گردش 40 هزار میلیارد تومانی مؤسسات کنکوری
وزیر آموزش و پرورش گفت: در بازدیدهای خود در شهرستانهای مختلف میبینم فلان دستگاه دولتی دارای یک ساختمان بسیار مستحکم و شیک است و در کنار آن یک مدرسهای است که در حال خراب شدن بوده و ایرادات تجهیز فضا دارد، این یک نقیصه بزرگ برای کشور است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در بازدیدهای خود در شهرستانهای مختلف میبینم فلان دستگاه دولتی دارای یک ساختمان بسیار مستحکم و شیک است و در کنار آن یک مدرسهای است که در حال خراب شدن بوده و ایرادات تجهیز فضا دارد، این یک نقیصه بزرگ برای کشور است.سید محمد بطحائی ظهر امروز در حاشیه کلنگزنی پروژههای عمرانی آموزش و پرورش در گلپایگان اظهار کرد: فرهنگ این مرز و بوم و آموزش و پرورش در کشور مدیون گلپایگان بوده و این سبب افتخار مضاعف برای حضور در این شهرستان است.
وی افزود: نخستین پله برای رسیدن به یک آموزش و پرورش پیشرفته و توسعهیافته، مطلوبیت فضا و تجهیز آن فضا است و ما چشم به راه رسیدن این روز هستیم.
گردش 40 هزار میلیاردی مؤسسات کنکور
وی ادامه داد: برای کشوری که نیاز دانشآموزانش تمرین مهارتهای زندگی است، خیلی بد است که گردش مالی مؤسسات آن گاهی تا 15 هزار میلیارد تومان گزارش شود و این رقم به طور غیررسمی تا 40 هزار میلیارد تومان نیز برآورد شده است.
وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: این هزینه فشاری بیهوده بر خانواده وارد میکند تا فرزندانشان را به کلاس کنکور بفرستند و انواع کتابهای آمادگی کنکور را فراهم آورند، تبلیغات این مؤسسات شدت یافته انگار جنگ بالا گرفته است؛ اگر این هزینه به مسیر صحیح تعلیم و تربیت رود بسیاری از مشکلات کاهش مییابد.
شروع تصحیح مسیر آموزش و پرورش از دوره ابتدایی
بطحائی با تأکید بر اینکه در این راه موانعی وجود دارد که باید به تدریج حذف شوند و این کار یک روز و یکسال نیست، مطرح کرد: تصحیح مسیر را از مقطع ابتدایی شروع کردیم؛ یکی از موانعی که اهداف اصیل تعلیم و تربیت را تحت تأثیر قرار داده، آزمونهای مکرر و توجه بیش از اندازه به سطحیترین سطح علم یعنی حافظهمحوری است، این مسأله باعث شده است که دیگر ساحتهای تعلیم و تربیت فراموش و کمرنگ شود.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر امروز آموزش و پرورش با کنکوری که سالها به این شکل برگزار شده و تیشه به ریشه تربیت صحیح بچهها میزند، مخالفت میکند، نه به دلیل آن است که کنکور فلان شکل شود، بلکه برای این است که کنکور به شیوه موجود، چترش را بر آموزش کشور باز کرده و اجازه نمیدهد معلم مدرسه در کلاس به همه هدفهای تربیتی و برنامههای درسی توجه کند و در یک مدرسه برنامههایی اجرا شود که دانشآموز زندگی کردن را بیاموزد.
وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: هدف از برگزاری اردو، آموزش زندگی کردن به دانشآموز است ولی اکنون اردو نیز منحرف شده و به محلی برای تمرین و تست و آزمون تبدیل شده است؛ تلاشهای آموزش و پرورش به نتیجه نمیرسد مگر اینکه همه آحاد جامعه از حاکمیت و آموزش و پرورش مطالبه آموزش مهارتهای زندگی کردن را کنند.
وی همچنین ابراز کرد: اگر زوج ممتاز علمی پس از 6 ماه از ازدواج از پلههای دادگستری بالا میرود بخشی از نقص آن با آموزش و پرورش است و بخش دیگر تقصیر به عهده صدا و سیما، رسانههای ارتباط جمعی، دانشگاهها و همه تریبونهایی در جامعه است که نقش تعلیم و تربیت اجتماعی را دارند.
بطحائی در ادامه گفت: برای ایجاد چنین تحولی نیاز به فضای آموزشی مناسب داریم فضاها باید به نحوی باشند که امکان تمرین مهارتهای زندگی را داشته باشند.
وی همچنین اظهار کرد: وقتی در کلاس 40 یا 45 نفره دانشآموزان امکان تکان خوردن ندارند، چگونه میتوان از معلم توقع داشت که در یک نوبت صبح، علاوه بر مهارتهای شناختی، سایر مهارتهای اجتماعی را هم به دانشآموزان یاد بدهد؛ نوبت عصر هم که نوبت دانشآموز و معلمان دیگری است، توقع چنین آموزشی امکان ندارد حتی اگر معلم چنین توانایی و انگیزهای داشته باشد امکان آموزش نیست.
منبع: فارس
ارسال نظر