مجوز امريكا به بويينگ براي مذاكره با ايران
اين مجوز صادر شده از سوي دولت امريكا به شركت بويينگ اجازه ميدهد تا با ايرلاينهاي مجاز ايراني براي بررسي ميزان نياز واقعي آنها تعامل داشته و بتواند تعداد هواپيماهاي مورد نياز ايران را تعيين كند.
رقابت شركتهاي هواپيماسازي براي تصاحب بازار هوايي ايران وارد فاز جديدي شدروز گذشته پايگاه خبري شركت هواپيماسازي بويينگ اعلام كرد كه مجوز لازم براي مذاكره با ايران در خصوص ارزيابي نيازهاي اين كشور به هواپيما را از دولت امريكا دريافت كرده و اين در حالي است كه بويينگ در حال بررسي نيازهاي ايران به هواپيماهاي مسافربري است.
شركت بويينگ اعلام كرد: «ما در حال تبعيت از فرآيند گرفتن مجوز از دولت امريكا هستيم. بر اين اساس، ما براي دريافت مجوز درخواست داده و مجوز لازم را دريافت كردهايم تا نيازهاي ايرلاينهاي ايراني مورد تاييد دولت امريكا به هواپيماهاي مسافربري را ارزيابي كنيم.»
اين مجوز صادر شده از سوي دولت امريكا به شركت بويينگ اجازه ميدهد تا با ايرلاينهاي مجاز ايراني براي بررسي ميزان نياز واقعي آنها تعامل داشته و بتواند تعداد هواپيماهاي مورد نياز ايران را تعيين كند.
در بخش ديگري از بيانيه بويينگ نيز آمده است: «ايرباس، رقيب شركت ما، در حال پيشبرد منافع خود در بازار ايران است و كانادا نيز به تازگي اعلام كرد كه به شركت بمباردير اجازه دسترسي به بازار ايران را خواهد داد. ما درك ميكنيم كه شرايط در منطقه پيچيده و همواره در حال تغيير است و ما به تبعيت از دستورالعملهاي دولت امريكا در ارتباط با تجارت با ايران ادامه خواهيم داد.»
اشاره بويينگ به قرارداد 27 ميليارد دلاري ايران و ايرباس براي خريد 118 هواپيماي مسافربري از اين شركت بازميگردد كه ژانويه سال جاري منعقد شد.
اين اخبار در حالي منتشر ميشود كه مقامات وزارت راه و شهرسازي و همچنين مديران سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كردهاند كه نوسازي ناوگان هوايي كشور به 400 فروند هواپيما در 10سال آينده نياز خواهد داشت.
از سوي ديگر روسيه نيز موفق شده تا در چند روز گذشته از جديدترين هواپيماي مسافربري خود امسي 21 (MC21) براي رقابت با شركتهاي هواپيماسازي ايرباس و بويينگ رونمايي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو، هواپيماي امسي 21 با ظرفيت 211 مسافر در مراسمي با حضور ديميتري مدودف نخستوزير روسيه در شركت هواپيماسازي ايركوت در شهر ايركوتسك سيبري كه بهطور مستقيم از شبكه تلويزيوني دولتي روسيه پخش ميشد روز چهارشنبه هفته گذشته به نمايش گذاشته شد.
بر اساس پيشبينيهاي انجام شده قرار است هواپيماي امسي 21 كه 30 درصد قطعات آن خارجي است با 42.3 متر طول بدنه و پهناي بال 35.9 متر، جانشين ناوگان توپولف تييو 204 ساخته شده در دوره شوروي شده و براي نخستينبار در پايان سال 2018 در اختيار شركتهاي هواپيمايي قرار گيرد. هواپيماي «امسي21» پروژه مشترك دفتر طراحي ياكوفلف و كارخانه ايركوتسك روسيه است.
شركت هواپيماسازي ايركوت كه سازنده امسي 21 است نيز اعلام كرده كه قراردادهايي با شماري از شركتهاي هواپيمايي مانند آئروفلوت، يوتير و شركت هوايي قرقيزستان براي تحويل 175 فروند از اين نوع هواپيما امضا كرده و به توافقهاي اوليه براي فروش 100فروند ديگر از اين مدل نيز دست يافته است.
همچنين شماري از اين نوع هواپيماها قرار است توسط شركتهاي دولتي روسيه براي واگذاري به صورت اجاره به شركتهاي هواپيمايي خريداري شود.
به گفته ديميتري مدودف، نخستوزير روسيه تقاضا براي هواپيماي امسي 21 پس از نخستين پرواز افزايش خواهد يافت. روسيه اميدوار است با عرضه اين نوع هواپيما با ايرباس اي 320 و بويينگ 737 رقابت كند كه شمار زيادي از آن در بازار هوانوردي غيرنظامي بينالمللي خدمت ميكند. عرضه امسي 21 حدود پنج سال پس از پرواز هواپيماي مسافربري كوتاهبرد سوخو سوپرجت صورت ميگيرد كه هنوز هم مشكلات جدي فني دارد. رونمايي از هواپيماي امسي 21 در زماني كه هر روز ايران و بويينگ به امضاي قرارداد خريد نزديكتر ميشوند از برخي جهات قابل تامل است. اول آنكه ايران پيشينه قوي و قابل ملاحظهيي در خريد هواپيما از روسيه دارد و حتي پيشتر نيز خبر احتمال خريد يكصد فروند هواپيماي سوخو سوپرجت 100 اساسجي از زبان مقامات وزارت راه و شهرسازي و سازمان هواپيمايي كشوري منتشر ميشد.
نكته ديگري كه نبايد از كنار آن به سادگي گذشت اين است كه مذاكرات ايران با بويينگ و ايرباس در حالي به نتيجه نزديكتر ميشود كه شركتهاي هواپيماسازي ديگر نيز براي حضور در بازار هوايي ايران ابراز تمايل ميكنند. شركتهايي مانند امبرائر برزيل و بمباردير كانادا از جمله شركتهايي هستند كه براي تصاحب بازار هوايي ايران وارد ميدان شدهاند و قصد دارند تا با نمايش هواپيماهاي جديد خود و كاهش قيمت آنها توجه ايران را به خود جلب كرده و بتوانند به ايران هواپيما بفروشند. در اين ميان شايد بتوان رونمايي روسيه از هواپيماي امسي 21 جديد خود را تلاش ديگر اين كشور براي ورود به بازار هوايي ايران دانست.
البته اين در حالي است كه ايرلاينهاي ايراني به دليل پيشينه بد، تعدد سقوط هواپيماهاي روسي و عملكرد اين هواپيماها در دوران تحريم علاقهيي به خريد از روسيه ندارند و در كنار آن ايران بيشتر اميدوار است روابط خود با كشورهاي غربي را پس از توافق هستهيي بهبود ببخشد تا بتواند ناوگان حمل و نقل هوايي خود را با هواپيماهاي غربي نوسازي كند.
شايد بتوان اعلام اخير شركت ايران اير در مذاكره براي يك ثبت قرارداد تاريخي خريد هواپيما از شركت بويينگ است را به نوعي فصلالخطاب ايران اير براي انتخاب نوع هواپيماهاي اين ايرلاين دانست.
البته در اين بين بايد اين نكته را نيز در نظر گرفت كه هواپيماهاي ساخت بويينگ و ايرباس غالبا از نوع هواپيماهاي غولپيكر با ظرفيت بالا هستند كه ميتوان از آنها در پروازهاي طولاني مدت و بينالمللي استفاده كرد اما صنعت هوانوردي كشور ما براي نوسازي خود تنها به اين نوع هواپيماها نياز ندارد بلكه بايد نياز كشور در بخش هواپيماهاي كوچك با ظرفيت كمتر از 100نفر براي استفاده در پروازهاي داخلي نيز تامين شود.
از طرفي ديگر با مقايسه قيمت هواپيماهاي ساخت بويينگ و ايرباس با هواپيماهاي ساخت امبرائر برزيل و بمباردير كانادا متوجه ميشويم كه هواپيماهاي برزيلي و كانادايي در كنار تجربه خوب پروازيشان از قيمت مناسبتري نيز برخوردار هستند. همين موضوع موجب ميشود تا شركتهاي هواپيماسازي مانند امبرائر و بمباردير كه سازنده هواپيماهاي كوچك هستند را نيز در ليست فروش هواپيما به ايران دانست كه البته امروز هواپيماي امسي 21روسيه را نيز ميتوان از گزينههاي اضافه شده به اين ليست قلمداد كرد.
نكتهيي كه در پايان بايد به آن اشاره شود، آن است كه اميدوار باشيم مقامات وزارت راه و شهرسازي و مديران ايرلاينها پيش از آنكه قيمت و بهصرفه بودن هواپيماها را مدنظر قرار دهند به ايمني و امنيت و سازگار بودن هواپيماها با آب و هواي كشور ما توجه كنند تا دوباره شاهد سقوط هواپيما و كشته شدن هموطنانمان نباشيم.
منبع: تعادل
ارسال نظر