واردات صنایع دستی از چین توجیه ندارد
علی اصغر مونسان گفت:«صنایع دستی باعث ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس به روستاها شده است و روستاییانی که از سراسر کشور به خیابان سئول آمدند تلاش دارند تا فروش سالانه خود را در تهران رقم بزنند.
بیست و نهمین نمایشگاه صنایعدستی و سومین نمایشگاه توانمندیهای روستاییان و عشایر با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد.به گزارش «ایران»، «علی اصغر مونسان» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در حاشیه این نمایشگاه در گفتوگو با روزنامه ایران به افتتاح فروشگاههای صنایع دستی چینی در میدان ولیعصر و مگامالهای تهران اعتراض کرد. او از سازمان یا نهادی که به چینیها در آستانه سال نو و فصل فروش صنایع دستی ایران مجوز راهاندازی فروشگاه داده اظهار بیاطلاعی کرد و گفت:«وقتی ایران مهد صنایع دستی دنیاست چرا باید شرایط را برای فروش صنایع دستی کشورهای دیگر به وجود آورد.» مونسان تأکید کرد:«باید واردات این محصولات به کشور ممنوع یا در نهایت محدود و تعرفههای بالایی برای آن تعیین شود.»
صادرات صنایع دستی همچنان «چمدانی» است
علی اصغر مونسان گفت:«صنایع دستی باعث ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس به روستاها شده است و روستاییانی که از سراسر کشور به خیابان سئول آمدند تلاش دارند تا فروش سالانه خود را در تهران رقم بزنند.
وی افزود: به مناسبت عید نوروز این نمایشگاه با شعار «من صنایع دستی عیدی میدهم» برگزار میشود. به گفته مونسان فروش صنایع دستی در 11 ماه گذشته بالغ بر 300 میلیون دلار بوده که تا پایان سال این رقم بیشتر نیز خواهد شد او میگوید:«همین مقدار رقم مالی، صنایع دستی چمدانی از کشور خارج میشود که آمار دقیق آن وارد آمارهای گمرک نمیشود.» البته همچنان حجم واردات صنایع دستی بیشتر از صادرات آن بویژه در حوزه فرش است.
«محسنی نسب» هنرمند صنایع دستی فرش و گلیم خراسان شمالی نیز در گفتوگو با «ایران» گفت: صادرات در این حوزه خوابیده است اما در کل از فروش داخلی آن راضی است. او مسأله انتقال پول را مهمترین مشکل هنرمندان صنایع دستی دانست و افزود:«امروز بسیاری از تولیدات ایرانی به اسم پاکستان، افغانستان و ترکمنستان به بازارهای جهانی عرضه میشود.» محسنینسب با اشاره به نبود موزه فرش در خراسان شمالی اظهارداشت:«حتی فرشهای 100 ساله خراسان جنوبی در تهران هم در انبار موزه فرش پایتخت نگهداری میشود.» به گفته او فرشهای نفیس 80 تا100 ساله در خراسان شمالی هم وضعیت بسیار بدی دارند و بید زدهاند. «مهسا نعمتی» یکی از بافندههای روستای «روئین» نخستین دهکده نساجی سنتی کشور هم گفت: «اهالی این روستا تابستانها باغداری و زمستانها بافندگی میکنند او درآمد روستاییان را از بافت پارچه خوب دانست وافزود:«افراد در سنهای مختلف در این روستا بافندگی میکنند. ما بافنده 80 ساله هم داریم.»
«سید مهدی مشهدی» هنرمند نازک کاری چوب هم از فروش بازار داخلی راضی است. آنها فروش خوبی در نمایشگاه تهران، اهواز، بوشهر، شیراز و اصفهان در ماهها و سالهای گذشته داشتهاند. «حسن لرستانی» دیگر هنرمند نازک کار نیز اظهار داشت: 6 نفر بهطور مستقیم و 8 نفر بهطور غیرمستقیم در کارگاه ما در اراک مشغول بهکار هستند. به گفته او کسانی که در خانه همکاری میکنند ماهانه بیش از 900 هزار تومان درآمد دارند. او هم از عدم صادرات صنایع دستی چوبی گلهمند است. با وجود این آثار کارگاه آنها بهصورت چمدانی از کشور خارج میشود و در میان چینیها مشتریهای خوبی دارد.
سنگهای قیمتی حمایت نمیشوند
تنها سنگ قیمتی ایران که برند شد «فیروزه نیشابور» است. به گفته «حسین مدرسی»، گوهرشناس و گوهرتراش سنگهای قیمتی ایران در حال حاضر برای برندسازی سنگهای قیمتی از سوی مسئولان حمایتی انجام نمیشود. او ادامه داد: چرا نباید «عقیق» ایران برندسازی شود .در حالی که بیشتر سنگهای قیمتی ایران از مناطق کردستان، سیستان وبلوچستان و خراسان استخراج میشود. وی گفت:«اگر برندسازی شود در این مناطق به ایجاد اشتغال منجر خواهد شد.» مدرسی افزود: برای نمایشگاه به ما گفتند به بانک مرکزی بروید تا سنگها توسط کارشناس ارزشگذاری شود اما مشکل آنجاست که کارشناسهایی که آنجا هستند با سنگ آشنا نیستند. تا جایی که قیمت را از خود ما میپرسند.اگر قرار است خود ما قیمت را مشخص کنیم چرا باید به بانک مرکزی برویم.
«بدهکاران مهریه» هنرمندان صنعت چوب
«شرافت بیانی» هنرمند طلاکوب هم از فروش صنایع دستی در داخل کشور راضی است اما اعتقاد دارد که حمایتهای لازم برای صادرات آن وجود ندارد. او گفت:«من برای شرکت در نمایشگاه ایتالیا باید 40 میلیون تومان خرج کنم. درحالی که نمیدانم فروش من در آن نمایشگاه چقدر خواهد بود.» «مسعود غفاری» هنرمند چوب ملایر هم با بیان اینکه این شهر مهد صنایع دستی چوبی است، افزود: «چوب «مروار» سلسله مشاغلی را برای مردم ملایر ایجاد کرده است.» وی اظهار داشت که کارگاه آنها 150کارگر دارد و 200 زندانی را هم آموزش دادهاند که براساس قانون برخی از زندانیها صبح در کارگاه آنها کار میکنند و شب به زندان برمی گردند. به گفته غفاری بیشتر این زندانیها بدهکاری مالی دارند و یا کسانی هستند که به خاطر مهریه به زندان افتادهاند. این تعداد در صدر آنها قرار دارند که برخی از آثار این افراد در این نمایشگاه عرضه شده است. «اعظم جعفری» مدرس حصیربافی نیز دیگر شرکت کننده این نمایشگاه اظهار داشت: در حصیربافی بافق بیش از هرکس این دلالها هستند که سود میبرند.
ارسال نظر