ایرادات ساترا، نهاد وابسته به صداوسیما از سریال «رهایم کن»: از اعمالی همچون شرب خمر قبحزدایی شده / از ظلم و جور نظام ستمشاهی چیزی بیان نشده / شخصیتهای مبارز و عدالت خواه سریال به گروههای غیر مذهبی و متمایل به مارکسیسم تقلیل یافتهاند / خانواده نایب سرخی به عنوان قطب مثبت داستان، التزامی به مناسک دینی ندارند اما به عدالت معتقدند
کد خبر: ۳۶۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
به نظر میرسد تاکید بر روایت داستان در زمان قبل از انقلاب تلاشی برای گذر از الزامات و محدودیتهای احتمالی روایت قصه در زمان حال است، ولی بازنمایی تصویر گردش در کابارهها و رستورانها و سینماهای خاص آن دوران و آزادی در تفریحات شخصی خلاف شرع و همچنین استفاده از صدای خوانندگان قبل (انقلاب برایند کلی قصه را به ترویج سبک زندگی قبل از انقلاب هدایت میکند.

برگه ممیزی سریال «رهایم کن» منتشر شد.در این برگه که به امضای مهدی سیف، مدیر کل نظارت و تطبیق ساترا، نهادی متعلق به صداوسیما که بر سریال های شبکه نمایش خانگی نظارت می کند، رسیده، «اهم ملاحظات مبنایی و محتوایی ۱۱ قسمت بازبینی شده سریال «رهایم کن»» به شرح زیر اعلام شده است:
احیای سبک زندگی قبل انقلاب
اعمالی همچون شرب خمر مصرف مواد مخدر و شکستن حریمهای شرعی و سایر ناهنجاریهای اخلاقی قبح زدایی و عادی سازی شده است.
به نظر میرسد تاکید بر روایت داستان در زمان قبل از انقلاب تلاشی برای گذر از الزامات و محدودیتهای احتمالی روایت قصه در زمان حال است، ولی بازنمایی تصویر گردش در کابارهها و رستورانها و سینماهای خاص آن دوران و آزادی در تفریحات شخصی خلاف شرع و همچنین استفاده از صدای خوانندگان قبل (انقلاب برایند کلی قصه را به ترویج سبک زندگی قبل از انقلاب هدایت میکند.
ابهام در تصویر نظام ستمشاهی و مبارزات قبل از انقلاب اسلامی ایران
در سالهای روایت سریال سال (۱۳۵۴) از ظلم و جور نظام ستمشاهی بیان نمیشود و هیچ تصویری از جامعه مذهبی و نمادهای دینی دیده نمیشود شخصیتهای مبارز و عدالت خواه سریال به گروههای غیر مذهبی و متمایل به مارکسیسم تقلیل یافته اند و در تمام بخشهای دیده شده تا پایان قسمت یازده هیچ شخص یا گروه مبارز مذهبی وجود ندارد.
ابهام در تصویر جایگاه و نقش خانواده در جامعه ایرانی
خانواده ارباب (نایب سرخی) در مقایسه با سایر خانوادهها خصوصا خانوادههای کارگری و روستایی منسجمتر متعادلتر و اخلاق گراتر هستند خانواده نایب سرخی (خان پسرش خانم و دخترش افسانه و همین طور هاتف) به عنوان قطب مثبت داستان التزامی به مناسک دینی ندارند، اما به عدالت معتقدند و در عین حال در شراب خواری بی مبالاتی میکنند.

X Share
ارسال نظر
اخبار روز
گزیده ها
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین