مردم چطور مانع خاموشی در تابستان 96 شوند؟
کد خبر: ۱۶۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
مجری طرحهای بهینهسازی ساتبا گفت: استفاده از تهویه طبیعی، نصب صحیح و سرویس و نگهداری بهموقع در هنگام راهاندازی و بهرهبرداری فصلی، مجموعاً بیش از ۳۰درصد مصرف و هزینه برق مصرفی را کاهش خواهد داد و مانع ایجاد خاموشی در ساعات اوج مصرف خواهد شد.
مجری طرحهای بهینهسازی ساتبا گفت: استفاده از تهویه طبیعی، نصب صحیح و سرویس و نگهداری بهموقع در هنگام راهاندازی و بهرهبرداری فصلی، مجموعاً بیش از ۳۰درصد مصرف و هزینه برق مصرفی را کاهش خواهد داد و مانع ایجاد خاموشی در ساعات اوج مصرف خواهد شد.احمدرضا توکلی مجری طرحهای بهینهسازی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی ایران (ساتبا) با اشاره به روند مصرف برق در بخشهای مختلف، گفت: آمارها نشان میدهد فروش انرژی برق در سال 1395 با رشدی معادل 6 درصد نسبت به سال قبل به حدود 241 میلیارد کیلوواتساعت بالغ گردیده است که بیش از 50 درصد این مقدار در بخشهای خانگی، عمومی و تجاری استفاده میشود.
وی اضافه کرد: با افزایش 3درصدی مشترکین بخش ساختمان در سال 95، رشد مصرف برق در این بخش نسبت به سال پیش از آن به 5 درصد رسید.
وی تصریح کرد: آمارها نشان میدهد حدود 30 درصد از انرژی مصرفشده در ساختمانها برای سرمایش و تهویه مطبوع بهکار میرود.
وی گفت: اهمیت این میزان مصرف انرژی وقتی دوچندان میشود که در سالهای اخیر شاهد هستیم در فصل تابستان، زمان پیک نیاز برق تغییر یافته و به ساعاتی که نیاز سرمایشی در آن بالا است جابهجا شده است.
وی تأکید کرد: حداکثر نیاز مصرف اصلاحشده همزمان کشور در تاریخ 30 تیرماه 94 بهمیزان 53 هزار و 41 مگاوات رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل معادل 6 درصد رشد نشان داده است.
توکلی خاطرنشان کرد: با ادامه افزایش این روند در مصرف برق سیستمهای سرمایشی در کشور نیازمند احداث نیروگاههای جدیدی هستیم که تنها مصارف این تجهیزات در اوج بار را پوشش دهند که امری بسیار هزینهبر (1000 تا 1500 دلار برای تولید هر کیلووات) خواهد بود.
وی ادامه داد: این در حالی است که تنها با برخی اصلاحات که عمدتاً هزینه آنها بهمراتب پایینتر از احداث نیروگاه است، میتوان این مصرف را پایین آورد.
وی با اشاره به رعایت برخی نکات برای مدیریت مصرف برق بهویژه در بخش ساختمان، گفت: مواردی چون بهینهسازی در پوسته ساختمان، افزایش بهرهوری سیستمهای سرمایشی، وضع قوانین برای عدم واردات تجهیزات سرمایشی کمراندمان، فرهنگ سازی و آموزش برای استفاده از سیستم سرمایشی بهینه با توجه به ساختمان و شرایط آب و هوایی و از جمله آنها میتواند در کاهش مصرف برق و کاهش هزینهها این صنعت بسیار مؤثر افتد.
وی تأکید کرد: در بخش ساختمانها بهویژه ساختمانهای عمومی تنها رعایت نکاتی مانند انتخاب سیستم سرمایشی متناسب با اقلیم و توجه به برچسب انرژی در هنگام خرید تجهیزات سرمایشی و تنظیم دمای مناسب (24 تا 26 درجه سانتیگراد در رطوبت 20 درصد)، استفاده از تهویه طبیعی، نصب صحیح و سرویس و نگهداری بهموقع بههنگام راهاندازی و بهرهبرداری فصلی، مجموعاً بیش از 30 درصد مصرف و هزینه برق مصرفی را کاهش خواهد داد و مانع ایجاد خاموشی در ساعات اوج مصرف خواهد شد.
منبع: تسنیم
X Share
ارسال نظر
اخبار روز
گزیده ها
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین