را به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار بهرهبرداران قرار میدهد.
وزیر راهوشهرسازی با اشاره به پروژههای قابل ارایه به تفکیک هر بخش از حوزههای وزارت راهوشهرسازی در همایش فرصتهای سرمایهگذاری گفت: در حوزه شرکت عمران شهرهای جدید ۳۵ پروژه مجتمعهای مسکونی- تجاری و مترو، در بخش طرح توسعه فرودگاه بینالمللی فرودگاه امام خمینی نیز سه پروژه برای احداث ترمینال ایرانشهر، در حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل شش پروژه ریلی و پنج پروژه آزادراهی، در شرکت فرودگاههای کشور ۲۳ پروژه، سازمان راهداری و حملونقل جادهای سه پروژه، در سازمان بنادر و دریانوردی ۲۲ پروژه، در شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران ۱۵پروژه، در شرکت عمران و بهسازی شهری سه پروژه، در سازمان ملی زمین و مسکن سه پروژه و برای بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) نیز سه پروژه بزرگ به سرمایهگذاران خارجی و داخلی معرفی میشود. به گفته آخوندی تاکنون بیش از ۱۰۰ مهمان خارجی و حدود ۷۰۰ مهمان داخلی برای حضور در نخستین همایش فرصتهای سرمایهگذاری حملونقل، مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی کردهاند.
شرایط ورود هواپیما به کشور
وزیر راهوشهرسازی در ادامه با بیان اینکه بستهای را توافق کردیم تا بتوانیم یکسری از هواپیماها را به صورت اجاره به شرط تملیک وارد کشور کنیم، گفت: خوشبختانه قبل از توافق وین، هیاتهای مختلفی به ایران رفتوآمد داشتند و در حوزههای ناوگان، زیرساخت و تجهیز سیستم ناوبری مذاکرات گستردهای را با شرکتهای دست اول داشتیم و با برخی از آنها به تفاهمهای اولیه نیز رسیدیم. منتظریم توافقهای یادشده رسما اعلام شود تا کار را پیش ببریم.
وی درباره همکاری شرکت بویینگ با ایران با توجه به اینکه تحریمهای آمریکا حتی بعد از اجرای توافق وین پابرجا میماند، گفت: برآورد خود برای سال ۲۰۲۰ را در اختیار شرکتهای بویینگ و ایرباس قرار دادیم و اعلام کردیم که برای نوسازی کل ناوگان هوایی به چه تعداد هواپیما نیاز داریم البته در حوزه هواپیماهای با برد کوتاه با سایر شرکتهای تولیدکننده نیز مذاکره داشتیم.
آخوندی تاکید کرد: از جمله تحریمهایی که بعد از اجرای توافق وین لغو خواهد شد، تحریم صنعت هوانوردی ایران است بنابراین امکان نوسازی این صنعت وجود دارد.
آخوندی درباره قدرت کم شرکتهای هواپیمایی داخلی در خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی گفت: بر سر بستهای با برخی شرکتهای هواپیمایی خارجی به توافق رسیدیم اما از آنجا که هنوز توافقات نهایی نشده، ارقام قابل اعلام نیست چون اگر این ارقام قبل از نهایی شدن اعلام شود، میتواند مشکلاتی را ایجاد کند. براساس این بسته توافقشده باید بتوانیم یکسری از هواپیماها را به صورت اجاره به شرط تملیک وارد کشور کنیم تا آن شرکتی که برای وارد کردن این هواپیماها به ایران به صورت اجاره به شرط تملیک تاسیس میشود این هواپیماها را به سایر شرکتهای هواپیمایی به صورت اجاره قرار دهد بنابراین به این ترتیب میتوانیم ناوگان هوایی ایران را نوسازی کنیم بدون آنکه شرکتهای ایرانی درگیر خرید هواپیما با رقمهای سرمایهگذاری بسیار کلان شوند.
وی درباره ۱۲۱ پروژه قابل ارایه به سرمایهگذاران خارجی و داخلی در همایش یادشده و ارتباط آنها با پروژههای نیمهتمام گفت: این پروژهها اقتصادی و انتفاعی هستند و لزوما توجیه آنها اجتماعی نیست. دولت پروژههای مختلفی را انجام میدهد که برخی از آنها میتواند توجیه اجتماعی و غیراقتصادی داشته باشد اما پروژههای قابل عرضه در همایش فرصتهای سرمایهگذاری با هدف جذب سرمایهگذاری بخشخصوصی خواهد بود.آخوندی یادآور شد: دلیل معرفی ۱۲۱ پروژه در یک همایش بینالمللی این است که حجم برخی از این پروژهها به قدری است که میتواند در قالب اقتصاد بینالملل دنبال شود. همه کشورها از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی کنفرانسهای جذب سرمایهگذاری با هدف تامین مالی و ارتقای دانش فنی برگزار میکنند بنابراین وقتی اندازه پروژه بزرگ میشود همه کشورها تلاش میکنند آنها را در قالب بینالمللی عرضه کنند. آخوندی درباره لحاظ نشدن پروژه آزادراه تهران- شمال در میان 121 پروژه سرمایهگذاری در این همایش گفت: معمولا پروژههایی که کج متولد میشوند چند دولت را گرفتار میکنند. پروژه تهران- شمال از جمله این پروژهها است. بنابراین پروژه آزادراه تهران- شمال جزو این 121 پروژه نیست چون دنبال این نیستیم که چنین پروژههایی را در سطح جهانی مطرح کنیم.
سوخو مجوز پرواز ندارد
وی همچنین درباره خرید هواپیمای مسافربری سوخوی روسی با توجه به ناموفق بودن تجربه فعالیت هواپیمایی توپولوف و آنتونف گفت: چنین هواپیمایی هنوز از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز در ایران را ندارد بنابراین سازمان هواپیمایی کشور چنین خریدی را تاکنون تایید نکرده و نمیکند مگر آنکه در آینده این نوع از هواپیما بررسی شود.
بورس مسکن قابل اجرا نیست
در ادامه این نشست حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه بورس مسکن نه در ایران و نه در هیچ کجای دنیا قابل اجرا نیست، گفت: مسکن کالای استانداردی نیست که بتوان برای آن بورس تشکیل داد و هر ساختمان براساس شرایط خود نرخی خاص دارد.
وی با یادآوری اینکه بورس مسکن به طور اشتباه تشریح شده است، ادامه داد: مسکن کالای استانداردی نیست که بتوان برای آن بورس تشکیل داد و هر ساختمان براساس شرایط خود نرخی خاص دارد. عبده تبریزی با بیان اینکه چیزی به عنوان بورس مسکن در ایران و دنیا وجود ندارد، اظهار داشت: در بورس کالا برای ساختمانهای نهاد عمومی و دولت بازار حراجی تعریف میشود که این روند برای ساختمانهای بزرگ باید شفاف باشد. وی با انتقاد از اینکه مساله بورس مسکن، بد عنوان شد و یکی از نمایندگان مجلس این مساله را به نحوی نامناسب انتقال داد، تاکید کرد: این طرح نه در ایران و نه در هیچ کجای دنیا قابل اجرا نیست.
منبع: جهان صنعت
ارسال نظر