ادامه معماي هواپيماي مالزي
در زمان قطع تماس هواپيما وجود ابرهاي غليظي در ناحيه گزارش شد. خلبان براي پرهيز از اين ابرها خواستار صعود به ارتفاع 38 هزار فوتي (11 هزار متري) شده بود.

به گزارش رويترز، رئيس مرکز ملي جستجو و نجات اندونزي، ديروز در جمع خبرنگاران گفت که هواپيماي ايرباس A320-200 با شماره پرواز QZ8501 که از روز گذشته ناپديد شده است احتمالا در دريا سقوط کرده است. بامبانگ سوئليستيو، در کنفرانس خبري گفت «بر پايه مختصاتي که در اختيار ما گذاشته شده و ارزيابيها... فرضيه اين است که هواپيما در قعر درياست».
وي گفته است اندونزي، وسايل مورد نياز براي بيرون آوردن هواپيما را از ته دريا ندارد، اما در اين مورد، در صورت نياز، از ديگر کشورها کمک خواهد خواست. او ميگويد آمريکا، فرانسه و بريتانيا، پيشنهاد کمک در اين زمينه دادهاند.
شبکه خبري ايبيسي استراليا ميگويد آن کشور به عمليات جستوجو پيوسته است. مالزي و سنگاپور نيز براي کمک به مقامهاي اندونزي اقدام کردهاند.به گزارش رسانههاي اندونزي، 155 نفر از سرنشينان هواپيما از اندونزي، سه نفر از کشور کرهجنوبي و يک نفر از سنگاپور، يک نفر از بريتانيا و يک نفر از مالزي هستند. در ميان مسافران 16 کودک و يک نوزاد بودهاند. خلبان ايرباس 320 ناپديد شده، کاپيتان اريانتو، بيشاز 20 هزار ساعت سابقه پروازي داشته است که بيشاز 6 هزار ساعت در اي-320 بوده است. کمکخلبان رميامانوئل پلزل، هم بيشاز 2200 ساعت سابقه پروازي با «اير- آسيا اندونزي» داشته است.
فرضيه سقوط
در زمان قطع تماس هواپيما وجود ابرهاي غليظي در ناحيه گزارش شد. خلبان براي پرهيز از اين ابرها خواستار صعود به ارتفاع 38 هزار فوتي (11 هزار متري) شده بود. اما جوکو مورجاتموجو مقام وزارت ترابري اندونزي گفت که «به علت حضور هواپيماي ديگري در آنجا اجازه صعود داده نشد و هواپيماي خطوط ايرآسيا پنج دقيقه بعد ناپديد شد».
جفري توماس از شرکت آنلاين ايرلاين ريتينگز (airlineratings.com) ميگويد، دادههاي راداري نشان ميدهد که هواپيما با سرعت 353 گره پرواز ميکرد که 100 گره کمتر از سرعتي بود که بايد با آن پرواز ميکرد. او تاکيد کرد که اين نظريه هنوز در حد حدس و گمان است اما امکان آن وجود دارد که خلبانها به علت تشکيل يخ در ابزاري به نام لوله پيتو، توانايي سنجش سرعت را از دست داده باشند. تصور ميشود که علت سقوط هواپيماي ايرفرانس در سال 2009 بر فراز اقيانوس اطلس همين بوده باشد.
يک مقام ارشد سازمان هواپيمايي کشوري اندونزي، به رويترز گفت مقامات مسوول اطلاعات رادار هواپيما را دارند و منتظرند تا تيمهاي جستجو و نجات بقاياي هواپيما را پيدا کنند و سپس به بررسي دلايل حادثه بپردازند.
مشکل تجهيزات اندونزي
به گفته مقامات هوايي اندونزي، اين کشور در حال جستجوي بقاياي هواپيما در مناطق شمال شرقي جزيره بنگکا (بنگه) است اين جزيره تقريبا ميان شهر سورابايا در اندونزي و سنگاپور، در درياي جاوه، قرار دارد. به گفته رئيس مرکز ملي جستجو و نجات اندونزي، اين کشور احتمالا تکنولوژي کافي براي جستجو در اعماق دريا را ندارد و پيشنهاد کمک کشورهاي آمريکا، بريتانيا و فرانسه را پذيرفته است. کمکهايي هوايي و دريايي نيز از استراليا، سنگاپور، و چين به اندونزي ارسال شده است.
در حالي عمليات جستجو ادامه دارد که توني فرناندز، رئيس شرکت هواپيمايي ايرآسيا، در شهر سورابايا، دومين شهر بزرگ اندونزي، حاضر شد و با بستگان سرنشينان هواپيما گفتوگو کرد. وي در توييتر خود نوشت: «اين حادثه بدترين کابوس من است، کابوسي که تمام نميشود».
شرکت اير- آسيا يک شرکت مالزياييست و در عين حال صاحب 49 درصد سهام «اير-آسيا اندونزي» است. جوکو ويدودو، رئيسجمهور اندونزي، در پيامياز مردم خواست که براي سلامت مسافران و کارکنان پرواز دعا کنند. پاپ فرانسيس، رهبر کاتوليکهاي جهان، نيز روز يکشنبه، از سرنشينان پرواز ناپديد شده ايرآسيا در نيايش و دعاي خود ياد کرد.
وزير حمل و نقل اندونزي اعلام کرده است که دولت اندونزي رسيدگي به وضعيت هواپيمايي ايرآسيا را تا ارتقاي سطح امنيت پروازهاي آن برعهده ميگيرد. اين سومين بار در سال رو به پايان ميلادي است که براي هواپيماهاي شرکتهاي مالزيايي سانحهاي رخ ميدهد. در سانحه ناپديد شدن پرواز 370 شرکت هوايي مالزي در زمستان گذشته، هنوز هيچ اثري از سرنشينان يا خود هواپيما پيدا نشده است.
منبع: مردم سالاری
ارسال نظر