ادعای کاخ سفید: هشدار بایدن به رهبری ایران از طریق تماسی تلفنی یا طرف سوم؟ پیام مستقیمی منتقل شد؛ بیشتر از این چیزی نمیگویم
«جان کربی» هماهنگکننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری که مشروح آن در وبگاه کاخ سفید منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آمریکا با توجه به این گفته «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا مبنی بر این که اگر حملات به نظامیان آمریکا از سوی ایران یا نیروهای نیابتی آن ادامه بیابد، پاسخ خواهد داد، او دقیقا برای این پاسخ منتظر چیست، گفت: او این را گفته است.

هماهنگکننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران درباره پیام رییس جمهور این کشور به ایران درباره حملات به نظامیان آمریکایی در منطقه و حضور وزیر امور خارجه ایران در نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل درباره جنگ غزه پاسخ داد.به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از ایسنا، «جان کربی» هماهنگکننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری که مشروح آن در وبگاه کاخ سفید منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آمریکا با توجه به این گفته «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا مبنی بر این که اگر حملات به نظامیان آمریکا از سوی ایران یا نیروهای نیابتی آن ادامه بیابد، پاسخ خواهد داد، او دقیقا برای این پاسخ منتظر چیست، گفت: او این را گفته است.
کربی در ادامه در پاسخ به این که آیا تکرار یک هشدار پاسخ دادن محسوب میشود، گفت: ما قبلا، در ماه مارس به طور مثال، پاسخ دادهایم و تلافی هم کردهایم، در واقع قاطعانه هم بود. همان طور که رییسجمهور گفت، ما در حفاظت از نظامیان و تاسیساتمان تردید نخواهیم کرد اما در زمان و به شیوهای که بخواهیم انجامش خواهیم داد.
این مقام کاخ سفید در پاسخ به این که با توجه به ادعای کربی مبنی بر این که بایدن به رهبری ایران هشدار داده است، این پیام چگونه منتقل شده، گفت که وارد این موضوع نمیشود.
او در پاسخ به پافشاری خبرنگار که آیا این پیام ادعایی از طریق تماسی تلفنی منتقل شده یا طرف سوم و آیا پس از مجروح شدن نظامیان آمریکا در منطقه منتقل شده است، گفت: پیام مستقیمی منتقل شد. بیشتر از این چیزی نمیگویم.
ادعای کربی در پی این مطرح میشود که بایدن روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «آنتونی آلبانیزی» نخستوزیر اتریش گفت که هشدار وی به سران ایران این است که اگر به حمله به نیروهای آمریکایی ادامه بدهند، با پاسخ آمریکا مواجه خواهند شد و باید برای این پاسخ آمادگی داشته باشند.
در ادامه نشست خبری کاخ سفید، کربی در پاسخ به این که با توجه به دیدارهای «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران با سران حزبالله لبنان، جهاد اسلامی و حماس، آمریکا چرا برای او روادید ورود به نیویورک را صادر کرده است، گفت: دبیرکل سازمان ملل نشستی در سطح وزرا برگزار کرد. او وزیر امور خارجه ایران است. ما میزبان سازمان ملل هستیم. ما این مسئولیت را جدی میگیریم. اما آیا ما از این موضوع که او در خاک آمریکا است خوشمان میآید؟ نه. اما ما برخلاف بسیاری دیگر از کشورهای جهان، این مسئولیتها را جدی میگیریم. بنابراین، ما اجازه دادیم که به اینجا بیاید تا در این نشست شرکت کند.
او افزود: صراحتا بگویم که از این فرصت استفاده خواهیم کرد و امیدواریم بقیه هم از این فرصت استفاده کنند و سوالات سختی درباره عملکرد کشورش در حمایت از این گروههای شبه نظامی در منطقه و در حمایت از حماس و حزبالله بپرسند. برای رهبران جهان که به نیویورک آمدهاند، این موقعیت فرصتی است که دیدگاهشان و نگرانیهایشان را مستقیما با وزیر امور خارجه ایران در میان بگذارند.
ادعای کربی در پی این مطرح میشود که بایدن روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «آنتونی آلبانیزی» نخستوزیر اتریش گفت که هشدار وی به سران ایران این است که اگر به حمله به نیروهای آمریکایی ادامه بدهند، با پاسخ آمریکا مواجه خواهند شد و باید برای این پاسخ آمادگی داشته باشند.
در ادامه نشست خبری کاخ سفید، کربی در پاسخ به این که با توجه به دیدارهای «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران با سران حزبالله لبنان، جهاد اسلامی و حماس، آمریکا چرا برای او روادید ورود به نیویورک را صادر کرده است، گفت: دبیرکل سازمان ملل نشستی در سطح وزرا برگزار کرد. او وزیر امور خارجه ایران است. ما میزبان سازمان ملل هستیم. ما این مسئولیت را جدی میگیریم. اما آیا ما از این موضوع که او در خاک آمریکا است خوشمان میآید؟ نه. اما ما برخلاف بسیاری دیگر از کشورهای جهان، این مسئولیتها را جدی میگیریم. بنابراین، ما اجازه دادیم که به اینجا بیاید تا در این نشست شرکت کند.
او افزود: صراحتا بگویم که از این فرصت استفاده خواهیم کرد و امیدواریم بقیه هم از این فرصت استفاده کنند و سوالات سختی درباره عملکرد کشورش در حمایت از این گروههای شبه نظامی در منطقه و در حمایت از حماس و حزبالله بپرسند. برای رهبران جهان که به نیویورک آمدهاند، این موقعیت فرصتی است که دیدگاهشان و نگرانیهایشان را مستقیما با وزیر امور خارجه ایران در میان بگذارند.
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر