مهمترین ویژگی های افراد درونگرا که شاید در شما هم باشد
آیا فکر میکنید که شما میتوانید یک فرد درونگرا را در میان یک جمعیت شناسایی کنید؟ دوباره فکر کنید. اگرچه این باور کلیشهای وجود دارد که افراد درونگرا اشخاصی هستند که در مهمانیها به تنهایی در کنار میز غذا ایستاده است یا با تلفن همراه خود سرگرم شده است اما حتی فردی که از نظر اجتماعی هم بسیار فعال و پویا به نظر میرسد نیز میتواند شخصیت درونگرا داشته باشد.
آیا فکر میکنید که شما میتوانید یک فرد درونگرا را در میان یک جمعیت شناسایی کنید؟ دوباره فکر کنید. اگرچه این باور کلیشهای وجود دارد که افراد درونگرا اشخاصی هستند که در مهمانیها به تنهایی در کنار میز غذا ایستاده است یا با تلفن همراه خود سرگرم شده است اما حتی فردی که از نظر اجتماعی هم بسیار فعال و پویا به نظر میرسد نیز میتواند شخصیت درونگرا داشته باشد.سوفیا دمبلینگ، نویسنده کتاب ” درونگرایی: داشتن یک زندگی آرام در جهانی شلوغ ” میگوید: ” شناسایی یک فرد درونگرا میتواند حتی سخت تر از پیدا کردن والدو باشد. عده زیادی از افراد درونگرا میتوانند طوری رفتار کنند که یک آدم برونگرا به نظر برسند”.
معمولا افراد از درونگرا بودن خود آگاهی ندارند- بهویژه اگر افرادی خجالتی نباشند- زیرا ممکن است به این موضوع پی نبرده باشند که درونگرا بودن چیزی بیش از به تنهایی سپری کردن وقت و زمان است. درعوض، شاید بهتر باشد که این افراد این حقیقت را کشف کنند که آیا آنها از بودن با دیگران – حتی خوش گذرانی با دوستان و نزدیکان خود- انرژی از دست میدهند یا انرژی بهدست میآورند.
مارتین اولسن لانی- روان درمانگر و نویسنده کتاب ” فواید درونگرا بودن” – میگوید: ” درونگرایی یک طبیعت و خلق و خوی اصلی است و به این ترتیب بعد اجتماعی – که انسانها بر آن تمرکز میکنند- درواقع بخش کوچکی از درونگرا بودن است. درونگرایی هرچیزی را در زندگی شما تحت تاثیر قرار میدهد ".
علی رغم بحثها و گفتوگوهای بسیار زیادی که پیرامون درونگرایی انجام میشود، درونگرایی اغلب یکی از ویژگیهای شخصیتی است که درک و تفسیر نادرستی از آن بهوجود میآید. اخیرا در سال ۲۰۱۰، موسسه روان درمانی امریکا حتی ” شخصیت درونگرا” را به عنوان یک اختلال شخصیتی معرفی کرد و آن را در فهرست ” راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی ” قرار داد. این کتابچه راهنما برای شناسایی بیماریهای ذهنی و روانی به کار میرود.
اما امروزه افراد درونگرا بیشتر و بیشتر در مورد مفهوم واقعی ” درونگرا بودن و شخصیتهای ساکت و آرام” صحبت میکنند. آیا مطمئن نیستید که شما فردی درونگرا هستید یا برونگرا؟ این ۲۳ نشانه درونگرایی را بخوانید و ببینید که کدام یک از آنها را در خودتان پیدا میکنید.
۱. صحبت کردن در مورد موضوعات بیاهمیت را آزاردهنده میدانید
افراد درونگرا معروف به افرادی هستند که از حرف زدن در مورد مسائل بیاهمیت و پیش پا افتاده واهمه دارند. صحبت کردن در مورد چنین موضوعاتی آنها را مضطرب میکند یا حداقل موجب ناراحتی آنها میشود. برای بسیاری از افراد درونگرا، غیبت کردن میتواند نوعی احساس دورویی و عدم صداقت را به همراه داشته باشد.
در اینجا یک نکته باید شفاف شود: علت تنفر و دوری افراد درونگرا از گفتوگوهای بیاساس پیرامون موضوعات پیش پا افتاده و بیاهمیت به دلیل تنفر آنها از دیگران نیست بلکه آنها ازحصار و مانعی که توسط این قبیل گفتوگوها بین انسانها بهوجود میآید ناراضی هستند و از آن دوری میکنند.
۲. اگرچه شما به مهمانی میروید اما هدفتان دیدن افراد حاضر در آنجا نیست
اگر شما فردی درونگرا باشید، شاید برخی اوقات از رفتن به مهمانی لذت ببرید اما احتمالا دلیل شما برای رفتن به مهمانی این نیست که از دیدن افراد حاضر در آنجا هیجان زده هستید. بیشتر افراد درونگرا ترجیح میدهند که در مهمانیها با افرادی وقت بگذرانند که آنها را میشناسند و با آنها احساس راحتی میکنند. این که شما بطور تصادفی فرد جدیدی را ملاقات کنید که بتوانید با او ارتباط برقرار کنید بسیار عالی و شگفتانگیز است اما کمتر پیش میآید که هدف یک فرد درونگرا از رفتن به جشن یا میهمانی دیدن دیگران باشد.
۳. اغلب در میان جمع احساس تنهایی را تجربه میکنید
آیا تا کنون در یک برنامه دورهمی اجتماعی و فعالیتهای گروهی – حتی در میان افرادی که آنها را میشناسید- احساس غربت یا تنها بودن را تجربه کرده اید؟
اگر در میان جمع احساس تنهایی میکنید پس احتمالا شما فردی درونگرا هستید. افراد درونگرا افرادی هستند که دوستانشان یا فعالیتهای پیشنهادی، هدایت جمع را بهدست بگیرند و کمتر پیش میآید که برنامههای خود را در جمع اجرا کنند.
۴. گفتوگوهای پیش پاافتاده و بیاهمیت، احساس حقه باز بودن و تصنعی بودن را در شما بهوجود میآورد
صحبت کردن در مورد مسائل جزئی و کم اهمیت با هدف رساندن فرد به مقصود خودش میتواند بهویژه برای افراد درونگرا احساس دورویی و عدم صداقت و صمیمیت را بهوجود آورد. افراد درونگرا آرزومند اصالت و صداقت در تعاملات خود هستند.
تعاملاتی ساختگی با هدف رسیدن به مقصود نهایی فرد اگر با استفاده از روش هایی استرس زا انجام شود قطعا نتیجهای جز استرس نخواهد داشت. توصیه میشود که افراد درونگرا بجای حضور در گروهها و اجتماعات بزرگ، در گروههای کوچک به چنین تعاملاتی بپردازند.
۵. شور و اشتیاق زیادی به مفاهیم عمیق دارید
آیا شما هم اشتیاق و علاقه شدیدی به بحثهای فلسفی و عشقی فراوان به کتابها و فیلمهای تامل برانگیز دارید؟ اگر چنین است پس شما درونگرای کتابی هستید. افراد درونگرا دوست دارند که به عمق بروند و در اعماق سفر کنند.
۶. ذهن شما به راحتی پریشان و منحرف میشود
درحالیکه افراد برونگرا وقتی کار زیادی برای انجام دادن نداشته باشند به راحتی خسته و کلافه میشوند، افراد درونگرا درست از مشکلی مخالف آن رنج میبرند. افراد درونگرا به راحتی پریشان و آشفته میشوند و با کوچکترین محرکی در شرایط و محیط غرق میشوند.
دیده شده است که افراد برونگرا در مقایسه با افراد درونگرا از انجام کارهای یکنواخت بیشتر خسته میشوند. شاید علت چنین پدیدهای را بتوان میل و اشتیاق شدید آنها به سطوح بالایی از محرکها دانست. در مقابل، افراد درونگرا راحت تر از افراد برونگرا مضطرب و پریشان میشوند و باین ترتیب محیطهای نسبتا یکنواخت و عاری از محرک را ترجیح میدهند.
۷. تنها و بیکارماندنهای احتمالی در خانه برایتان خوشایند است
یکی از اساسیترین ویژگیهای افراد درونگرا این است که آنها به زمانی برای شارژ مجدد باتری خود نیاز دارند. اگرچه تنها ماندن در خانه و نوشیدن چای و خواندن روزنامه ممکن است یک فرد برونگرا را خسته و کلافه کند اما از نظر یک فرد درونگرا چنین مواقعی لازم و رضایت بخش هستند.
۸. استرس سخنرانی در برابر ۵۰۰ نفر برای شما کمتر از استرس معاشرت با این ۵۰۰ نفر بعد از پایان سخنرانی است
افراد درونگرا میتوانند به رهبران و سخنرانان بینظیری تبدیل شوند. اگرچه این باور عمومی غلط وجود دارد که افراد درونگرا افرادی به شدت خجالتی هستند اما آنها لزوما از سخنرانی کردن خجالت نمیکشند. مجریانی مثل لیدی گاگا، کریستینا آگیلرا و اما واتسون همگی افرادی درونگرا هستند و برآورد شده است که ۴۰% از مدیرعاملها نیز از شخصیتی درونگرا برخوردار هستند. از طرف دیگر، دیدار با گروههای بزرگی از افراد و معاشرت فردی و جداگانه با آنها میتواند یکی از چالشهای افراد درونگرا باشد.
۹. در مترو آخرین صندلی یک ردیف را به صندلی خالی در وسط ردیف ترجیح میدهید
درونگرایان در هر جای ممکن از محاصره شدن توسط افراد پیرامون خود جلوگیری میکنند. این افراد جایی را برای نشستن انتخاب میکنند که درصورت لزوم بتوانند به راحتی آنجا را ترک کنند. یک فرد درونگرا در سالن تئاتر صندلیهای راهرو یا صندلیهای پشتی را ترجیح میدهد.
۱۰. پس از یک فعالیت طولانی مدت شما خاموش و بیانرژی میشوید
آیا شما هم درپایان گذراندن یک روز طولانی بیرون از خانه و انجام فعالیتهای طولانی خسته و بیانرژی میشوید؟ احتمالا به این دلیل است که سعی در حفظ انرژی دارید. هرکاری که فرد درونگرا در دنیای بیرونی انجام میدهد موجب صرف انرژی در او میشود و پس از آن نیاز دارد که در مکانی خلوت مستقر شده و انرژیهای از دست رفته خود را احیا کند.
۱۱. با یک فرد برونگرا دوست هستید
درست است که میگویند قطبهای مخالف یکدیگر را جذب میکنند و به این ترتیب افراد درونگرا معمولا به سمت افرادی برونگرا جذب میشوند که آنها را تشویق به خوشگذرانی و زیاد جدی نگرفتن خودشان میکنند.
۱۲. بجای اینکه هرکاری انجام بدهید ترجیح میدهید که در یک حوزه حرفهای شوید
مسیرهای مغزی مورد استفاده در افراد درونگرا به شکلی است که آنها را قادر میسازد که برای مدت زمانی به چیزی فکر کنند و روی آن متمرکز شوند. به همین ترتیب این افراد به مطالعات شدید و توسعه تخصصهای خود علاقمند هستند.
۱۳. شما بهصورت فعالانه از هرگونه نمایشی که مشارکت مخاطب را به همراه داشته باشد اجتناب میکنید
به این علت که آیا اصلا چیزی وحشتناک تر از این هم برایتان وجود دارد؟
۱۴. بعضی روزها بهجای جواب دادن به تماسها، فقط صفحه موبایلتان را نگاه میکنید تا تماس قطع شود – حتی تماسهای دوستانتان
ممکن است که حتی به تماس تلفنی افرادی که آنها را دوست دارید هم پاسخ ندهید اما به محض اینکه آمادگی ذهنی را بهدست آوردید و انرژی لازم برای مکالمه را جمع کردید با آنها تماس میگیرید.
اینجور افراد اگر دوستشان ناگهان از آسمان بر سرشان نازل نشود حتی طرفدار یک مکالمه تلفنی طولانی و جذاب با یک دوست هم هستند.
۱۵. به جزییاتی توجه میکنید که دیگران به آنها توجه نمیکنند
یکی از ویژگیهای مثبت غرق شدن در محرکهای بسیار زیاد این است که افراد درونگرا اغلب چشمانی تیز و حساس نسبت به جزییات دارند. آنها به چیزهایی توجه میکنند که ممکن است دیگران متوجه آنها نشود. تحقیقات نشان میدهند که فعالیت مغز در هنگام پردازش اطلاعات بصری در افراد درونگرا بیشتر از افراد برونگرا است.
۱۶. همواره یک گفتوگوی ذهنی درون ذهن شما در جریان است
گفتوگوهای ذهنی در افراد برونگرا به اندازه افراد درونگرا نیست. بیشتر افراد درونگرا نیاز دارند که ابتدا فکر و پس از آن صحبت کنند.
۱۷. فشار خونتان پایین است
پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ در ژاپن انجام شد نشان داد که فشار خون در افراد درونگرا پایین تر از افراد برونگرا است.
۱۸. از سن ۲۰ سالگی دیگران به شما لقب ” روح قدیمی ” میدهند
افراد درونگرا همواره در حال مشاهده هستند و اطلاعات بسیار زیادی دریافت میکنند. همچنین آنها قبل از سخن گفتن فکر میکنند و به همین دلیل عاقل تر از سایرین به نظر میرسند.
افراد درونگرا علاقمند هستند که زیاد فکر کنند و تحلیل گر باشند و همین میتواند آنها را خردمندتر از دیگران نشان دهد.
۱۹. محیط پیرامونتان به شما احساس شعف و شادمانی نمیدهد
با در نظر گرفتن شیمی اعصاب، چیزهایی از قبیل مهمانیها و جشنهای بسیار بزرگ مورد توجه افراد برونگرا نخواهد بود. چگونگی پردازش تجربهها در مرکزهای پاداش مغز افراد درونگرا و برونگرا تفاوتی قابل توجه با یکدیگر دارد.
محققان این پدیده را با استفاده از مصرف ریتالین توسط دانشجویان درونگرا و برونگرا نشان دادند. ریتالین داروی مخصوص اختلال کمتوجهی – بیشفعالی است که تولید در مغز را تحریک میکند. آنها دریافتند که ایجاد ارتباط بین احساس نشئگی (سرخوشی) حاصل از هجوم دوپامین با محیطی که آنها در آن قرار داشتند در میان افراد برونگرا بیشتر مشاهده میشود. در مقابل، افراد درونگرا احساس پاداش را به محیط اطراف خود نسبت نمیدادند. این مطالعه نتیجه گیری میکند که افراد درونگرا – در مقایسه با افراد برونگرا- تفاوتی اساسی در کیفیت پردازش قدرتمند پاداشهای دریافت شده از محیط خود دارند. مغز افراد درونگرا نشانهها و سرنخهای درونی را قوی تر از نشانههای پاداش و سرنخهای خارجی وانگیزشی شناسایی میکند.
۲۰. شما کُل نگر هستید
در توصیف شیوه تفکر درونگرایان باید بدانید که این افراد علاقه بیشتری به مفاهیم و تصاویر کلی دارند و تمرکز کمتری بر حقایق و جزییات نشان میدهند. بدون شک، بسیاری از افراد درونگرا مهارتی بسیار بالا در کارهای جزییات- محور دارند اما این افراد همچنین به مفاهیم انتزاعی تر نیز علاقمند هستند. افراد درونگرا از بحثهای انتزاعی لذتی وافر میبرند.
۲۱. حتما شنیدهاید که به شما میگویند: ” از لاک خودت بیا بیرون”
بسیاری از کودکان درونگرا به این باور میرسند که اگر آنها هم بطور طبیعی به اندازه همکلاسیها و دوستانشان پرحرف و پر سر و صدا نباشند پس حتما مشکلی وجود دارد. افراد درونگرای بزرگسال و بالغ نیز – همچون کودکان درونگرا- اظهار میدارند که اغلب به آنها گفته میشود که ” از لاک خودت بیا بیرون” یا ” مشارکت خودت در کلاس را بالا ببر”.
۲۲. شما نویسنده هستید
توانایی برقراری ارتباط نوشتاری در افراد درونگرا معمولا بیشتر از ارتباط حضوری و کلامی است و بسیاری از آنها به حرفه خلاقانه و انفرادی نویسندگی روی میآورند. بیشتر نویسندگان ( از جمله جی. کی. رولینگ نویسنده ” هری پاتر” ) معتقد هستند هنگامی که زمان کافی برای تنها بودن و خلوت کردن با افکارشان را داشته باشند احساس میکنند که انرژی آنها بهصورت خلاقانه تری افزایش یافته است.
