محرومیت از شیر مادر و خطر مرگ نوزاد
کد خبر: ۲۲۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
محروم شدن نوزادان از شیر مادر در ساعات اولیه تولد باعث افزایش خطر مرگ حدود ۷۸ میلیون نوزاد در سال میشود. در تحقیقی که یونیسف روی مادران در ۷۶ کشور دارای درآمد پایین و متوسط انجام داد مشخص شد که از پنج نوزاد متولد شده تنها دو نفر آنها بلافاصله بعد تولد با شیر مادر تغذیه میشوند.
محروم شدن نوزادان از شیر مادر در ساعات اولیه تولد باعث افزایش خطر مرگ حدود ۷۸ میلیون نوزاد در سال میشود. در تحقیقی که یونیسف روی مادران در ۷۶ کشور دارای درآمد پایین و متوسط انجام داد مشخص شد که از پنج نوزاد متولد شده تنها دو نفر آنها بلافاصله بعد تولد با شیر مادر تغذیه میشوند.مطالعات قبلی نشان میداد که به تاخیر انداختن تغذیه با شیر مادر بین ۲ تا ۲۳ ساعت بعد از تولد، خطر مرگ طفل را تا ۳۳ درصد افزایش میدهد و این خطر در مورد نوزادانی که مادران شان، شیردهی به آنها را یک روز یا بیشتر پس از وضع حمل به تاخیر انداختند، دو برابر است.
بد نیست بدانید که پزشکان از کولستروم یا نخستین شیر تولید شده در سینه مادران (آغوز) به عنوان نخستین واکسن نوزادان یاد میکنند. کودکانی که با شیر مادر تغذیه میشوند در بزرگسالی کمتر به بیماریهای قلبی و عروقی دچار میشوند و کمتر دیده میشود میزان کلسترول خونشان بالا باشد.
میزان ابتلا به بیماریهای آسم، اگزما و انواع آلرژی هم در نوزادان و کودکانی که با شیر مادر تغذیه میکنند به مراتب کمتر از شیرخواران دیگر است. چربی و پروتئین شیر مادر بهتر از تمامی انواع شیر هضم و جذب میشود و به همین علت دردهای قولنجی، جمع شدن گاز در معده (نفخ)، استفراغ و حساسیت نسبت به پروتیئن در شیرخواران تغذیه شده با شیر مادر به مراتب کمتر است. ترکیب شیر مادر همراه با رشد کودک تغییر میکند. در هر وعده شیرخوردن، چربی به تدریج بیشتر میشود. ابتدای شیر رقیق و آبکی است و در عوض قسمت انتهایی شیر غلیظتر است؛ به این سبب هم تشنگی و هم گرسنگی کودک با شیر مادر برطرف میشود.
منبع : اطلاعات
X Share
ارسال نظر
اخبار روز
گزیده ها
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین