خداوند با هیچ کس فامیلی ندارد!
«ناطقنوری» با طرح این سؤال که «بالاخره عامل عزت چیست؟» و اینکه «عامل خوشبختی ماییم یا خدا»؟ افزود: خدا سرنوشت ملتی را تغییر نمیدهد، مگر اینکه خودشان بخواهند که در این صورت، هم دست خدا در کار است و هم دست ملت.
او در ادامه با اشاره به آیهای از قرآن گفت: «خدا سرنوشت ملتی را تغییر نمیدهد، مگر اینکه خودشان بخواهند که در این صورت، هم دست خدا در کار است و هم دست ملت. هیچ شخص و ملتی بیجهت عزیز و ذلیل نمیشود، مگر آنکه خود بخواهد».او در تشریح این موضوع به آیهای در سوره طور اشاره کرد و گفت: «در این آیه به عکس آیات سوره آلعمران، همه ذلتها و عزتها در دست خود مردم است و این مردم هستند که برای خود ذلت و عزت میخرند». وی افزود: «براساس این آیه، خود انسان است که عامل عزت و ذلت میشود». در ادامه به سوره نجم استناد کرد و گفت: «سرنوشتی برای انسان نیست، مگر آنچه خودش به دست خودش میآورد و کسب میکند، لذا ذلت و عزت با اوست».«ناطق» در تشریح منظر سوم از آیات قرآن به آیهای از سوره روم اشاره کرد و گفت: «براساس این آیه، فساد زمین را فراگرفته به خاطر آنچه شما (انسانها) انجام دادهاید... بدبختی را خودتان بهبار میآورید و شکستها به دست خود انسانهاست». بهگفته ناطق نوری براساس این آیه هم خداوند و هم انسانها در سرنوشت ملتها مطرح هستند.«ناطق» در ادامه به آیهای از سوره انفال اشاره کرد و گفت: «آنچه از این آیه استنباط میشود این است که خداوند نعمتهایی را به ما داده است که تغییرناپذیرند، مگر اینکه ملتها تغییر کنند و این نعمتها را تغییر دهند که در این صورت هم خداوند مطرح است و هم انسان».
«ناطقنوری» با طرح این سؤال که «بالاخره عامل عزت چیست؟» و اینکه «عامل خوشبختی ماییم یا خدا»؟ افزود: خدا سرنوشت ملتی را تغییر نمیدهد، مگر اینکه خودشان بخواهند که در این صورت، هم دست خدا در کار است و هم دست ملت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «خداوند گلیم هیچکس را سیاه نمیبافد»، گفت: «بخت و طالع دست خودمان است و خداوند نمرهدهنده است، پس هیچ ملتی بیجهت عزیز و ذلیل نمیشود».
او به بیان این موضوع به نقل از امیرالمؤمنین(ع) پرداخت و افزود: «علی(ع) در نهجالبلاغه از بنیاسرائیل یک منحنی ترسیم میکند که چگونه به ذلت دچار شدند و بعد عزیز شدند و بعد از عزت چه کردند که دوباره به ذلت گرفتار شدند».
«ناطقنوری» با اشاره به قصص موجود در قرآن گفت: «خداوند کتاب قصه برای ما نفرستاده بلکه بخش اعظم قرآن قصص و سرگذشت پیشینیان برای عبرتگیری است، در نتیجه سرنوشت دست خودشان بوده است».
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرنوشت قومهای مختلف از منظر حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: «علی (ع) میفرماید قومهایی را ببینید به واسطه عملشان کمرشان شکست؛ چراکه این اقوام کینهتوزی و بخل کردند و نسبت به هم حسد ورزیدند و مدام با هم دعوا داشتند و قلبهایشان نسبت به هم پر از کینه بود و هرکس دیگران را به خط و خطبازی و کندی و تندی متهم میکرد».
او با بیان اینکه مگر میشود ما هر غلطی را انجام دهیم و خداوند بیپاسخ بگذارد، گفت: «آنچه وحدت ملتها را میشکند و باعث ذلت است خود انسانها هستند».
منبع: شرق
ارسال نظر