۲۳. دوره هایی از اشتغال، خلوت گزینی و فعالیت اجتماعی بهصورت متناوب در زندگی شما دیده میشود
افراد درونگرا میتوانند حول محور ” نقطه هدف” درون گرایانه خود در حرکت باشند. این نقطه مشخص میکند که افراد درونگرا به چه روشی باید تعادل را میان خلوت گزینی و فعالیت اجتماعی بهوجود آورند. اما هنگامی که بیش از حد متعادل در حرکت باشند ( برای مثال در انجام فعالیتهای اجتماعی و اشتغال زیاده روی کنند) دچار استرس میشوند و باید دوباره به خودشان رجوع کنند و با خود خلوت کنند. چنین پدیدهای به شکل دوره هایی از اوج گرفتن در فعالیتهای اجتماعی و در پی آن ایجاد تعادل در چنین فعالیت هایی بوسیله یک دوره درون گرایی و تنهایی متجلی میشود.
نقطهای به نام ” نقطه بهبودی” ( نقطه بازیابی) وجود دارد که ظاهرا با میزان تعاملات برقرار شده توسط فرد درون گرا در ارتباط است. هریک از افراد درونگرا چرخه خصوصی مختص خودش را دارا است.
مارتین اولسن لانی- روان درمانگر و نویسنده کتاب ” فواید درونگرا بودن” – میگوید: ” درونگرایی یک طبیعت و خلق و خوی اصلی است و به این ترتیب بعد اجتماعی – که انسانها بر آن تمرکز میکنند- درواقع بخش کوچکی از درونگرا بودن است. درونگرایی هرچیزی را در زندگی شما تحت تاثیر قرار میدهد ".
علی رغم بحثها و گفتوگوهای بسیار زیادی که پیرامون درونگرایی انجام میشود، درونگرایی اغلب یکی از ویژگیهای شخصیتی است که درک و تفسیر نادرستی از آن بهوجود میآید. اخیرا در سال ۲۰۱۰، موسسه روان درمانی امریکا حتی ” شخصیت درونگرا” را به عنوان یک اختلال شخصیتی معرفی کرد و آن را در فهرست ” راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی ” قرار داد. این کتابچه راهنما برای شناسایی بیماریهای ذهنی و روانی به کار میرود.
اما امروزه افراد درونگرا بیشتر و بیشتر در مورد مفهوم واقعی ” درونگرا بودن و شخصیتهای ساکت و آرام” صحبت میکنند. آیا مطمئن نیستید که شما فردی درونگرا هستید یا برونگرا؟ این ۲۳ نشانه درونگرایی را بخوانید و ببینید که کدام یک از آنها را در خودتان پیدا میکنید.
۱. صحبت کردن در مورد موضوعات بیاهمیت را آزاردهنده میدانید
افراد درونگرا معروف به افرادی هستند که از حرف زدن در مورد مسائل بیاهمیت و پیش پا افتاده واهمه دارند. صحبت کردن در مورد چنین موضوعاتی آنها را مضطرب میکند یا حداقل موجب ناراحتی آنها میشود. برای بسیاری از افراد درونگرا، غیبت کردن میتواند نوعی احساس دورویی و عدم صداقت را به همراه داشته باشد.
در اینجا یک نکته باید شفاف شود: علت تنفر و دوری افراد درونگرا از گفتوگوهای بیاساس پیرامون موضوعات پیش پا افتاده و بیاهمیت به دلیل تنفر آنها از دیگران نیست بلکه آنها ازحصار و مانعی که توسط این قبیل گفتوگوها بین انسانها بهوجود میآید ناراضی هستند و از آن دوری میکنند.
۲. اگرچه شما به مهمانی میروید اما هدفتان دیدن افراد حاضر در آنجا نیست
اگر شما فردی درونگرا باشید، شاید برخی اوقات از رفتن به مهمانی لذت ببرید اما احتمالا دلیل شما برای رفتن به مهمانی این نیست که از دیدن افراد حاضر در آنجا هیجان زده هستید. بیشتر افراد درونگرا ترجیح میدهند که در مهمانیها با افرادی وقت بگذرانند که آنها را میشناسند و با آنها احساس راحتی میکنند. این که شما بطور تصادفی فرد جدیدی را ملاقات کنید که بتوانید با او ارتباط برقرار کنید بسیار عالی و شگفتانگیز است اما کمتر پیش میآید که هدف یک فرد درونگرا از رفتن به جشن یا میهمانی دیدن دیگران باشد.
۳. اغلب در میان جمع احساس تنهایی را تجربه میکنید
آیا تا کنون در یک برنامه دورهمی اجتماعی و فعالیتهای گروهی – حتی در میان افرادی که آنها را میشناسید- احساس غربت یا تنها بودن را تجربه کرده اید؟
اگر در میان جمع احساس تنهایی میکنید پس احتمالا شما فردی درونگرا هستید. افراد درونگرا افرادی هستند که دوستانشان یا فعالیتهای پیشنهادی، هدایت جمع را بهدست بگیرند و کمتر پیش میآید که برنامههای خود را در جمع اجرا کنند.
۴. گفتوگوهای پیش پاافتاده و بیاهمیت، احساس حقه باز بودن و تصنعی بودن را در شما بهوجود میآورد
صحبت کردن در مورد مسائل جزئی و کم اهمیت با هدف رساندن فرد به مقصود خودش میتواند بهویژه برای افراد درونگرا احساس دورویی و عدم صداقت و صمیمیت را بهوجود آورد. افراد درونگرا آرزومند اصالت و صداقت در تعاملات خود هستند.
تعاملاتی ساختگی با هدف رسیدن به مقصود نهایی فرد اگر با استفاده از روش هایی استرس زا انجام شود قطعا نتیجهای جز استرس نخواهد داشت. توصیه میشود که افراد درونگرا بجای حضور در گروهها و اجتماعات بزرگ، در گروههای کوچک به چنین تعاملاتی بپردازند.
۵. شور و اشتیاق زیادی به مفاهیم عمیق دارید
آیا شما هم اشتیاق و علاقه شدیدی به بحثهای فلسفی و عشقی فراوان به کتابها و فیلمهای تامل برانگیز دارید؟ اگر چنین است پس شما درونگرای کتابی هستید. افراد درونگرا دوست دارند که به عمق بروند و در اعماق سفر کنند.
۶. ذهن شما به راحتی پریشان و منحرف میشود
درحالیکه افراد برونگرا وقتی کار زیادی برای انجام دادن نداشته باشند به راحتی خسته و کلافه میشوند، افراد درونگرا درست از مشکلی مخالف آن رنج میبرند. افراد درونگرا به راحتی پریشان و آشفته میشوند و با کوچکترین محرکی در شرایط و محیط غرق میشوند.
دیده شده است که افراد برونگرا در مقایسه با افراد درونگرا از انجام کارهای یکنواخت بیشتر خسته میشوند. شاید علت چنین پدیدهای را بتوان میل و اشتیاق شدید آنها به سطوح بالایی از محرکها دانست. در مقابل، افراد درونگرا راحت تر از افراد برونگرا مضطرب و پریشان میشوند و باین ترتیب محیطهای نسبتا یکنواخت و عاری از محرک را ترجیح میدهند.
۷. تنها و بیکارماندنهای احتمالی در خانه برایتان خوشایند است
یکی از اساسیترین ویژگیهای افراد درونگرا این است که آنها به زمانی برای شارژ مجدد باتری خود نیاز دارند. اگرچه تنها ماندن در خانه و نوشیدن چای و خواندن روزنامه ممکن است یک فرد برونگرا را خسته و کلافه کند اما از نظر یک فرد درونگرا چنین مواقعی لازم و رضایت بخش هستند.
۸. استرس سخنرانی در برابر ۵۰۰ نفر برای شما کمتر از استرس معاشرت با این ۵۰۰ نفر بعد از پایان سخنرانی است
افراد درونگرا میتوانند به رهبران و سخنرانان بینظیری تبدیل شوند. اگرچه این باور عمومی غلط وجود دارد که افراد درونگرا افرادی به شدت خجالتی هستند اما آنها لزوما از سخنرانی کردن خجالت نمیکشند. مجریانی مثل لیدی گاگا، کریستینا آگیلرا و اما واتسون همگی افرادی درونگرا هستند و برآورد شده است که ۴۰% از مدیرعاملها نیز از شخصیتی درونگرا برخوردار هستند. از طرف دیگر، دیدار با گروههای بزرگی از افراد و معاشرت فردی و جداگانه با آنها میتواند یکی از چالشهای افراد درونگرا باشد.
۹. در مترو آخرین صندلی یک ردیف را به صندلی خالی در وسط ردیف ترجیح میدهید
درونگرایان در هر جای ممکن از محاصره شدن توسط افراد پیرامون خود جلوگیری میکنند. این افراد جایی را برای نشستن انتخاب میکنند که درصورت لزوم بتوانند به راحتی آنجا را ترک کنند. یک فرد درونگرا در سالن تئاتر صندلیهای راهرو یا صندلیهای پشتی را ترجیح میدهد.
۱۰. پس از یک فعالیت طولانی مدت شما خاموش و بیانرژی میشوید
آیا شما هم درپایان گذراندن یک روز طولانی بیرون از خانه و انجام فعالیتهای طولانی خسته و بیانرژی میشوید؟ احتمالا به این دلیل است که سعی در حفظ انرژی دارید. هرکاری که فرد درونگرا در دنیای بیرونی انجام میدهد موجب صرف انرژی در او میشود و پس از آن نیاز دارد که در مکانی خلوت مستقر شده و انرژیهای از دست رفته خود را احیا کند.
۱۱. با یک فرد برونگرا دوست هستید
درست است که میگویند قطبهای مخالف یکدیگر را جذب میکنند و به این ترتیب افراد درونگرا معمولا به سمت افرادی برونگرا جذب میشوند که آنها را تشویق به خوشگذرانی و زیاد جدی نگرفتن خودشان میکنند.
۱۲. بجای اینکه هرکاری انجام بدهید ترجیح میدهید که در یک حوزه حرفهای شوید
مسیرهای مغزی مورد استفاده در افراد درونگرا به شکلی است که آنها را قادر میسازد که برای مدت زمانی به چیزی فکر کنند و روی آن متمرکز شوند. به همین ترتیب این افراد به مطالعات شدید و توسعه تخصصهای خود علاقمند هستند.
۱۳. شما بهصورت فعالانه از هرگونه نمایشی که مشارکت مخاطب را به همراه داشته باشد اجتناب میکنید
به این علت که آیا اصلا چیزی وحشتناک تر از این هم برایتان وجود دارد؟
۱۴. بعضی روزها بهجای جواب دادن به تماسها، فقط صفحه موبایلتان را نگاه میکنید تا تماس قطع شود – حتی تماسهای دوستانتان
ممکن است که حتی به تماس تلفنی افرادی که آنها را دوست دارید هم پاسخ ندهید اما به محض اینکه آمادگی ذهنی را بهدست آوردید و انرژی لازم برای مکالمه را جمع کردید با آنها تماس میگیرید.
اینجور افراد اگر دوستشان ناگهان از آسمان بر سرشان نازل نشود حتی طرفدار یک مکالمه تلفنی طولانی و جذاب با یک دوست هم هستند.
۱۵. به جزییاتی توجه میکنید که دیگران به آنها توجه نمیکنند
یکی از ویژگیهای مثبت غرق شدن در محرکهای بسیار زیاد این است که افراد درونگرا اغلب چشمانی تیز و حساس نسبت به جزییات دارند. آنها به چیزهایی توجه میکنند که ممکن است دیگران متوجه آنها نشود. تحقیقات نشان میدهند که فعالیت مغز در هنگام پردازش اطلاعات بصری در افراد درونگرا بیشتر از افراد برونگرا است.
۱۶. همواره یک گفتوگوی ذهنی درون ذهن شما در جریان است
گفتوگوهای ذهنی در افراد برونگرا به اندازه افراد درونگرا نیست. بیشتر افراد درونگرا نیاز دارند که ابتدا فکر و پس از آن صحبت کنند.
۱۷. فشار خونتان پایین است
پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ در ژاپن انجام شد نشان داد که فشار خون در افراد درونگرا پایین تر از افراد برونگرا است.
۱۸. از سن ۲۰ سالگی دیگران به شما لقب ” روح قدیمی ” میدهند
افراد درونگرا همواره در حال مشاهده هستند و اطلاعات بسیار زیادی دریافت میکنند. همچنین آنها قبل از سخن گفتن فکر میکنند و به همین دلیل عاقل تر از سایرین به نظر میرسند.
افراد درونگرا علاقمند هستند که زیاد فکر کنند و تحلیل گر باشند و همین میتواند آنها را خردمندتر از دیگران نشان دهد.
