طرحی که میتوانست از مرگ 8 دانشجو جلوگیری کند/ این طرح با تغییر مدیریت دانشگاه آزاد ناگهان متوقف شد / پروژهای که مسیر 7 کیلومتری اتوبوسها را به 1800 متر کاهش میداد
ماجرا از این قرار است که از سال ۱۳۹۲، طرح جایگزینی سیستم جابجایی دانشجویان و کارمندان واحد علوم و تحقیقات از اتوبوس به حمل ونقل کابلی (تله کابین) توسط محسن هاشمی رفسنجانی معاون عمرانی وقت دانشگاه آزاد مطرح شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ ماجرا از این قرار است که از سال ۱۳۹۲، طرح جایگزینی سیستم جابجایی دانشجویان و کارمندان واحد علوم و تحقیقات از اتوبوس به حمل ونقل کابلی (تله کابین) توسط محسن هاشمی رفسنجانی معاون عمرانی وقت دانشگاه آزاد مطرح شد.

بر اساس این گزارش، در این طرح با محاسبه هزینه جابجایی دانشجویان با اتوبوس، اتلاف وقت، سوخت و درامد زایی تلکابین در روزهای تعطیل برای کوهنوردی وگردشگری شهروندان تهرانی، بازگشت سرمایه این سیستم برای دانشگاه آزاد با احداث تلکابین در کمتر از سه سال پیش بینی شده بود.
با تصویب این طرح در دانشگاه آزاد، مناقصهای بین المللی در سال ۱۳۹۳ برگزار شد و دوپل مایر معتبرترین سازنده تله کابین در جهان و شرکت تام ایران خودرو به عنوان تامین کننده تجهیزات این سامانه انتخاب شدند.
امکان جابجایی چهار هزار نفر در هر ساعت
به این ترتیب، عملیات اجرایی طرح در سال ۱۳۹۴ آغاز شد تا تله کابینی با ظرفیت ۷۲ کابین هشت نفره مدرن که امکان جابجایی چهار هزار نفر را در هرساعت بصورت رفت و برگشت ظرف ده دقیقه فراهم میآورد، جایگزین اتوبوسها شود.
فقط سه ماه تا تکمیل پروژه مانده بود اما ناگهان متوقف شد
در تابستان سال ۱۳۹۵ تمامی تجهیزات سامانه حمل ونقل کابلی واحد علوم و تحقیقات وارد کشور شده و از نظر تجهیزاتی تکمیل شده ومورد تست قرار گرفته بود، و پیشرفت پروژه به حدود ۸۰ درصد رسیده بود و میتوانست ظرف سه ماه راه اندازی شود، اما با تغییر مدیریتی دانشگاه آزاد این پروژه متوقف شد و همچنان پس از گذشت سی ماه متوقف است و تجهیزات مدرن آن، در انبار واحد علوم وتحقیقات رها شده.
خطر تصادفهایی این چنین جان ۴۰ هزار دانشجو و هزاران کارمند و مراجعه کننده به این دانشگاه را تهدید میکند، اما همچنان خبری از بهره برداری از این پروژه نیست و سیستم جابجایی دانشجویان با اتوبوسهای فرسوده انجام میشود.




ارسال نظر