مساله هستهای بحث فروش سیب زمینی نیست!
این تمام حاشیههای موکول کردن بررسی طرح هستهای مجلس به جلسات آتی نبود. اظهارات لاریجانی واکنشهایی را هم میان نمایندگان داشت
وی گفت که این طرح چند بار اصلاح شده بود و در آخر هم اصلاحاتی روی آن انجام شده بود که برخی به آن اعتراض داشتند. مطهری افزود: بخشی از طرح بازرسی از مراکز نظامی و غیرهستهای را مگر با مجوز شورای عالی امنیت ملی ممنوع کرده است. بحثی در مجلس وجود داشت که ما به هر حال این اجازه را دادهایم و با گذاشتن قید شورای عالی امنیت ملی مخالف بودند و میگفتند که بازرسی به طور مطلق ممنوع باشد برخی هم به سخنان رهبری استناد میکردند که فرمودهاند اجازه بازرسی از مراکز نظامی و دانشمندان هستهای را نخواهیم داد. این نماینده مجلس ادامه داد: این طرح در مجموع طرح خوبی است البته حرف تازهای ندارد، اما صرف دخالت مجلس در این موضوع مهم است، اگر مجلس هیچ گونه دخالتی نداشته باشد در مقابل تاریخ پاسخ قابل قبولی نخواهد داشت. وی با تاکید بر لزوم اعمال اصلاحاتی در متن طرح و جزئیات آن تصریح کرد: مثلا وقتی میگوییم تحریمها باید لغو شود یعنی همه تحریمها، در حالی که قاعدتا آنها تحریمهای مربوط به حقوق بشر را لغو نمیکنند بنابراین باید قید هستهای اضافه شود و باید گفته شود تحریمهای هستهای لغو شود. اگر آنها تحریمها را لغو نکردند آیا مجلس باید سکوت کند یا مخالفت کند؟ این موضوع ممکن است بعدا برای مجلس ایجاد مشکل کند لذا بخشهایی از این طرح باید روشنتر شود. مطهری، نحوه مطرح شدن این طرح را خلاف آییننامه داخلی مجلس عنوان و تصریح کرد: متن طرح چاپ نشده و نمایندگان هنوز طرح را ندیدهاند. همچنین نمایندگان مخالف و موافق هم برای کلیات ثبتنام و صحبت نکردهاند، اما رایگیری برای کلیات انجام شد. البته اکثریت قریب به اتفاق موافق بودند ولی به هر حال خلاف آییننامه داخلی مجلس بود. در حال حاضر حتی نمیتوان برای این طرح پیشنهاد داد و تنها میتوان پیشنهاد حذف را مطرح کرد. مطهری همچنین با بیان اینکه طرح مجلس در مورد الزام دولت به حفظ دستاوردهای هستهای مذاکرات را تحت تاثیر قرار نمیدهد افزود: معمولا مجالس دنیا این مصوبات را میگذرانند تا اگر توافقنامه موافق میلشان نبود بتوانند آن را رد کنند. اما در اینجا فکر نمیکنم چنین مسالهای پیش بیاید. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا توافق نهایی باید به تصویب مجلس برسد، گفت: به نظر من این قید باید در طرح وجود داشته باشد وگرنه این مصوبه فایده زیادی ندارد. باید به گونهای باشد که ما بهانهای داشته باشیم تا اگر توافق، توافق خوبی نبود بگوییم مجلس آن را رد کرده و دولت مجوز قانونی داشته باشد همانطور که کنگره آمریکا مصوبهای در اینباره داشت. مطهری با بیان اینکه بررسی این طرح در مجلس با عجله انجام شده اظهار کرد: البته عجلهای هم نبود اما حرف این بود که ممکن است طرح از دستور خارج شود و عدهای میخواستند فضایی درست کنند اما آقای لاریجانی با مطرح کردن طرح خواست فرصتی برای این کارها ایجاد نشود. این نماینده مجلس درباره پیشبینی خود از نتیجه مذاکرات هستهای تاکید کرد: من فکر میکنم توافق انجام میشود و انشاءالله توافق خوبی هم خواهد بود. نشانههایش هم آشکار است. طرفین این اراده را دارند و این یک نیاز طرفینی است. علائم هم نشان میدهد که این کار انجام شدنی است اما اگر انجام نشود بیشتر به ضرر آنهاست. مطهری در پایان یادآور شد: چه توافق انجام شود یا نه مذاکرات به نفع کشور ماست زیرا نشان میدهد که ایران نرمش و انعطافش را نشان داده و جنگ طلب نیست. ضمن اینکه این اتمام حجتی برای مردم دنیاست که نظام ما به دنبال توافق بوده اما نشده است. حتی اگر حمله نظامی هم انجام شود مردم ما بعد از مذاکرات بهتر مقاومت خواهند کرد و این به نفع کشور ماست.
مساله هستهای، بحث فروش سیبزمینی در کشور نیست
ماجرای تصویب کلیات طرح مجلس حاشیههایی هم داشت. احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری از تغییر متن طرح الزام دولت برای حفظ دستاوردها و حقوق هستهای ملت ایران، اظهار کرد: بر اساس تبصره 2 ماده 146 آییننامه مجلس وقتی گزارشی چاپ شود تا زمانی که در دستور کار نباشد قابل اصلاح است. وی افزود: متاسفانه این طرح به عنوان دستور دوم در دستور هفتگی مجلس به چاپ رسیده اما تغییراتی در آن رخ داده است. در حالی که این مساله اهمیت بسیاری دارد. علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر، اظهار کرد: مسائلی که مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و شورا هم بر آن نظر دارد ما هم باید به آن کمک کنیم. رئیس قوه مقننه تصریح کرد: شورای عالی امنیت ملی چارچوبهایی دارد که باید با آنها هماهنگیهای لازم داشته باشیم؛ بحث فروش سیبزمینی در کشور نیست. لاریجانی افزود: این موضوع در هیات رئیسه بحث شد که چارچوبهای مورد نظر رهبری رعایت شود و هماهنگی و مشورت با شورای عالی امنیت ملی وجود داشته باشد. البته ملاحظاتی داشتهاند که منتقل کردهایم. بعضی رعایت شده و باید همه کمک کنیم زیرا به رای بالایی هم نیاز دارد.
تهدید هیات رئیسه مجلس به شکایت از سوی یک نماینده
این تمام حاشیههای موکول کردن بررسی طرح هستهای مجلس به جلسات آتی نبود. اظهارات لاریجانی واکنشهایی را هم میان نمایندگان داشت. مثلا محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در تذکری گفت: نمایندگان طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هستهای را با رای بالایی به تصویب رساندند. این طرح دومین دستور چاپ شده در دستور کاری امروز مجلس قرار دارد اما متاسفانه از دستورات کاری که فرهنگی قرائت کرد حذف شده است. وی با استناد به حصول قانون اساسی و مواد 24 و 159 آییننامه داخلی مجلس گفت: طبق این اصول قانون اساسی و مواد آییننامه طرحها باید با توجه به فوریت آن در دستور کار مجلس قرار گیرد. وی تاکید کرد: اجازه این برخوردها و بینظمی را ندهید؛ چون همه نمایندگان در این باره متفق القول هستند. اگر پشت پرده مسالهای است به ما هم بگویید در غیر این صورت اجازه دهید این طرح در دستور کار قرار گیرد. همزمان با این تذکر آصفری تعدادی از نمایندگان با 4-4 کردن سخنان وی را تایید کردند. ابوترابیفرد، نایب رئیس مجلس که در این لحظات اداره جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: همان طور که قبلا توضیح داده شد با تقاضای همکاران و رای 92 درصد مجلس طرح مذکور در دستور رسیدگی قرار گرفت. اما از نظر آییننامه باید دستور جاری تعیین تکلیف شود و طرح اولویتدار الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هستهای رسیدگی شود. وی با استناد به تبصره 1 ماده 4 آیین نامه داخلی مجلس تاکید کرد: طرح استانی شدن انتخابات با تغییر دستور در دستور کار قرار گرفته بنابراین پس از پایان رسیدگی به آن طرح، الزام دولت به حفظ دستاوردهای هستهای مورد رسیدگی مجلس قرار میگیرد. علیرغم توضیحات ابوترابیفرد، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در اعتراض به در دستور قرار نگرفتن طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هستهای ملت ایران هیات رئیسه مجلس را تهدید به شکایت کرد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر، همان توضیحات قبلی خود را ارائه کرد.
انتخابات در مجلس استانی شد
مجلسنشینان دیروز رسیدگی به طرح استانی –شهرستانی شدن حوزههای انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستور کار قرار دادند و مواد دیگری از این طرح را تصویب کردند. برابر ماده 6 این طرح، وزارت کشور موظف شد برگههای رای را به گونهای طراحی کرده و در اختیار رایدهندگان قرار دهد که هر رایدهنده در استان بتواند برای همه کرسیهای نمایندگی حوزههای موجود در استان به صورت مجزا نماینده انتخاب کند. همچنین در برگه رای محلی جهت رای به عنوان فهرست تعیین شود. براساس ماده 7 این طرح نیز از هر حوزه انتخابیه موجود استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل 15 درصد آراء صحیح ماخوذه در حوزه انتخابیه موضوع تبصره ذیل ماده یک این قانون را کسب کرده و بالاترین رای را در کل استان به دست آوردهاند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب میشوند. در تبصره این ماده آمده است: در صورتی که حدنصاب در این ماده، برای یک یا چند کرسی به دست نیاید نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رای را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند به عنوان نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه مییابند. وکلای ملت با تصویب ماده 8 این طرح به منظور تجمیع نتایج آراء حوزههای انتخابیه موجود در استان اعضای هیاتی به عنوان هیات اجرایی استان را مشخص کردند. همچنین براساس ماده 9 این طرح مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی 14 روز بوده که 15 روز قبل از روز اخذ رای آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رای ادامه دارد. براساس ماده 10 طرح مذکورکه به تصویب مجلس رسید در صورت ابطال انتخابات یک یا چند حوزه انتخابیه موجود، انتخابات نسبت به آن حوزه انتخابیه کامل و نسبت به سایر حوزههای انتخابیه موجود استان صحیح است. ماده 11 نیز میگوید که طرح استانی شدن انتخابات میان دورهای مجلس شورای اسلامی یک مرحلهای است و هر نامزد صرفاً چنانچه در حوزه انتخابیه موجود واجد حداکثر نسبی آرا گردد به مجلس راه مییابد. بر اساس ماده 12 این طرح حوزههای انتخابیه اقلیتهای دینی از شمول این قانون مستثنی هستند. بر اساس آخرین ماده طرح استانی شدن انتخابات، آییننامه اجرایی این قانون ظرف مدت 2 ماه از تاریخ تصویب آن توسط وزارت کشور تهیه میشود و به تصویب هیات وزیران میرسد. با پایان بررسی طرح استانی –شهرستانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی، این مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال میشود.
منبع: ابتکار
ارسال نظر