۱۹. محیط پیرامونتان به شما احساس شعف و شادمانی نمیدهد
با در نظر گرفتن شیمی اعصاب، چیزهایی از قبیل مهمانیها و جشنهای بسیار بزرگ مورد توجه افراد برونگرا نخواهد بود. چگونگی پردازش تجربهها در مرکزهای پاداش مغز افراد درونگرا و برونگرا تفاوتی قابل توجه با یکدیگر دارد.
محققان این پدیده را با استفاده از مصرف ریتالین توسط دانشجویان درونگرا و برونگرا نشان دادند. ریتالین داروی مخصوص اختلال کمتوجهی – بیشفعالی است که تولید در مغز را تحریک میکند. آنها دریافتند که ایجاد ارتباط بین احساس نشئگی (سرخوشی) حاصل از هجوم دوپامین با محیطی که آنها در آن قرار داشتند در میان افراد برونگرا بیشتر مشاهده میشود. در مقابل، افراد درونگرا احساس پاداش را به محیط اطراف خود نسبت نمیدادند. این مطالعه نتیجه گیری میکند که افراد درونگرا – در مقایسه با افراد برونگرا- تفاوتی اساسی در کیفیت پردازش قدرتمند پاداشهای دریافت شده از محیط خود دارند. مغز افراد درونگرا نشانهها و سرنخهای درونی را قوی تر از نشانههای پاداش و سرنخهای خارجی وانگیزشی شناسایی میکند.
۲۰. شما کُل نگر هستید
در توصیف شیوه تفکر درونگرایان باید بدانید که این افراد علاقه بیشتری به مفاهیم و تصاویر کلی دارند و تمرکز کمتری بر حقایق و جزییات نشان میدهند. بدون شک، بسیاری از افراد درونگرا مهارتی بسیار بالا در کارهای جزییات- محور دارند اما این افراد همچنین به مفاهیم انتزاعی تر نیز علاقمند هستند. افراد درونگرا از بحثهای انتزاعی لذتی وافر میبرند.
۲۱. حتما شنیدهاید که به شما میگویند: ” از لاک خودت بیا بیرون”
بسیاری از کودکان درونگرا به این باور میرسند که اگر آنها هم بطور طبیعی به اندازه همکلاسیها و دوستانشان پرحرف و پر سر و صدا نباشند پس حتما مشکلی وجود دارد. افراد درونگرای بزرگسال و بالغ نیز – همچون کودکان درونگرا- اظهار میدارند که اغلب به آنها گفته میشود که ” از لاک خودت بیا بیرون” یا ” مشارکت خودت در کلاس را بالا ببر”.
۲۲. شما نویسنده هستید
توانایی برقراری ارتباط نوشتاری در افراد درونگرا معمولا بیشتر از ارتباط حضوری و کلامی است و بسیاری از آنها به حرفه خلاقانه و انفرادی نویسندگی روی میآورند. بیشتر نویسندگان ( از جمله جی. کی. رولینگ نویسنده ” هری پاتر” ) معتقد هستند هنگامی که زمان کافی برای تنها بودن و خلوت کردن با افکارشان را داشته باشند احساس میکنند که انرژی آنها بهصورت خلاقانه تری افزایش یافته است.
۲۳. دوره هایی از اشتغال، خلوت گزینی و فعالیت اجتماعی بهصورت متناوب در زندگی شما دیده میشود
افراد درونگرا میتوانند حول محور ” نقطه هدف” درون گرایانه خود در حرکت باشند. این نقطه مشخص میکند که افراد درونگرا به چه روشی باید تعادل را میان خلوت گزینی و فعالیت اجتماعی بهوجود آورند. اما هنگامی که بیش از حد متعادل در حرکت باشند ( برای مثال در انجام فعالیتهای اجتماعی و اشتغال زیاده روی کنند) دچار استرس میشوند و باید دوباره به خودشان رجوع کنند و با خود خلوت کنند. چنین پدیدهای به شکل دوره هایی از اوج گرفتن در فعالیتهای اجتماعی و در پی آن ایجاد تعادل در چنین فعالیت هایی بوسیله یک دوره درون گرایی و تنهایی متجلی میشود.
نقطهای به نام ” نقطه بهبودی” ( نقطه بازیابی) وجود دارد که ظاهرا با میزان تعاملات برقرار شده توسط فرد درون گرا در ارتباط است. هریک از افراد درونگرا چرخه خصوصی مختص خودش را دارا است.
ارسال نظر