فضای مجازی از نگاه مثبت
پایگاه خبری تحلیلی سرخه نیوز در یادداشتی به قلم سیدمحمدصادق سیادت نوشت:
اما فضای مجازی نیز مانند سایر مواردی که در زندگی روزمره ما وارد شده است باید از نگاه مثبت و منفی بررسی شود،در این یادداشت سعی شده است تا حداکثر جنبه های مثبت این فضا را بیان کرده و به اطلاع دوستان عزیز برسانیم.
اما در اینجا یک سوال
-چرا دید مثبت؟؟؟
همیشه و همه جا در زندگی های روزمره آثار مخرب و منفی یک وسیله یا یک شی را بیان کرده ایم،بقول گذشتگانمان بد نیست نگاهی هم به نیمه پر لیوان بیندازیم و امروز براین برآمده ایم تا جنبه های خوب و مثبت فضایی که امروزه به مهمترین مسئله زندگی جوانان و محل تخلیه روحی و روانی آنان تبدیل شده است را بیان کنیم،به امید اینکه تمام جوانان سرزمینمان از جنبه های مثبت این فضا استفاده کامل را ببرند.
مواردی که در ذیل به آنان اشاره شده است را میتوان به عنوان فرصتها و به تعبیری، نقاط قوت استفاده از فضای مجازی نام برد که باعث جذب میلیونی جوانان ایران زمین به آن شده است.این موارد عبارتند از:
1. جهانی و فرامرزی بودن:
با استفاده از این سرویس ها و اطلاعاتی که شما در آن ها ذخیره می نمایید دیگر محدودیت استفاده از یک کامپیوتر خاص بی معنی می شود و شما هرکجا که باشید صرفا با در دسترس بودن اینترنت به راحتی به تمامی اطلاعات خودتان دسترسی خواهید داشت و این بزرگترین دلیل منطقی در پیدایش و رشد این سرویس ها بوده است به عبارت دیگر: هر فردی در هر نقطه از جهان میتواند از طریق آن به آسانی، به جدیدترین اطلاعات دست یابد. مرزهای جغرافیایی تاکنون نتوانسته از گسترش روزافزون فضای سایبر جلوگیری کند. از این رو، این ویژگی که فضای سایبر را از دیگر رسانهها ممتاز میسازد، جهانی بودن آن است.
2. جذابیت و تنوع:
رسانهها از ابزارهای مختلفی همچون فیلم، عکس، متن و یا هر هنر دیگری برای جذاب کردن خویش استفاده میکنند و این در حالی است که این ابزارها در فضای سایبر، همگی در یکجا قابل جمع و نیز قابل دستیابی است؛ از ویژگیهای منحصر به فردی که در تنوع و جذابیت فضای سایبر تأثیر بسزایی دارد، مشتریمحوری آن است. امکان نظرسنجی و ارزیابی در این فضا بسیار آسانتر و بهروزتر است و این توانایی را به دادهپردازان، فروشندگان و عرضهکنندگان محصولات اینترنتی میدهد که از آخرین خواستههای مشتریان و مخاطبان خود مطلع گردند.
3. آزادی اطلاعات و ارتباطات:
معنای واقعی آزادی اطلاعات، در فضای سایبر محقق شده است. از این رو، شما هر نوع اطلاعاتی را که بخواهید -اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و...- بدون محدویتهای حاکم بر دیگر رسانهها، در فضای سایبر قابل دسترسی است. آزادی ارتباطی نیز از ویژگیهای دیگر فضای مجازی است که در دیگر وسایل ارتباطی تا این حد قابل دستیابی نیست.
4. کاهش هزینههای اقتصادی، اجتماعی و ...:
از آنجایی که فضای مجازی، فواصل مکانی و تا حد زیادی فواصل زمانی را درنوردیده و لذا در بسیاری موارد، دیگر نیازی به مراجعهی حضوری برای خرید کالا یا خدمات نیست، بنابراین به طور طبیعی، در بسیاری از هزینههای اقتصادی صرفهجویی میشود. کاهش مصرف منابع سوختی برای وسایل نقلیه، کاهش آلودگی هوا به خاطر ترددهای کمتر وسایل نقلیه، کاهش ترافیک و به تبع آن کاهش استهلاک وسایل نقلیه، کاهش رفتوآمدهای غیر ضروری درونشهری و به نبال آن آرامش روانی بیشتر برای افراد جامعه، از جملهی این صرفهجوییها به حساب میآید. همچنین با گسترش نشر الکترونیک، هزینههای هنگفت چاپ و نشر نیز به شدت کاهش یافته و لذا در استفاده از منابع زیست محیطی لازم برای تولید کاغذ نیز صرفهجوییهای بسیاری به عمل میآید.
5. گسترش تعاملات و تبادل نظرها با سرعت بسیار بالا:
یک نمونهی عینی این مورد، «شبکههای اجتماعی» است که امکان تبادل آراء و به اشتراکگذاری مدیاهای مختلف (فیلم، عکس، موزیک، متن و ...) را برای تمام اعضای آن در سراسر جهان در کوتاهترین زمان ممکن فراهم میکند. البته شبکههای اجتماعی در عین داشتن این مزیت و مزایای مشابه، دارای عیوب بزرگ دیگری نیز هستند که در جای خود به آنها هم اشاره خواهد شد.
ارسال نظر