گر تو بهتر ميزني بستان بزن / تاملي بر گفتههاي يكي از منتقدين صنعت خودرو
کد خبر: ۲۲۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
آريو برازنده، كارشناس خودرو: معلوم نيست تندباد نقدهايي كه بر پيكره صنعت خودرو ميخورد, از كدام طرف برخاسته است. تندبادهايي كه گاه در هم پيچيده و وهم آلود و گاه مغرضانه و بيباك و گاه هم از عمق ندانستن. دشوار است كه بداني نقد از كدام سو برخاسته و چه مقصدي را در نظر دارد. براي روشن شدن موضوع به يكي از اخيرترين نقدهايي كه از سوي خاكساري كه فروتني را فرو گذاشته ميپردازيم:
استاد دانشگاهي كه خود را كارشناس خودرو هم ميداند, گهگاه چيزهايي ميگويد خورند رسانههاي عمومي كه حتي باورپذيري آن براي بسياري از مخاطبين عام هم دشوار است. مثلاً يكبار گفته بود كه: «به طور كلي بايد اذعان كرد كه توليد مشترك يا موظف كردن شركت خارجي براي توليد در ايران همواره ناموفق بوده است.» چنين سخني آن هم از كسي كه عنوان استادي دانشگاه دارد بسيار بعيد است. اصلاً به باور بسياري از كارشناسان خودرو يكي از دلايل عقبماندگي صنعت خودروي ايران همين ايزوله بودن آن است. صنعت خودرو در تمام دنيا نشان داده كه براي توسعه و رشد خود نياز به مراودات بينالمللي دارد كه در اين مراودات توليد مشترك با يك شركت خارجي امري بسيار متداول است. يا در اظهار نظري ديگر گفته آنچه خودروسازان ايران توليد ميكنند «خودرو» نيست!
واقعا اگر بخواهيم بدون هيچگونه حب و بغضي و فقط عادلانه قضاوت كنيم, بايد از اين استاد عزيز كه تمام قد به دو شركت خودروسازي (سايپا و ايران خودرو) ميتازد و معتقد است كه وجود همين دو شركت مشكل اصلي صنعت خودروي ايران است؛ بپرسيم كه با فرض حذف و خروج اين دو شركت از صحنه صنعت خودروي ايران, چه چيزي از اين صنعت باقي خواهد ماند؟
آنچه كه مسلم است بازيگري در صنعت خودرو با ساير صنايع كاملا متفاوت است. نميتوان به راحتي تمام كساني كه در اين صنعت تلاش و كوشش ميكنند را با چوب «مديريت نادرست» راند, تمام كساني كه از يرون به صنعت خودرو نگاه ميكنند بدون اطلاع از محدويتهاي آن ميتوانند آرايي را صادر كنند واقعاً بايد به اين دوستان توانايي بيشتري در خود حس ميكنند گفت: «گر تو بهتر ميزني بستان بزن»
استاد دانشگاهي كه خود را كارشناس خودرو هم ميداند, گهگاه چيزهايي ميگويد خورند رسانههاي عمومي كه حتي باورپذيري آن براي بسياري از مخاطبين عام هم دشوار است. مثلاً يكبار گفته بود كه: «به طور كلي بايد اذعان كرد كه توليد مشترك يا موظف كردن شركت خارجي براي توليد در ايران همواره ناموفق بوده است.» چنين سخني آن هم از كسي كه عنوان استادي دانشگاه دارد بسيار بعيد است. اصلاً به باور بسياري از كارشناسان خودرو يكي از دلايل عقبماندگي صنعت خودروي ايران همين ايزوله بودن آن است. صنعت خودرو در تمام دنيا نشان داده كه براي توسعه و رشد خود نياز به مراودات بينالمللي دارد كه در اين مراودات توليد مشترك با يك شركت خارجي امري بسيار متداول است. يا در اظهار نظري ديگر گفته آنچه خودروسازان ايران توليد ميكنند «خودرو» نيست!
واقعا اگر بخواهيم بدون هيچگونه حب و بغضي و فقط عادلانه قضاوت كنيم, بايد از اين استاد عزيز كه تمام قد به دو شركت خودروسازي (سايپا و ايران خودرو) ميتازد و معتقد است كه وجود همين دو شركت مشكل اصلي صنعت خودروي ايران است؛ بپرسيم كه با فرض حذف و خروج اين دو شركت از صحنه صنعت خودروي ايران, چه چيزي از اين صنعت باقي خواهد ماند؟
آنچه كه مسلم است بازيگري در صنعت خودرو با ساير صنايع كاملا متفاوت است. نميتوان به راحتي تمام كساني كه در اين صنعت تلاش و كوشش ميكنند را با چوب «مديريت نادرست» راند, تمام كساني كه از يرون به صنعت خودرو نگاه ميكنند بدون اطلاع از محدويتهاي آن ميتوانند آرايي را صادر كنند واقعاً بايد به اين دوستان توانايي بيشتري در خود حس ميكنند گفت: «گر تو بهتر ميزني بستان بزن»
X Share
ارسال نظر
اخبار روز
گزیده ها
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین