استدلال های جالب پیرامون تعطیلی صنعت خودرو
کرکره خودرو سازی را پایین بکشیم!
با یک جمع بندی ساده و سرانگشتی می توان فهمید که حتی اگر از نظر مادی هم به موضوع تعطیلی صنعت خودروی ایران نگاه شود، سود بسیاری به دولت و مردم ایران خواهد رسید.

همیشه در نظرم میآید که یکی از استدلالهای صنعت خودروسازی در پاسخ به اعتراضات و نقدهای به حق مردم این بود که صنعت خودروی ایران دارای تعداد بسیار زیادی نیروی کار می باشد و از طریق فعالیت مستقیم و غیرمسقیم در این صنعت، امرار معاش می کنند.
من در ذهنم هرچه تلاش کردم تا قوت و مثبت بودن این استدلال را درک کنم نتوانستم و همچنان از درکش عاجزم.
در ذهنم موضوعی شکل می گیرد که روزی بخواهیم در ایران، هیچ سیگاری ای وجود نداشته باشد. می دانیم که نبود سیگار در وهله ی اول یعنی سلامتی جامعه و به دنبال آن حذف ناهنجاریهای نشأت گرفته از آن می باشد.
حال فرض کنید که در ایران هیچ سیگاری ای نباشد، آیا به نظر شما سازمان و کارخانجات دخانیات ایران توجیهی برای فعالیت خود در عرصه تولید و عرضه خواهند داشت؟! شاید بگویید که می توان همین ماده ی مضر را در کشور تولید کرد و با صادرات آن به خارج از ایران، سرمایه ای نصیب ملت گردد که در نتیجه ی آن جمعی انسان خدوم و زحمتکش در این کارخانجات هم دارای شغلی می شوند.
اما باید دانست که بازار، کالا یا محصولی را انتخاب خواهد کرد که هم دارای قیمت مناسب و هم دارای کیفیت بالاتری باشد.در نتیجه، صنعت دخانیات، خودرو و یا هر صنعت دیگری که راه فرار خود را در صادرات می بیند باید بداند که اگر می خواهد صادرات نقطه هدف و تعالی آن صنعت باشد، باید در قد و قامت کالاهای جهانی تولید کند و اگر هم قصد دارند که قیمت گذاری آزاد داشته باشند نباید با ایجاد رانت و لابی های خارج از اصول تجارت آزاد، زمینه ی رقابت صنعتی را از بین ببرند.
پیشنهاد من برای رهایی از سرطان خودروی ایران این است (به این دلیل از لغت سرطان خودروی ایران استفاده شده است که میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای و سرطان در ایران تقریبا برابر می باشند.) که دولت همه ی کارخانجات خودروسازی انحصار طلب را تعطیل نماید و همه ی کارگران و کارکنان این صنعت را تحت پوشش خودش قرار دهد.
از پول بیت المال هم حقوق ماهانه ی آنها را فراهم کند، ولی اجازه بدهد تا خودروهایی وارد بازار ایران شوند که علاوه بر قیمت مناسب تر از خودروهای داخلی دارای کیفیتی بسیار بسیار بالاتری نیز هستند.
با این کار مزایای زیادی شامل:
1- کاهش شدید مرگ و میر سالانه ناشی از کیفیت بسیار پایین خودروهای ایرانی
2- کاهش بسیار زیاد مصرف بنزین در ایران
3- جلوگیری از خروج ارز به میزان قابل توجه
4- کاهش زمان فعالیت های طاقت فرسای پلیس راه، امداد جاده ای، اورژانس و ...
5- افزایش امید به زندگی و شادابی در جامعه، بخاطر کاهش سوانح و تصادفات جاده ای
6- افزایش اعتماد جامعه به دولت، در جهت حفظ رفاه عمومی
و بسیاری فواید دیگر که از حوصله و ذهن نویسنده دور مانده است.
با یک جمع بندی ساده و سرانگشتی می توان فهمید که حتی اگر از نظر مادی هم به موضوع تعطیلی صنعت خودروی ایران نگاه شود، سود بسیاری به دولت و مردم ایران خواهد رسید.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
| در انتظار بررسی: ۱
| انتشار یافته: ۳۵
ارسال نظر
25 هزار ایرانی هر سال به خاطر این خودروهای تولید داخل جانشون رو از دست می دهند
این یعنی فاجعه عظما
پس نمك رو هم از سر سفره ها و كلا از همه غذا ها حذف كنيم، چون فشار خون رو بالا مي بره و آدمها ميميرند.
همينطور خودروي با سرعت بالا مثل پورشه و غيره هم توليد نشه چون جون آدمها به خطر ميفته و بعضي ها رفتار پرخطر دارند!
اصلا بهتره ايشون بنشينن خونه يه ماسك هم بزنن و درهاي خونه رو ببندند كه هم مصرف بنزينشون كم بشه هم سرطان نگيرن و شاداب هم باشند.
اين چه برداشتي از وضع موجوده؟
اگر صنعت مملكت دچار مشكلاتي است به دليل عدم برنامه ريزي صحيح ،روشهاي اشتباه در توليد، هماهنگ نبودن سازمانها و دولتهاي مختلف و از همه مهمتر رياست افراد خودي و معرفي شده در اين شركتها بوده.
گرچه فرسنگها با خودروسازهاي واقعي دنيا فاصله داريم اما تاكنون بخشي از مسير طي شده كه با تصميم درست و رويكرد مناسب در جهت پروژه هاي توسعه و يا صرف مونتاژ، امكان توليد خودروهاي مناسب براي مردم فراهم است.
ضمنا كاركنان شريف خودروسازي ها نياز به صدقه ندارند. حتي در صورتي كه دولت محترم تصميم به تعطيلي اين صنعت بگيرد ، نيروهاي كارگري و كارشناسي حداقل تخصص لازم را جهت گذران زندگي دارند.
زعفران از ایران به صورت فله ای به اسپانیا صادر شده و در آنجا در بسته بندیهای شکیل عرضه می شود آیا نمی شد این اتفاق در ایران بیفتد؟!
هر استانی محصولاتی دارد که اگر فقط و فقط بر روی همان محصول سرمایه گذاری شود و کلیه صنایع تبدیلی آن فراهم شود بیکاری آن استان را ریشه کن می کند
ایجاد صنایع تبدیلی و سوق دادن سرمایه گذاری ها به سمت مزیت های نسبی باعث ایجاد اشتغال و جذب نیروهای شاغل در بخش های خودروسازی می شود (شرکتهای قطعه ساز عموما از پرداخت دستمزد حداقلی به کارگران خود نیز درمانده اند) و اینگونه می توان خودروسازی را به فراموشی سپرد و راه خود را برای پیوستن به تجارت جهانی هموار کرد
ضمنا دوست عزیز داشتن شغل فقط داشتن درآمد نیست بلکه شغل اعتبار و شخصیت اجتماعی و هدف را برای فرد به ارمغان می آورد و نبود شغل و بیکاری اثراتی به مراتب بدتر از بی پولی و فقر دارد!
کاملا به نفع مردم و کشور میباشد. بیش 30 سال انحصار و رانت خواری آنها جز مرگ و آلودگی بیماری و عقب ماندگی را برای مردم ایران و صنعت کشور نتیجه ای نداشته است
کاملا به نفع مردم و کشور میباشد. بیش 30 سال انحصار و رانت خواری آنها جز مرگ و آلودگی بیماری و عقب ماندگی را برای مردم ایران و صنعت کشور نتیجه ای نداشته است
حق با نویسنده موضوعه آقا اینا بیان تعطیل کننت اصن مثلا سایپارو چون بیشترین کشته ای جاده مربو به تولیدات مثلا خودرور سازه
آقا نه همشو همون بخش پراید تیبا 405 ماکسیما و مگانشون رو بزنن
بجای این سه ماشین و باقیمت فعلی چند ماشین وارداتی بیارن مثلا 50% هم گمرک بگیرن آزادم نخواستیم بکنن مطمئن باش درامدی بسیار سرشار تر نصیب میشه همینطور سطح رفاه مردم میره بالا
آخه پرایدم شد ماشین ؟؟؟؟؟؟؟؟
تو افغانستان پراید سوار نمیشن
بابا تو فرانسه 24-5 ساله اصن خودرویی به اسم 405 نیست اصن الان یادشون رفته همچین خودرویی تولیدو طراحی کردن ایران هنوز یکی از رو بورسترین ماشیناش 405 هستش
لیاقت مردم ما این نیس بخدا
ناشناس عزیز هم اشتباه میکنی صنعت خودرو بد نیست خیلی هم خوبه به شرطه ها و شروطه ها که متاسفانه شرطش هس و نه شروطش
به نظر من حل این معضل یک تکلیف برای سران است
ای بابا چ فایده آخه 16 ملیوووووووووووووووووووووووووووووووون یه پراید بر باعث و بانیش لعنت
قوطی حلبی ، قاتل جون ِ مردم ، بدون حتی یه دونه استاندارد 16 ملیون ای خدا خودت به داد مردم برس
1- خصوصی سازی واقعی ونه شترمرغی
2- ورود سیتم قضایی ودر هم شکستن مافیای خودرو وبررسی اموال حال و گذشته مدیران شرکتهای خودرویی دولتی
3- تشویق و ترغیب قطعه سازان برای ورود به بازارجهانی و عملا" حمایت از قطعه سازانی که صادرات داشته ونه از شرکتهای خودریی دولتی
4- توجه و تشویق واجازه ورود به سرمایه گذاران خارجی
5- باید بپذیریم صنعت خودرو تا وقتی تفکرجهانی نداشته باشد و تولیداتش مطابق مصرف جهانی نباشد خودروساز نیست
6- تولیدی داشته باشیم مطابق شان و کرامت انسانی ملت عزیز ایران وعدم اجرای آنرا تخلفی بزرگ قلمداد کنیم
1) مشخصات تخصصی نویسنده و سطح معلومات و یا سمت افرادی را که نظرشان را در یک حوزه (بصورت تیتر) مینویسید جهت اعتبار سنجی توسط خوانندگان لازم است.
2) بابد توجه داشت مسئولین مملکت (در گذشته وحال صرفنظر از جناح حاکم ) که فطعا از لحاظ مدیریت کلان به نوعی متخصص و استراتژیست تراز اول بوده و هستند (یا حدافل بهتربن کارشناسان مرتبط را دارند) در این زمینه کلی اهم و فی الاهم کمی و کیفی کرده اند و هنوز به چواب فطعی نرسیده اند.
١- كشتار انسانها ى بيگناه و ناقص العضو نمودن افراد بي گناه
٢-ورشكست نمودن قطعه سازان و صنعتگران واقعي كشور
٣- بيكارى عده كثيرى از كارگران زحمت كش و متخصص ايرانى
٤-الوده كردن محيط زيست و ايجاد بيماريهاى غير قابل علاج بدليل استفاده از ازبست در لنت ترمز، لامپ و شمع تقلبى ، پليمر هاى اسيابى در ساخت قطعات توئينى مانند داشبوردهائى كه بدليل استفاده از مواد شيميائى فاسد وايجاد گاز چرب در خودروهاي سمند پارس و پژو ٤٠٥ شيشه ها از داخل مرتب چرب و كدر شده و قابل اصلاح نيستند و ايربگ هائى كه بجاى نجات جان سر نشين عامل نقص عضو يا كشتن سر نشين ميشود و ٠٠٠٠٠ كه البته با نظارت قابل حل هستند را ميتوان نجات داد و اين كار نياز به شجاعت دارد و ....
١- كشتار انسانها ى بيگناه و ناقص العضو نمودن افراد بي گناه
٢-ورشكست نمودن قطعه سازان و صنعتگران واقعي كشور
٣- بيكارى عده كثيرى از كارگران زحمت كش و متخصص ايرانى
٤-الوده كردن محيط زيست و ايجاد بيماريهاى غير قابل علاج بدليل استفاده از ازبست در لنت ترمز، لامپ و شمع تقلبى ، پليمر هاى اسيابى در ساخت قطعات توئينى مانند داشبوردهائى كه بدليل استفاده از مواد شيميائى فاسد وايجاد گاز چرب در خودروهاي سمند پارس و پژو ٤٠٥ شيشه ها از داخل مرتب چرب و كدر شده و قابل اصلاح نيستند و ايربگ هائى كه بجاى نجات جان سر نشين عامل نقص عضو يا كشتن سر نشين ميشود و ٠٠٠٠٠ كه البته با نظارت قابل حل هستند را ميتوان نجات داد و اين كار نياز به شجاعت دارد و ....
30000000*365*1$=
ده میلیارد و 950 میلیون دلار فقط در بخش بنزین صرفه جویی میشود، البته کارشناسان این رقم را 15 میلیارد دلار برآورد کرده اند، منهای کودکانی که یتیم نمیشوند خانواده هایی که داغ دار نمیشوند. در صحنه تصادفی دیدم که یک نفر مچ دستش قطع شده با دست دیگر مچ قطع شده را گرفته بود و خون از دست قطع شده فواره بسته بود.
کارت بده به اوستا = نونت بده به نانوا
پس با جون و مال مردم بازی بسه بگذارید تولید کنندگان خارجی هم در ایران رقابت کنند. به زور خودروهای خودتونا به مردم قالب نکنید. البته قیمت خودرو خارجی نباید به خاطر گمرک افزایش پیدا کنه اگه هم افزایش پیدا می کنه نه اینقد که آدم شاخ درمیاره. به تولید کنندگان خارجی هم در ایران نمایندگی داده بشه.